Jak wybrać odpowiednie logo?

Czym dokładnie jest logo?

Zacznijmy od tego, czym jest logo, jest to znak wizualny, który identyfikuje daną firmę lub markę. Jest podstawą identyfikacji wizualnej, czyli zbioru elementów, które przekazują przesłanie marki zarówno wewnętrznie, jak i publicznie. Patrząc na logo, możemy stwierdzić, kto jest odpowiedzialny za wytworzenie danego produktu, a także kto przedstawia nam informacje (np. w formie postów w mediach społecznościowych) lub reklamy. 

Z czego składa się logo?

Logo to nie tylko zbiór przypadkowych elementów graficznych. Składa się z unikalnych składników. Ma sygnet, logotyp i tagline. 

  1. Sygnet to wizualna reprezentacja symbolu. 
  2. Typograficzna część logo, taka jak nazwa firmy, jest znana jako logotyp. 
  3. Tagline (claim) to hasło używane przez firmę. 

6 cech dobrego logo

Prostota

Dobrze zaprojektowane logo nie może być skomplikowane, ponieważ jego siła tkwi w prostocie. Łatwo jest zapamiętać proste logo. Tworząc logo dla swojej organizacji, pamiętaj, że nie należy używać więcej niż czterech kolorów. Logo ze zbyt dużą liczbą kolorów po prostu nie wygląda ładnie. Warto zauważyć, że uproszczona konstrukcja logo pozwala na szeroki zakres opcji skalowania, jeśli chodzi o mniejsze i większe rozmiary.

Dopasowanie

Logo, które reprezentuje Twoją firmę, nie może być tylko ładne. Owszem, aspekty estetyczne są bardzo ważne, ale nie zapominaj o tym, że logo powinno reprezentować wartości i filozofię Twojej marki. Logo Twojej firmy jest ważną częścią całej strategii komunikacji.

Uniwersalność

Możliwość dostosowania logo oznacza, że może ono być powielane i drukowane na różnych nośnikach, w tym na papeterii, artykułach promocyjnych i wizytówkach. Logo powinno być zapisane w jednym z dwóch formatów: wektorowym, który jest wykorzystywany w druku, oraz rastrowym, który pozwala na wykorzystanie logo w środowisku cyfrowym. Ważne jest również uwzględnienie wariantów logo, przede wszystkim achromatycznych i czarno-białych, które są wykorzystywane m.in. w procesach grawerowania.

Ponadczasowość

Logo, które jest dobrze dopasowane do osobowości firmy, będzie odporne na działanie zmieniających się trendów. Dobrze zaprojektowane logo z czasem zyskuje coraz większe znaczenie i wartość. Znajomy znak wizualny, który jest używany od lat, będzie z powodzeniem utożsamiany z danym produktem na rynku. Warto zauważyć, że najbardziej znane na rynku firmy mają swoje logo nietknięte lub nieznacznie zaktualizowane od lat. W związku z tym, rozważając wybór znaku wizualnego, który będzie reprezentował Twoją firmę, zadaj sobie pytanie: czy moje logo będzie aktualne na rynku za 10 lat?

Jasność przekazu

Potencjalny nabywca musi być w stanie zrozumieć logo Twojej firmy. Należy upewnić się, że przesłanie logo jest zgodne z charakterem firmy. Im mniej skomplikowane, tym lepiej. 

Zapamiętywalność

Zakładam, że wszyscy znają znak nadgryzionego jabłka lub trzech pasków? Logo Twojej firmy powinno być łatwe do zapamiętania. Prostota logo, jak już wcześniej wspomniano, jest doskonałym narzędziem, dzięki któremu zapada ono w pamięć potencjalnym klientom. Jeśli Twoja firma działa w szybkim tempie, dobrym wyborem będzie logo o ostrzejszym kroju. Z kolei jeśli pracujesz w branży o łagodnym charakterze, skup się na miękkich kształtach graficznych.

Kolory w projektowaniu logo dla firmy

Nie możemy przesadzać z kolorami, tak jak nie powinniśmy robić z godła drugiej “Bitwy pod Grunwaldem”. Ograniczmy się do nie więcej niż trzech. Nie powinna to być tęcza odcieni, która odrzuca widza. Barwy te powinny się uzupełniać lub kontrastować ze sobą. W związku z tym warto skorzystać z koła barw, aby pomóc sobie w doborze idealnych kompozycji. Kolory nie mogą wywoływać wrażenia, że nie rozumiesz, co marka chce wyrazić, lub że są to kolory, które preferuje ktoś na szczycie firmy. To nie działa w ten sposób i dlatego jest nieskuteczne. Kolory stosowane w logo mają być dobrze znane wśród docelowych odbiorców. W związku z tym znaczące korporacje używają kolorów, które wywołują dobre uczucia i połączenia. 

  • Niebieski kojarzy się ze stabilnością, zaufaniem i pewnością siebie; 
  • czerwony – z miłością, czymś energicznym, ekspresyjnym; 
  • zielony – z ekologią, naturą, ale także z pewnością siebie; 
  • żółty – z energią i optymizmem; 
  • pomarańczowy – z dynamizmem, pewnością siebie i dążeniem do celu.

Tworzenie logo – krok po kroku

Co powinno znaleźć się w logo firmy? 

Wielu uważa, że jest to najważniejszy krok, ponieważ obejmuje on nie tylko zrozumienie oferty firmy (produktu/produktów), ale także celu i cech całej marki. W związku z tym bardzo ważne jest, aby wiedzieć, co organizacja chce wyrazić, jakie wartości chce przekazać, dla kogo są one przeznaczone (grupy docelowe) i w jaki sposób zostaną dostarczone. To jednak nie wystarczy; należy również wziąć pod uwagę całą branżę, jej specyfikę oraz konkretnych rywali. Logotypy innych firm również mogą posłużyć jako inspiracja i wskazać właściwą drogę. Nie można powielać żadnych cech czy motywów, ale mogą one służyć jako wskazówka, co jest atrakcyjne dla nabywców w danej kategorii rynkowej. Wreszcie, na etapie przygotowania, określana jest konstrukcja (budowa) logo, w tym to, czy będzie się ono składało tylko z sygnetu (znaku graficznego), czy też będzie połączone z napisem lub frazą.

Rozpoczęcie prac projektowych

Następnie w ramach prac projektowych tworzone jest logo firmy. Ten etap rozpoczyna się od rysunków, które mogą być od razu wykonywane na komputerze, ale większość projektantów woli zacząć od tradycyjnego ołówka i czystej kartki papieru, a dopiero później przenieść pracę do programu graficznego. Po ukończeniu szkicu i przeniesieniu pracy do komputera, często bazuje się na systemie figur geometrycznych, co pozwala zachować proporcje rysunku. W ten sposób logo będzie się pięknie prezentować w różnych rozmiarach.

Wybór wariacji

Ponieważ ludzkie oko przyzwyczaja się do motywu, na który patrzy przez długi czas, a podejście twórcy jest subiektywne, zawsze warto opracować wiele wariantów logo i uzyskać opinie innych. To, co jest jasne dla osoby pracującej nad projektem, może być niezrozumiałe dla innych. Aby jednak profesjonalne logo firmowe zostało spersonalizowane i trafiło do odpowiedniej grupy odbiorców, należy wziąć pod uwagę cenne opinie osób specjalizujących się w danej branży lub rozumiejących wymagania, jakie ma spełniać produkt firmy.

Wybór kolorów i typografii 

Choć mogą się one wydawać mało istotne, mają kluczowe znaczenie. Nawet dobrze narysowany projekt może zostać zrujnowany przez kiepski dobór czcionki. Nie należy z nią przesadzać, aby była czytelna i nie przekazywała odbiorcy mieszanych komunikatów. Dotyczy to również schematów kolorystycznych, przy czym zasadą jest, że logo nie powinno mieć więcej niż cztery kolory. Jasne kolory, takie jak żółty czy pomarańczowy, kojarzą się z ciepłem, wiedzą, doświadczeniem i optymizmem, natomiast niebieski kojarzy się z kontrolą, modernizmem i komunikacją (dlatego można go spotkać w logo portali społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter).

Darmowe kreatory logo vs profesjonalne tworzenie logo

  1. Ze względu na łatwy i intuicyjny panel sterowania, Canva jest najpopularniejszym darmowym kreatorem logo. Możesz również skorzystać z gotowych szablonów i grafik Canvy, aby pomóc sobie w projektowaniu. W rezultacie możesz wykorzystać to narzędzie nie tylko do stworzenia logo firmy, ale także do tworzenia wizualizacji postów w mediach społecznościowych, które są udostępniane. Należy jednak pamiętać, że tylko najbardziej podstawowe układy i symbole są dostępne za darmo. Wynika to z faktu, że najbardziej atrakcyjne wizualizacje wymagają poniesienia kosztów.
  2. Program Logo Maker jest dostępny w dwóch wersjach: jako internetowy kreator logo oraz jako oprogramowanie na komputery stacjonarne. Jest to proste narzędzie, które prowadzi użytkownika przez symbole, czcionki tekstowe, tła i edycję. W darmowej wersji Logo Maker zaprojektowane logo można pobrać w niskiej jakości i tylko jako plik PNG. Cały pakiet jest jednak teraz dostępny w cenie 49 zł. 
  3. Logo Garden to starsza wersja programu Logo Maker, który jest jedynym darmowym programem do tworzenia logo online. Wystarczy jedynie podać swój adres e-mail, aby otrzymać logo.
  4. Free Logo Services to aplikacja, której używanie nie wymaga żadnej wcześniejszej wiedzy ani umiejętności. Dzieje się tak dlatego, że system prowadzi użytkownika przez wszystkie etapy na zasadzie samouka, bez żadnych szczegółowych instrukcji. W oparciu o branżę i nazwę firmy tworzone są setki propozycji, które po wybraniu można zmienić. Ponieważ jednak pobranie logo może kosztować nawet 125 zł, warto zachować ostrożność.
reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy