Kontekst marketing – dostarczenie odpowiedniego materiału właściwej osobie we właściwym momencie – right content, right person, right time.
Coraz większą popularnością cieszy się content marketing, czyli częste opracowywanie i publikowanie atrakcyjnych i pomocnych treści w celu przyciągnięcia uwagi odbiorców, a następnie stworzenie i utrzymanie grupy odbiorców w celu zachęcenia ich do działania. Popularność content marketingu nie jest zaskoczeniem, biorąc pod uwagę fakt, że generuje on trzykrotnie więcej leadów niż tradycyjny marketing, a jednocześnie kosztuje o 62% mniej.
A czym tak naprawde jest konteks marketing? Pewnie nie raz się z nim zetknąłeś, nawet jeśli nie zdawałeś sobie z tego sprawy. Marketerzy środowiskowi dopasowują znane cechy potencjalnego klienta do swoich treści i ich kształtu, dzięki czemu wyglądają one naturalnie i wartościowo w określonym kontekście. Chodzi tu również o czas publikacji lub dystrybucji, a także język, jakim posługujemy się w przekazie marketingowym. Real-time marketing jest podobny do marketingu kontekstowego pod względem rozumienia i wykorzystania czasu (marketing polegający na szybkim reagowaniu na bieżące wydarzenia, np. premiery filmowe, skandale w świecie show-biznesu).
Kontekst marketing: Przykłady działań
Oto kilka wskaźników, że działamy w oparciu o marketing kontekstowy – przykład działań marketingowych:
- przypomnienia e-mailowe o produktach, które pozostały w naszym koszyku,
- sugestie online dotyczące produktów porównywalnych z tymi, które rozważamy,
- recenzje online innych osób, które zakupiły produkty, które rozważamy
- powiadomienia e-mail o wyprzedażach dostosowanych do towarów, którymi jesteśmy zainteresowani,
- oraz powiadomienia e-mail o dostępności nowych tytułów autorów, od których dokonaliśmy zakupu.
Jak widać, marketing kontekstowy bierze pod uwagę obecną lokalizację użytkownika, czas i historię zakupów w przeszłości, dlatego personalizacja jest tutaj niezbędnym fundamentem.
Kontekst marketing: korzyści
Marketing kontekstowy korzysta z obszernych danych pochodzących z różnych sektorów i źródeł. Zwiększa to szanse na właściwe zrozumienie odbiorców, zidentyfikowanie ich potrzeb i przekroczenie ich oczekiwań. Choć marketing kontekstowy wymaga czasu i wysiłku, ci, którzy go stosują, są świadomi jego zalet. Czego więc możesz się spodziewać w wyniku swoich wysiłków? Oto niektóre z korzyści płynących z treści kontekstowych.
Zysk
Zysk jest dowodem na to, że Twój plan działa. To proste: zrozumienie grupy docelowej pozwala na przedstawienie jej spersonalizowanych treści, które nie tylko ją zaintrygują, ale także zachęcą do podążania wyznaczoną przez Ciebie drogą i dokonania konwersji. Należy pamiętać, że dobrze przygotowana kampania kontekstowa nie będzie kolejnym monotonnym komunikatem, który irytuje i męczy ludzi.
Lokalizacja
Marketing kontekstowy zna preferencje odbiorców docelowych i odpowiednio dostosowuje ich doświadczenia związane z marką. Utrzymywanie pozytywnych relacji z konsumentami sprzyja lojalności klientów, która jest ostatnim etapem lejka sprzedażowego.
Kampanie kontekstowe pozwalają na stały kontakt z odbiorcami. Poprawiając interakcję między marką a konsumentem, możesz przyczynić się do stworzenia korzystnego wizerunku swojej firmy. Pamiętaj, że powracający konsumenci są bardziej skłonni do dokonywania kolejnych zakupów, wystawiania pozytywnych opinii i polecania firmy rodzinie lub znajomym.
Wiedza o kliencie
Bogactwo danych, jakie zapewnia marketing kontekstowy, pozwala marketerom na określenie drogi zakupowej konkretnego klienta. Pozwala to na zbadanie, w jaki sposób i kiedy ludzie łączą się z Twoją marką.
Warto zauważyć, że możesz wykorzystać te dane nie tylko do usprawnienia działań sprzedażowych, ale także do udoskonalenia obszarów niezwiązanych z marketingiem. Nowe, wiarygodne dane mogą posłużyć do udoskonalenia decyzji podejmowanych przez markę, np. dotyczących sposobu zaopatrywania w asortyment i zarządzania dostawami.
Wyróżnianie się
Marketing kontekstowy jest wciąż niedocenianą taktyką. Ze względu na czas i wysiłek, jaki trzeba poświęcić, niewiele firm decyduje się na jego stosowanie. Z drugiej strony marketing kontekstowy może stać się punktem wyróżniającym firmę ze względu na brak popularności.
Unikalne i kreatywne podejście może wpłynąć na dobrą opinię o marce, a co ważniejsze, może pomóc jej zwrócić na siebie uwagę. Klienci będą zadowoleni, jeśli wyróżnisz się z tłumu, a może nawet powiedzą o tym innym. Warto zauważyć, że bardziej fascynujące i innowacyjne reklamy kontekstowe mogą wzbudzić zainteresowanie ludzi w mediach społecznościowych, przyciągając dużą liczbę nowych zwolenników.
Kontekst marketing: ryzyka
Nieprawidłowe informacje
Jak zapewne wiesz, skuteczne przygotowanie kampanii kontekstowej wymaga zebrania, przetworzenia, zagregowania, a następnie odpowiedniego wykorzystania różnorodnych danych. Jeśli dane nie są właściwe lub aktualne, istnieje ryzyko, że kampania nie będzie działać dobrze i nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. W związku z tym specjaliści muszą zachować szczególną ostrożność przy pozyskiwaniu informacji z pewnych źródeł.
Zniechęcenie konsumentów
Kampania kontekstowa to taka, która jest w dużym stopniu dostosowana do potrzeb klienta. Gromadzi dane o tym, co dana osoba robi, gdzie przebywa, jakie ma zainteresowania i z jakich urządzeń korzysta. Świadomość, że firma wie tak wiele o ich życiu, może być dla niektórych szokująca i denerwująca. Bojaźliwi klienci, którzy są przekonani, że są obserwowani bez swojej zgody, są bardziej skłonni do natychmiastowego zerwania kontaktu z firmą.
Ważność w krótkim okresie
Marketing kontekstowy działa głównie w czasie rzeczywistym, wykorzystując to, co dzieje się w danej chwili. W związku z tym często przynosi nowatorskie i wcześniej nieodkryte odpowiedzi. Jak już wspomniano, marketing kontekstowy przynosi znaczące korzyści pod względem oryginalności. Z drugiej strony, wpływ aktualności i nowości może szybko zanikać, co prowadzi do krótkotrwałych rezultatów.
Kontekst marketing: jak robić go dobrze?
- Poznaj swoich klientów – Przed podjęciem jakichkolwiek działań należy zbadać rynek docelowy. Możesz opracować spersonalizowane treści, wykorzystując takie informacje, jak wiek, lokalizacja, zainteresowania i wzorce zakupowe.
- Ulepsz formularz kontaktowy – dane, które zbierasz za pomocą formularza kontaktowego, są podstawą marketingu kontekstowego. W związku z tym zadbaj o jego odpowiednie dostosowanie. Nie może on być zbyt skomplikowany ani mieć zbyt wielu pól. Stwórz taki, który będzie zawierał fakty, których najbardziej potrzebujesz.
- Zbadaj dane – zbieraj informacje z różnych źródeł i dokładnie je analizuj. Korzystaj zarówno ze źródeł wewnętrznych, takich jak oprogramowanie CRM, jak i zewnętrznych, takich jak media społecznościowe, aby lepiej zrozumieć osoby, które łączą się z Twoją marką.
- Należy zastanowić się, jak na daną kampanię zareaguje grupa docelowa i odpowiednio ją zaplanować. Nie zapomnij też wziąć pod uwagę wrażliwości swoich klientów. Stworzenie wielu możliwości realizacji działań kontekstowych może pomóc Ci uniknąć porażki.