Na czym polega kontekst marketing?

Kontekst marketing – dostarczenie odpowiedniego materiału właściwej osobie we właściwym momencie –  right content, right person, right time.

Coraz większą popularnością cieszy się content marketing, czyli częste opracowywanie i publikowanie atrakcyjnych i pomocnych treści w celu przyciągnięcia uwagi odbiorców, a następnie stworzenie i utrzymanie grupy odbiorców w celu zachęcenia ich do działania. Popularność content marketingu nie jest zaskoczeniem, biorąc pod uwagę fakt, że generuje on trzykrotnie więcej leadów niż tradycyjny marketing, a jednocześnie kosztuje o 62% mniej. 

A czym tak naprawde jest konteks marketing? Pewnie nie raz się z nim zetknąłeś, nawet jeśli nie zdawałeś sobie z tego sprawy. Marketerzy środowiskowi dopasowują znane cechy potencjalnego klienta do swoich treści i ich kształtu, dzięki czemu wyglądają one naturalnie i wartościowo w określonym kontekście. Chodzi tu również o czas publikacji lub dystrybucji, a także język, jakim posługujemy się w przekazie marketingowym. Real-time marketing jest podobny do marketingu kontekstowego pod względem rozumienia i wykorzystania czasu (marketing polegający na szybkim reagowaniu na bieżące wydarzenia, np. premiery filmowe, skandale w świecie show-biznesu). 

Kontekst marketing: Przykłady działań 

Oto kilka wskaźników, że działamy w oparciu o marketing kontekstowy – przykład działań marketingowych: 

  • przypomnienia e-mailowe o produktach, które pozostały w naszym koszyku, 
  • sugestie online dotyczące produktów porównywalnych z tymi, które rozważamy,
  • recenzje online innych osób, które zakupiły produkty, które rozważamy 
  • powiadomienia e-mail o wyprzedażach dostosowanych do towarów, którymi jesteśmy zainteresowani, 
  • oraz powiadomienia e-mail o dostępności nowych tytułów autorów, od których dokonaliśmy zakupu. 

Jak widać, marketing kontekstowy bierze pod uwagę obecną lokalizację użytkownika, czas i historię zakupów w przeszłości, dlatego personalizacja jest tutaj niezbędnym fundamentem.

Kontekst marketing: korzyści

Marketing kontekstowy korzysta z obszernych danych pochodzących z różnych sektorów i źródeł. Zwiększa to szanse na właściwe zrozumienie odbiorców, zidentyfikowanie ich potrzeb i przekroczenie ich oczekiwań. Choć marketing kontekstowy wymaga czasu i wysiłku, ci, którzy go stosują, są świadomi jego zalet. Czego więc możesz się spodziewać w wyniku swoich wysiłków? Oto niektóre z korzyści płynących z treści kontekstowych.

Zysk 

Zysk jest dowodem na to, że Twój plan działa. To proste: zrozumienie grupy docelowej pozwala na przedstawienie jej spersonalizowanych treści, które nie tylko ją zaintrygują, ale także zachęcą do podążania wyznaczoną przez Ciebie drogą i dokonania konwersji. Należy pamiętać, że dobrze przygotowana kampania kontekstowa nie będzie kolejnym monotonnym komunikatem, który irytuje i męczy ludzi.

Lokalizacja 

Marketing kontekstowy zna preferencje odbiorców docelowych i odpowiednio dostosowuje ich doświadczenia związane z marką. Utrzymywanie pozytywnych relacji z konsumentami sprzyja lojalności klientów, która jest ostatnim etapem lejka sprzedażowego. 

Kampanie kontekstowe pozwalają na stały kontakt z odbiorcami. Poprawiając interakcję między marką a konsumentem, możesz przyczynić się do stworzenia korzystnego wizerunku swojej firmy. Pamiętaj, że powracający konsumenci są bardziej skłonni do dokonywania kolejnych zakupów, wystawiania pozytywnych opinii i polecania firmy rodzinie lub znajomym.

Wiedza o kliencie

Bogactwo danych, jakie zapewnia marketing kontekstowy, pozwala marketerom na określenie drogi zakupowej konkretnego klienta. Pozwala to na zbadanie, w jaki sposób i kiedy ludzie łączą się z Twoją marką. 

Warto zauważyć, że możesz wykorzystać te dane nie tylko do usprawnienia działań sprzedażowych, ale także do udoskonalenia obszarów niezwiązanych z marketingiem. Nowe, wiarygodne dane mogą posłużyć do udoskonalenia decyzji podejmowanych przez markę, np. dotyczących sposobu zaopatrywania w asortyment i zarządzania dostawami.

Wyróżnianie się

Marketing kontekstowy jest wciąż niedocenianą taktyką. Ze względu na czas i wysiłek, jaki trzeba poświęcić, niewiele firm decyduje się na jego stosowanie. Z drugiej strony marketing kontekstowy może stać się punktem wyróżniającym firmę ze względu na brak popularności. 

Unikalne i kreatywne podejście może wpłynąć na dobrą opinię o marce, a co ważniejsze, może pomóc jej zwrócić na siebie uwagę. Klienci będą zadowoleni, jeśli wyróżnisz się z tłumu, a może nawet powiedzą o tym innym. Warto zauważyć, że bardziej fascynujące i innowacyjne reklamy kontekstowe mogą wzbudzić zainteresowanie ludzi w mediach społecznościowych, przyciągając dużą liczbę nowych zwolenników.

Kontekst marketing: ryzyka

Nieprawidłowe informacje 

Jak zapewne wiesz, skuteczne przygotowanie kampanii kontekstowej wymaga zebrania, przetworzenia, zagregowania, a następnie odpowiedniego wykorzystania różnorodnych danych. Jeśli dane nie są właściwe lub aktualne, istnieje ryzyko, że kampania nie będzie działać dobrze i nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. W związku z tym specjaliści muszą zachować szczególną ostrożność przy pozyskiwaniu informacji z pewnych źródeł.

Zniechęcenie konsumentów

Kampania kontekstowa to taka, która jest w dużym stopniu dostosowana do potrzeb klienta. Gromadzi dane o tym, co dana osoba robi, gdzie przebywa, jakie ma zainteresowania i z jakich urządzeń korzysta. Świadomość, że firma wie tak wiele o ich życiu, może być dla niektórych szokująca i denerwująca. Bojaźliwi klienci, którzy są przekonani, że są obserwowani bez swojej zgody, są bardziej skłonni do natychmiastowego zerwania kontaktu z firmą.

Ważność w krótkim okresie 

Marketing kontekstowy działa głównie w czasie rzeczywistym, wykorzystując to, co dzieje się w danej chwili. W związku z tym często przynosi nowatorskie i wcześniej nieodkryte odpowiedzi. Jak już wspomniano, marketing kontekstowy przynosi znaczące korzyści pod względem oryginalności. Z drugiej strony, wpływ aktualności i nowości może szybko zanikać, co prowadzi do krótkotrwałych rezultatów.

Kontekst marketing: jak robić go dobrze?

  1. Poznaj swoich klientów – Przed podjęciem jakichkolwiek działań należy zbadać rynek docelowy. Możesz opracować spersonalizowane treści, wykorzystując takie informacje, jak wiek, lokalizacja, zainteresowania i wzorce zakupowe. 
  2. Ulepsz formularz kontaktowy – dane, które zbierasz za pomocą formularza kontaktowego, są podstawą marketingu kontekstowego. W związku z tym zadbaj o jego odpowiednie dostosowanie. Nie może on być zbyt skomplikowany ani mieć zbyt wielu pól. Stwórz taki, który będzie zawierał fakty, których najbardziej potrzebujesz. 
  3. Zbadaj dane – zbieraj informacje z różnych źródeł i dokładnie je analizuj. Korzystaj zarówno ze źródeł wewnętrznych, takich jak oprogramowanie CRM, jak i zewnętrznych, takich jak media społecznościowe, aby lepiej zrozumieć osoby, które łączą się z Twoją marką.
  4. Należy zastanowić się, jak na daną kampanię zareaguje grupa docelowa i odpowiednio ją zaplanować. Nie zapomnij też wziąć pod uwagę wrażliwości swoich klientów. Stworzenie wielu możliwości realizacji działań kontekstowych może pomóc Ci uniknąć porażki.
Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]
reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy