Co to jest marketing internetowy, rodzaje e-marketingu

Marketing internetowy jest formą marketingu tradycyjnego, którego medium jest Internet i strony internetowe. Głównym celem marketingu internetowego jest dotarcie z przekazem do określonej grupy odbiorców i pozyskanie klientów. Przykładami marketingu w Internecie są wyniki wyszukiwarek internetowych takich jak Google (pozycjonowanie stron i linki sponsorowane), banery reklamowe, kampanie w sieciach reklamowych, media społecznościowe, ogłoszenia, content marketing oraz e-mail marketing. Reklama w Internecie lub marketing internetowy nazywany jest również e-marketingiem lub po prostu marketingiem w Internecie.

Co to jest marketing?

Aby dokładnie przestudiować wszystkie kwestie związane z marketingiem online, musisz najpierw zrozumieć, co oznacza ogólny termin „marketing”. Pojęcie marketingu opiera się głównie na procesie starannie zaprojektowanych strategii reklamowych w internecie. Istotą marketingu jest swobodna wymiana, dostarczanie produktów i usług o określonej wartości dla grup docelowych. Marketing realizowany jest za pomocą różnych narzędzi, za ich pomocą pozyskał jak najwięcej klientów, zwiększając tym samym zyski firmy.

Często “marketing” jest porównywany z pojęciem “promocji” produktu lub usługi. Tymczasem znaczenie terminu “marketing” jest znacznie szersze, gdyż obejmuje:

  • wymianę informacji z rynkiem
  • opracowanie strategii wprowadzania produktów na rynek; 
  • analizę cen rynkowych; 
  • określenie grupy docelowej, form promocji i środków dystrybucji badanie i analizę efektów sprzedaży

Marketing internetowy vs marketing tradycyjny

Główną różnicą pomiędzy marketingiem cyfrowym a tradycyjnym jest medium, za pośrednictwem którego odbiorca spotyka się z przekazem marketingowym. Podczas gdy tradycyjne działania promocyjne wykorzystują media takie jak telewizja, radio, czasopisma, ulotki i broszury, e-marketing wykorzystuje media cyfrowe, takie jak media społecznościowe, mailing czy strony internetowe.

Marketing internetowy ma przewagę w wielu porównaniach statystycznych: szybko się rozwija, pozwala dotrzeć do właściwej grupy docelowej, pozwala na personalizację, jest mierzalny, a także zwykle jest znacznie tańszy i łatwiejszy w użyciu niż media tradycyjne. Ale czy to wszystko oznacza, że powinieneś zrezygnować z tradycyjnego marketingu? Wcale nie. Każda branża jest inna i w niektórych tradycyjne formy reklamy nadal działają.

Korzystanie z Internetu przez kilka godzin każdego dnia jest normalną częścią codziennego życia większości ludzi. Marketing internetowy po prostu wykorzystuje to na swoją korzyść, sprytnie wplatając komunikację marketingową w każdy kanał marketingowy.

Jeśli szukasz w Google pomysłów na wakacje lub na weekendowy wypad, są szanse, że wkrótce potem zobaczysz spersonalizowaną reklamę sponsorowaną, dostosowaną do Twoich oczekiwań.

Marketing internetowy – rodzaje i elementy reklamy w Internecie

Marketing w sieci realizowany jest w różnych formach. Reklama w Internecie obejmuje SEO, kampanie Google Ads (dawniej Google AdWords), video marketing czy mailing to kilka podstawowych pojęć, które są nierozerwalnie związane z marketingiem internetowym. Poniżej przedstawiamy charakterystykę poszczególnych elementów wchodzących w zakres e-marketingu. 

Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce Google to forma reklamy w Internecie oparta na specjalistycznych działaniach, dzięki którym strona internetowa pojawi się na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania po wpisaniu określonych słów kluczowych. Pozycjonowanie wiąże się ze specjalistyczną wiedzą techniczną, posiadaniem odpowiednich zasobów linków oraz znajomością aktualnych wytycznych wyszukiwarek. Jest nierozerwalnie związane z działaniami SEO. Jest to proces złożony i długotrwały, wymagający specjalistycznej wiedzy. Znajomość aktualnych trendów oraz profesjonalny rozwój strategii optymalizacyjnych zapewni dobra agencja marketingowa Abi Media Holding w Warszawie. 

Linki sponsorowane Google Ads (AdWords) 

Kampanie reklamowe Google Ads pozwalają na zaistnienie w płatnych wynikach wyszukiwania, w specjalnie wyznaczonych do tego miejscach (sieć wyszukiwania, sieć partnerska Google). Zaletą reklamy w Internecie poprzez kampanie Google Ads jest możliwość samodzielnego i dynamicznego ustalania stawek za kliknięcie oraz ogólnych wydatków dziennych/miesięcznych. Google Ads daje możliwość precyzyjnego targetowania reklam do konkretnych odbiorców, zasięgu geograficznego i miejsc docelowych. Bardzo duża elastyczność oraz możliwość podglądu statystyk na bieżąco, a co za tym idzie mierzalność efektów, to kolejne zalety wyboru tej formy marketingu internetowego, szczególnie dla firm o sezonowych trendach biznesowych. 

E-mail marketing 

E-mail marketing to element reklamy w Internecie – marketingu internetowego, oparty na poczcie elektronicznej. Może być realizowany w różnych formach: jako newsletter, mailing lub autoresponder. Jest to jeden z najstarszych rodzajów e-marketingu. Umożliwia rozpowszechnianie informacji o aktualnej ofercie, nowościach, a także pozwala na kreowanie wizerunku firmy. Wiadomości mailowe mogą być personalizowane, dzięki czemu trafiają do wyznaczonej grupy docelowej. 

Content marketing 

Content to treści umieszczane na stronie internetowej lub profilach społecznościowych. Polega on na redagowaniu atrakcyjnych, unikalnych i wartościowych dla odbiorcy tekstów, które nie tylko pomagają w pozycjonowaniu strony, ale także wpływają na kreowanie pozytywnego wizerunku firmy. W ramach reklamy w Internecie poprzez budowanie wartościowej treści tworzone są atrakcyjne opisy produktów, przygotowywane artykuły na blogi czy teksty wzbogacające wiedzę odbiorców o oferowanych produktach czy usługach. 

Social Media marketing – Facebook

Obecnie marketing internetowy prężnie rozwija się w mediach społecznościowych, a w szczególności na Facebooku. Posiadanie profilu firmowego na tym portalu jest standardem dla większości nowoczesnych, rozwiniętych firm. Marketing na Facebooku pozwala na sprawną komunikację z odbiorcami, a także daje możliwość promowania swojej oferty wśród szerokiego grona użytkowników. Najpopularniejszym narzędziem wykorzystywanym w mediach społecznościowych jest Facebook Ads, który pozwala na tworzenie zaawansowanych reklam w różnych formatach. Dużą zaletą tego elementu e-marketingu jest opcja targetowania społeczno-demograficznego komunikatów, a także możliwość wyświetlania ich w określonych dniach i godzinach. 

Reklama banerowa

Rodzaj reklamy graficznej w Internecie, która pełni rolę zaproszenia do strony docelowej reklamodawcy. Po kliknięciu w nią użytkownik zostaje przekierowany na stronę internetową firmy. Ta forma reklamy może być realizowana za pomocą Google Ads. 

Marketing na YouTube

Według Google, serwis YouTube odwiedza ponad miliard osób miesięcznie. Miesięcznie oglądanych jest średnio 6 miliardów godzin treści wideo. W serwisie tym tkwi potężny potencjał reklamowy, który pozwala dotrzeć do ogromnej liczby użytkowników. E-marketing na YouTube może być realizowany w formie prowadzenia własnego kanału lub jako reklamy wyświetlane przed, w trakcie lub obok innych treści wideo. Dużą zaletą jest możliwość precyzyjnego konfigurowania i targetowania reklam wideo, dzięki czemu można dotrzeć do użytkowników realnie zainteresowanych promowanym produktem lub usługą. 

Marketing wirusowy 

Jest to element marketingu internetowego, który polega na rozpowszechnianiu reklam online przez kolejnych użytkowników. Marketing wirusowy obejmuje dodawanie opinii o firmie, rozpowszechnianie linków do strony docelowej lub bloga firmowego. 

Artykuły sponsorowane

Specjalnie przygotowane publikacje na popularnych serwisach internetowych. 

Marketing internetowy – korzyści z reklamy w Internecie 

Wykorzystanie Internetu w strategii marketingowej przynosi szereg korzyści. Przede wszystkim wśród nich należy wymienić ogromną skalę oddziaływania. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Google, w 2014 roku liczba osób korzystających z Internetu na świecie przekroczyła 3 miliardy. W samej Europie dostęp do sieci posiada ponad 75% populacji. Dodatkowo z analiz wynika, że miesięczna liczba godzin spędzanych w Internecie przez każdego użytkownika wynosi średnio 30 godzin. Przybliżone statystyki pokazują dokładnie jak szeroki jest zasięg Internetu i jak wielu potencjalnych klientów zainteresowanych konkretnymi produktami lub usługami można pozyskać dzięki reklamie w Internecie. Oprócz skali oddziaływania przekazów internetowych, marketing internetowy posiada szereg innych zalet, które odgrywają kluczową rolę. 

Reklamę w Internecie wyróżnia: 

  1. interaktywność reklamy – możliwość nawiązania dialogu z klientem, sprawny przepływ informacji, możliwość pogłębiania wiedzy klienta
  2. wielokierunkowość przekazu – możliwość prowadzenia równoległych strategii marketingowych dla różnych grup docelowych; targetowanie demograficzne, geograficzne, tematyczne; przyjmowanie różnych celów marketingowych: sprzedażowych, informacyjnych, świadomości marki 
  3. tworzenie spójnego wizerunku marki poprzez konsekwentną kreację 
  4. personalizacja przekazów 
  5. automatyzacja działań 
  6. dostęp do statystyk, danych archiwalnych, mierzalność skuteczności, np. np. za pomocą narzędzia Google Analytics za pomocą narzędzia Google Analytics 
  7. możliwość maksymalnej optymalizacji kosztów i doraźnych zmian budżetu możliwość 
  8. dotarcia do odbiorców 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu
reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy