Czym jest marketing wirusowy?

Marketing wirusowy, zwany też marketingiem wirusowym, to metoda polegająca na opracowaniu innowacyjnego i intrygującego przekazu, który ma trafić do klientów np. za pośrednictwem ich skrzynek pocztowych. Elementami składowymi marketingu wirusowego są zazwyczaj reklama, wydarzenie lub produkt. Głównym celem tej metody jest jednak zachęcenie odbiorców do przekazania wiadomości innym.

Cele marketingu wirusowego

Celem marketingu wirusowego jest skłonienie ludzi do rozpowszechniania między sobą nowych informacji. Największym pomysłem jest zabawna kampania reklamowa. Następnie internauci wymieniają się zabawnymi i dowcipnymi informacjami, skupiając się najpierw na ich wartości rozrywkowej, a dopiero potem (jeśli w ogóle) na produkcie lub usłudze. W efekcie nowa, intrygująca treść pojawia się na portalu społecznościowym, w e-mailu, czy w komunikatorze, a link rozprzestrzenia się jak tytułowy wirus… Cel został osiągnięty: informacja została przekazana dalej, a potencjalni klienci dotarli do niej w stosunkowo krótkim czasie.

Bardzo ważne jest, aby nie tylko format, ale i cel marketingu wirusowego był dobrze przemyślany. Tego typu działania są idealne na przykład do kreowania marki.

Zwłaszcza w początkowej fazie jej życia, kiedy to należy uświadomić potencjalnym nabywcom jej obecność. Oczywiście, można wykorzystać tę metodę do reklamowania danego produktu lub generowania popytu na dany produkt lub usługę.

Marketing szeptany a marketing wirusowy

Marketing wirusowy jest podobny do marketingu szeptanego pod tym względem, że szybko się rozprzestrzenia. Obie strategie mają na celu wywołanie odpowiedzi od odbiorcy i zachęcenie go do rozpowszechniania wiadomości o produkcie lub usłudze, ale działają inaczej. Marketing wirusowy jest atrakcyjny, jego celem jest zabawić i zaintrygować odbiorcę tak, że będą one przekazać go do innych potencjalnych klientów. Marketing szeptany, z drugiej strony, wykorzystuje strategie, które nakłaniają odbiorców do mówienia o konkretnym produkcie.

Rodzaje marketingu wirusowego 

Kluczowym kanałem dla marketingu wirusowego jest Internet. Formy przekazu i sposoby ich dostarczania uzależnione są przede wszystkim od grupy docelowej. Kampanie te często realizowane są za pośrednictwem mediów społecznościowych, co zapewnia błyskawiczny dostęp do potencjalnych konsumentów i prostą dyfuzję przekazu. 

  • Mobilny marketing wirusowy odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych, co pozwala na szybsze dotarcie do klientów. Aby być odbiorcą przekazu wystarczy posiadać telefon lub tablet. 
  • Materiały wirusowe mogą być dystrybuowane za pomocą marketingu wirusowego w mediach społecznościowych. Jak wybrać najlepsze media społecznościowe do wykorzystania? Warto wykorzystać do tego celu TikTok, jeśli promowany produkt lub usługa jest skierowana do młodzieży. Instagram jest najbardziej popularny wśród millenialsów, ale marketing wirusowy na Facebooku będzie miał największy zasięg, niezależnie od wieku i preferencji klientów.

Cechy charakterystyczne kampanii wirusowej 

Przede wszystkim, udana kampania marketingu wirusowego musi być inteligentna, unikalna i niezapomniana. Powinna być, oczywiście, pozytywna. Prawie zawsze będzie to humorystyczny lub niejasny przekaz. Internauci, którzy uznają daną informację za zabawną, będą się nią dzielić z innymi. W tym przypadku najskuteczniejszym narzędziem są media społecznościowe i komunikatory. Warto wspomnieć, że osoby, które chcą być postrzegane jako dowcipne i medialne, będą chciały jak najszybciej opublikować nowe rzeczy. Jeśli chodzi o samą formę, to większość treści będą stanowiły materiały wideo, a następnie zdjęcia i wszelkie aktywa wizualne.

Oczywiście nie można generalizować – informacje, które wcale nie są humorystyczne, ale są przejmujące, prowokujące lub nawet związane z pomocą dla osób mających mniej szczęścia, mogą być udostępniane innym ludziom jako część kampanii wirusowej. Ważne jest, aby kampania była dobrze zaplanowana i dostosowana do osób, które będą ją rozpowszechniać. W tym kontekście ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że to, co odnosi sukces w niektórych krajach, może, ale nie musi, odpowiadać mentalności lub świadomości narodowej/kulturze innych.

Zalety i wady marketingu wirusowego 

Jedną z zalet marketingu wirusowego jest możliwość dotarcia do ogromnej liczby odbiorców, co jest mało prawdopodobne w przypadku zwykłych dróg komunikacji. Z tym z kolei wiąże się kolejna istotna korzyść: niskie koszty dystrybucji materiałów, gdyż dokonują jej sami internauci. Zaletą marketingu wirusowego jest wzmocnienie relacji z klientami i pozycji marki na rynku, a także możliwość szybkiego zauważenia efektów kampanii. 

Dobrze zaprojektowany marketing wirusowy ma niemal nieograniczony zasięg. Jego propagacja opiera się na efekcie kuli śnieżnej: treść rozprzestrzenia się, kolejne osoby dzielą się nią, kolejne osoby mają z nią styczność. Jeśli materiał jest kojarzony z konkretną marką, istnieje duża szansa, że zostanie przypomniany. 

Jeśli nasza koncepcja była źle przemyślana, możemy nie być w stanie śledzić pożądanego zasięgu, a konsekwencje mogą być szkodliwe – na przykład zbyt niejasny przekaz może skutkować wyszukiwaniami nawet wtedy, gdy nikogo nie brakuje. W efekcie organizacja może doświadczyć wzrostu niepochlebnych ocen, a także znacznego odpływu konsumentów.

Jaki jest najlepszy sposób na stworzenie własnej kampanii wirusowej? 

Działaj w taki sposób, aby ludzie o tobie pamiętali 

Nieprzewidywalne szaleństwo To powiedziawszy, musi być tak innowacyjny i wyróżniający się, że nie można go przeoczyć. Aby dotrzeć ze swoim przekazem do odpowiednich osób, skorzystaj z marketingu wirusowego. Marketing wirusowy to ten rodzaj rzeczy, który sprawia, że od razu się w czymś zakochujesz.

Najważniejszym czynnikiem jest jakość. 

Zwróć uwagę na poziom jakości. Czasy amatorskich filmików z ziemniaków już dawno minęły. Większość virali zwraca uwagę na jakość treści. Owszem, surowe zdjęcia polityków i celebrytów można wysłać pocztą, ale marketing wirusowy (spreparowane zdjęcia) już nie. 

Odpowiadaj na potrzeby odbiorców. 

Bądź uniwersalny i dyskutuj o problemach. Porady mogą im się przydać w ich własnym życiu. W związku z tym upewnij się, że Twój materiał jest aktualny. Dotyczy to większości materiałów cyfrowych, nie tylko marketingu wirusowego. Przesadzonym dowodem może być materiał generowany przez kanał TroomTroom na YouTube. Na początku może wydawać się poręczny, ale szybko staje się najskuteczniejszym marketingiem wirusowym w internecie.

Promowanie, promowanie, promowanie 

Nie bój się prosić o podwyżkę. Zdobądź uwagę mediów lub współpracuj z influencerami, którzy przemówią do Twojej grupy docelowej. Ta amplifikacja może pomóc w marketingu wirusowym. Ważne jest, aby wszystkie reklamy nie wyglądały na fałszywe. Fałszywe komunikaty prasowe podpisane przez markę są preferowane niż artykuły z gazet branżowych stworzone przez pisarzy freelancerów z odrobiną zachęty i opieki.

Podsumowanie 

Marketing wirusowy może być opłacalną i skuteczną strategią reklamowania firmy lub produktu. Oczywiście, najtrudniejszą częścią jest stworzenie go w taki sposób, aby spodobał się innym. Jednocześnie nie może to być nachalna reklama, ale musi informować widzów o marce lub produkcie. Tak więc najważniejszym aspektem virala jest koncepcja, jeśli ona i jej wykonanie są fantastyczne, reszta potoczy się sama.

reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy