Buzz marketing – jak wykorzystać marketing szeptany do promocji marki w sieci?

Czym jest buzz marketing?

Buzz marketing związany jest z budowaniem zainteresowania ludzi wokół danego produktu, marki czy po prostu tematu. Angielskie słowo “buzz” oznacza brzęczenie, szum, robienie hałasu, czyli dokładnie to, co mamy na myśli – rozgłos. W marketingu plotkarskim ważne jest, aby o danym temacie zrobiło się głośno, ponieważ osoby dyskutujące o nim generują zainteresowanie innych osób, które być może nie miały okazji skorzystać z oferty marki, która jest aktualnie “w newsie”.

Marketing szeptany początkowo kojarzony był z informacją przekazywaną ustnie, dziś jest szczególnie obecny w Internecie. Buzz marketing jest często mylnie utożsamiany z marketingiem wirusowym. Istnieje związek między obiema formami marketingu – marketing wirusowy jest jednak pojęciem znacznie węższym.

Cel buzz marketingu

Pamiętajmy, że każda forma obecności w sieci powinna mieć swój cel. Nie możemy prowadzić wszystkich działań, takich jak: konta na wszystkich kanałach social media, strony internetowe dla osobnych marek, content marketing, SEO i wiele innych, jeśli nie mamy na nie pomysłu lub budżetu. Jakie są więc cele buzz marketingu?

  • Zwiększenie świadomości marki;
  • zwiększenie sprzedaży oferowanych usług lub produktu;
  • angażowanie społeczności fanów;
  • zachęcenie nowych klientów do zapoznania się z ofertą;
  • zabawa wizerunkiem;
  • trendsetting, czyli kreowanie trendu dla danej marki lub usługi;
  • integracja zgromadzonej wokół marki społeczności.

Formy buzz marketingu 

Marketing wirusowy

Sytuacja, w której pojawia się ciekawy slogan, reklama, plakat czy mem i zaczynają żyć własnym życiem. Dzięki temu, że przekaz jest popularny, użytkownicy są nim zainteresowani, przekazują go dalej i w ten sposób zasięg naszej marki rozszerza się coraz bardziej.

Trendsetting

Najbardziej ufamy i bierzemy pod uwagę wybory naszych bliskich. Drugą grupą są celebryci, których uwielbiamy. Dlatego, gdy ambasador danej marki coś nam poleca, a sam znajduje się w kręgu naszej adoracji, tym chętniej sięgniemy po promowany produkt. Ważne jest, aby celebryta był wiarygodny. Jeśli chcesz w kampanii reklamowej promować działania ekologiczne, sprawdź, czy wybrana osoba nie pokazuje się np. w futrzanych ubraniach, bo użytkownicy bardzo szybko wytkną hipokryzję.

Marketing społecznościowy

To z kolei sytuacja, podczas której promocja marki odbywa się w określonych grupach. Dokładniej rzecz ujmując, chodzi o wąski zakres tematyczny w wyspecjalizowanych społecznościach.

Brand blogging

Bardzo mocno skoncentrowany na jednym aspekcie działalności. Jak sama nazwa wskazuje, jest to możliwość blogowania i publikowania postów na temat konkretnej marki, co często przeplata się z wyznaczaniem trendów.

Cause marketing

Jest to rodzaj wsparcia, które okazuje się różnym inicjatywom, osobom czy wydarzeniom. Robią to nie tylko zwykli użytkownicy, ale również znane postacie czy gigantyczne koncerty rozpoznawalne na całym świecie.

Product seeding

Wygodna opcja dla marketingowców, którzy nie mają zbyt dużego budżetu na działania. Marki proponują i przesyłają influencerom, youtuberom czy blogerom próbki swoich produktów. Najprostszym przykładem są wszelkie kanały z recenzjami książek czy kolaboracje, w których sami autorzy zachęcają swoich fanów do korzystania z produktów danej marki.

Casual marketing

Jest to wymagająca forma marketingu. Kampania powinna pojawić się przy okazji innej zorganizowanej inicjatywy. W dyskretny sposób wkracza w problem i wspiera główną akcję. Inaczej nazywana jest promocją równoległą. Wśród takich rozwiązań znajdziemy wszelkiego rodzaju konkursy w mediach społecznościowych czy programy lojalnościowe dla marek.

Buzz marketing – jak zacząć?

Skuteczna kampania marketingu szeptanego wymaga dobrego przygotowania i organizacji, aby uniknąć podstawowych błędów podczas jej realizacji. Tylko w ten sposób buzz marketing, niezależnie od jego formy, przyniesie firmie długotrwałe, pozytywne efekty.  

Najważniejszy jest pomysł. Możesz rozpocząć spontaniczne rozmowy o swoim produkcie lub marce, tworząc kreatywną kampanię wirusową. Ważne jest, aby wpisywała się ona w aktualne trendy i zainteresowania grupy docelowej. Powinna również pobudzać emocje i zaskakiwać – np. poprzez rozpowszechnianie niepopularnej opinii czy zabawnych linków. Istotą jest tu stworzenie pozytywnego powiązania pomiędzy przekazem reklamowym a marką.

Buzz marketing – korzyści

Większość osób, zanim zdecyduje się na zakup danego produktu, dokładnie sprawdza opinie innych klientów. Przeglądamy fora internetowe, czytamy opinie w Google lub na Trustpilot, szukamy rekomendacji na grupach w mediach społecznościowych. Buzz marketing, poprzez rozpowszechnianie pozytywnych informacji o firmie, wzbudzi przyjemne skojarzenia na temat marki i zachęci potencjalnych klientów do dokonania zakupu.

Zrezygnuj jednak ze sztucznego pisania opinii czy rekomendacji na forach. Zadbaj o dobrej jakości produkt, obsługę klienta i wyrazistą osobowość marki, a zobaczysz, że ludzie sami zaczną o niej pisać. Lepiej poświęcić czas i pieniądze na stworzenie kreatywnego przekazu w formie marketingu wirusowego niż na wklejanie postów na fora dyskusyjne.

Dobrze przeprowadzona kampania marketingu wirusowego zwiększy zasięg marki i pozwoli jej dotrzeć do szerszego grona odbiorców, którzy mogą być zainteresowani zakupem produktu. Jednocześnie pozytywnie wpłynie na budowanie wizerunku, budowanie zaufania i lojalności konsumentów.

Jest to skuteczna forma promocji marki, na którą nie trzeba przeznaczać wysokiego budżetu reklamowego.

Zwiększony zasięg i większa rozpoznawalność przyczynia się również do częstszego wyszukiwania marki w Internecie, generując ruch organiczny.

Praktyczne wskazówki

Podsumowując i krystalizując, najważniejsze rzeczy w prawidłowym wykorzystaniu buzz marketingu dla SEO to:

  • Baza portali – budowanie bazy miejsc do publikacji, tak aby nasze konta miały długą historię,
  • Dopasowanie tematyczne – dobór odpowiedniej podlinkowanej strony tak, aby nasz post odsyłał czytelnika do specjalistycznej treści (np. wpis na blogu zamiast strony głównej),
  • Stosowanie sygnaturek – wykorzystanie linków w sygnaturach forów, w taki sposób, aby zyskać dodatkowy i bardziej tolerowany link do promowania treści.
  • Promowanie zaplecza – budowanie odpowiedniego zaplecza stron lub artykułów, do których można odsyłać użytkowników (czyli promowanie własnych treści wykorzystywanych do SEO),
  • Komunikacja, nie tylko linki – publikowanie neutralnych wpisów, które nie tylko stanowią wartość dla użytkowników, ale również gaszą eskalujące emocje.
  • Wartościowy content – ostatni, ale najważniejszy! Cała strategia spotka się z pozytywnym odzewem i przyniesie lepsze efekty, jeśli pozycjonowana strona będzie oferowała atrakcyjne treści. Warto więc przygotować się na taką okazję, np. artykuł lub film instruktażowy, ciekawe zdjęcia, memy czy infografiki (w przeciwieństwie do odsyłania użytkowników na standardową stronę firmową).

Błędy w buzz marketingu 

  1. Tworzenie sztucznej dyskusji – “Czy słyszałeś o tym rewelacyjnym produkcie?”, to nie tylko stosujesz oczywistą reklamę, ale też tworzysz dyskusję znikąd. To nie zadziała. Udzielaj się w już stworzonych dyskusjach. Na przykład, gdy ktoś opisuje problem z wypadaniem włosów, możesz polecić świetny artykuł, który oprócz dobrych rad zawiera rekomendację produktu.
  2. Używanie tego samego tekstu – Marketing szeptany nie może być tworzony mechanicznie, a już na pewno nie metodą kopiuj-wklej. Każda treść powinna być unikalna i pasować do kontekstu.
  3. Zakładanie nowych wątków – zakładanie komercyjnych wątków na forach nie jest związane z marketingiem szeptanym, ponieważ jest to po prostu reklama. Zawsze należy znaleźć odpowiednie miejsce do publikacji.
  4. Pisanie w miejscu niezwiązanym z tematem – jest to najczęstszy błąd w pozyskiwaniu linków. Przecież pisanie o marce odzieżowej na forum o hodowli koni jest bez sensu. No chyba, że jest to marka odzieżowa stworzona z myślą o jeździectwie.
  5. Dodawanie postów z linkami nofollow – nie mają one żadnej wartości dla wyszukiwarki (nie wpływają na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania), a jednak wielu linkujących popełnia ten błąd.
  6. Linkowanie na stronach nie zindeksowanych w Google – kolejny błąd w pozyskiwaniu linków, polegający na szeptaniu w miejscach zbanowanych przez Google – można to sprawdzić wpisując w google nazwę domeny z parametrem site np. Site:example.com.
  7. Brak merytoryczności i sensu – szepcząc stawiasz się w roli eksperta, który rozwiązał dany problem. Pisz więc konkretnie i z sensem.
reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy