Performance marketing – co musisz o nim wiedzieć?

Czym jest performance marketing?

W skrócie mówiąc, performance marketing to model reklamy internetowej mający na celu uzyskanie pożądanego efektu w postaci konkretnych działań odbiorców na stronie. Do tych działań należą:

  • rejestracja na stronie,
  • zapisanie się do newslettera,
  • dokonanie zakupu w sklepie internetowym,
  • wypełnienie ankiety,
  • dołączenie do fanów marki w mediach społecznościowych,
  • przejście na wybraną stronę (np. landing page).

O performance marketingu trzeba też wiedzieć, że jego celem nie jest budowanie wizerunku marki, ale przełożenie już wypracowanego wizerunku na pożądane działania odbiorców. I tak jak inne działania marketingowe, performance marketing może być prowadzony z wykorzystaniem wielu narzędzi reklamowych, takich jak reklama display, social media marketing, e-mail marketing, mobile marketing czy programy afiliacyjne i lojalnościowe.

Performance marketing – modele rozliczeń

CPM (Cost per Mile)

Koszt ponoszony jest po tysiącu odsłon danej reklamy. Nie liczy się to, czy odbiorca kliknie w link, tylko czy reklama zostanie wyświetlona. Z tego powodu ten model rozliczeń sprawdza się w kampaniach reklamowych, których celem jest budowanie świadomości i zwiększenie zasięgu.

CPC (Cost per Click)

Koszt jednego kliknięcia w link reklamowy. Warto wspomnieć o tzw. unikalnych kliknięciach, co oznacza, że każdy użytkownik jest mierzony jako jedno kliknięcie, niezależnie od tego, ile razy uruchomił reklamę.

CPL (Cost per Lead)

Koszt poniesiony za pozyskanie danych użytkownika (leadów), np. pobranie e-booka, zapisanie się do newslettera czy pozostawienie numeru kontaktowego.

CPA (Cost per Action)

Koszt za akcję, którą konsument wykona na stronie po zobaczeniu reklamy – za dowolnie zdefiniowaną akcję, którą chcemy, aby wykonał (wejście na stronę, pobranie e-booka).

CPS (Cost per Sale)

Model rozliczeń oparty na kosztach za sprzedaż w formie prowizji, np. w przypadku wyboru kampanii przez sieć afiliacyjną. Najczęściej stosowany w sklepach internetowych.

Performance marketing: Zalety

Pomiarowość

Pomiar odgrywa niezwykle ważną rolę w marketingu efektywnościowym. Podczas gdy sukces w tradycyjnym marketingu jest często trudny do zmierzenia, w performance marketingu wszystkie reakcje i transakcje docelowe mogą być jasno i szybko rejestrowane – zakres odpowiednich narzędzi i programów dodatkowych jest obecnie bardzo szeroki. Na przykład rejestracje użytkowników, zakupy produktów, zapisy do newslettera lub kliknięcia w banery reklamowe mogą być dokładnie obserwowane, mierzone i analizowane. Jednak w przypadku strategii performance marketingowych może się to udać tylko wtedy, gdy zachowanie odwiedzającego stronę jest obserwowane przez cały czas jego pobytu na niej.

Optymalizacja

Niezależnie od tego, czy chodzi o wygląd reklamy, teksty reklamowe czy oferty kliknięć – w marketingu efektywnościowym można w każdej chwili dostosować różne parametry. Dzięki ciągłemu dostosowywaniu i optymalizacji można wpływać na skuteczność danej kampanii marketingowej i poprawiać ją przez cały czas jej trwania.

Modułowość

Aby móc w każdej chwili dostosować kampanię, strategia musi składać się z wielu modułów o niewielkim budżecie. Wielką zaletą jest to, że każdy z nich może być analizowany i oceniany niezależnie od pozostałych. W ten sposób można łatwo określić, w którą formę warto zainwestować w dany sposób. Jeśli porównasz poszczególne moduły bezpośrednio ze sobą, szybko zauważysz, które z nich mają słabe wyniki i wymagają odpowiedniej korekty.

Wzajemne połączenia

Wspólna praca to siła i można osiągnąć więcej. W modelu efektywnościowym nie można sobie wyobrazić skuteczności bez tej zasady przewodniej, ponieważ jest ona połączona w sieć z innymi elementami marketingu na różne sposoby. Na przykład, istnieje silna interakcja pomiędzy istnieniem platformy reklamowej a jej klikalnością. Performance marketing zależy częściowo od innych ważnych elementów interakcji, ale można go również łatwo zintegrować z każdą klasyczną kampanią jako jej główny element.

Performance marketing – narzędzia

Rozpoczęcie kampanii reklamowej wymaga dokładnej analizy danych. Wybór odpowiedniego narzędzia do performance marketingu będzie uzależniony od wyników uzyskanych w wyniku analityki internetowej.

Niezbędna jest znajomość produktów i usług danej firmy, rodzaju strony internetowej, konkurencji rynkowej, a także grupy docelowej oraz aktualnie stosowanych działań z zakresu marketingu internetowego.

Tylko takie podejście gwarantuje skuteczność działań performance marketingowych.

Google Ads

Niezwykle popularna forma reklamy, która wyświetlana jest w wyszukiwarce Google nad organicznymi wynikami wyszukiwania. Zanim jednak zdecydujemy się na prowadzenie kampanii Google Ads, należy przeanalizować słowa kluczowe, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Można to zrobić za pomocą narzędzia Keyword Planner od Google, a także płatnych narzędzi, takich jak Senuto, Semstorm czy Ubersuggest. Uzyskamy informacje na temat częstotliwości i popularności wyszukiwań konkretnych słów kluczowych, co pozwoli nam lepiej dopasować kampanię do grupy docelowej i jej codziennych zachowań w sieci.

Sieć Google Display

Oprócz kampanii reklamowej w wyszukiwarce, możemy prowadzić reklamy na stronach internetowych i w aplikacjach. Jest to Google Display Network (GDN). GDN to reklamy graficzne i wideo o dużych możliwościach w zakresie doboru formatów i miejsc, w których mają się wyświetlać (np. wybór strony o określonej zawartości tematycznej, np. części do komputerów). Zapewniają szerokie dotarcie do grupy docelowej. Pozwalają również na remarketing, czyli wyświetlanie reklam osobom, które wcześniej miały kontakt z marką i były wstępnie zainteresowane produktem.

Reklamy na Facebooku

W przypadku Facebooka otrzymujemy dostęp do szerokiej gamy różnych typów reklam i jeszcze większej grupy użytkowników, którym będą wyświetlane Twoje reklamy. Dobrze jest skorzystać z tego narzędzia performance marketingu. Najpopularniejszymi reklamami na Facebooku są posty sponsorowane i karuzela produktów. Posty sponsorowane są po prostu wyświetlane na ścianie Facebooka. Mogą one pokazywać reklamy marek, które wcześniej polubiliśmy, a nawet marek, których nie lubiliśmy, ale inteligentny algorytm uznał, że pasują do naszych zainteresowań. Karuzela produktowa zamiast tego pokazuje listę kilku produktów z linkami do konkretnych podstron. Jest to popularne narzędzie, ponieważ jest po prostu skuteczne. Prezentuje produkt lub usługę i sprawia, że użytkownik nie musi od razu klikać w reklamę – wszystko widzi na opublikowanej grafice. To z kolei oznacza brak kosztów dla reklamodawcy. Z drugiej strony, kliknięcie w baner oznacza realne zainteresowanie produktem, a link umieszczony pod zdjęciem od razu przenosi odbiorcę na stronę produktu.   W Facebook Ads (podobnie jak w Google) możemy pozyskiwać klientów za pomocą remarketingu.

Sieci afiliacyjne

Są to portale i blogi, na których umieszczamy nasze banery reklamowe (najlepiej takie, które są związane z treścią naszej strony). Mogą one również występować w formie linków polecających. Osoby, które są właścicielami strony otrzymują prowizję za każdą osobę, którą uda im się zachęcić do zakupu na Twojej stronie. Niezależnie od wyboru narzędzia, ważne jest, aby stale monitorować i optymalizować wdrożone działania. Efekt może się zmieniać w zależności od otoczenia biznesowego, sezonowości usług, a nawet aktualnej sytuacji gospodarczej. Tylko ciągłe dostosowywanie kampanii reklamowej poprzez wyciąganie wniosków z analityki przyniesie firmie jak najwyższe efekty i pomoże faktycznie przyciągnąć klientów i zaangażować ich w konkretne działania.

Dla kogo jest Performance Marketing?

Performance Marketing to doskonały rodzaj działań marketingowych dla wszystkich tych, którzy liczą na konkretne efekty, przy określonym koszcie. Ten rodzaj marketingu szczególnie dobrze sprawdza się w branży e-commerce, finansowej i turystycznej.

Jeśli zależy Ci na kampanii, która jest elastyczna, daje natychmiastowe efekty i mierzalne rezultaty, Performance Marketing jest dla Ciebie. Jest to z pewnością świetna inwestycja, a jej zwrot jest dużo bardziej prawdopodobny niż w przypadku kampanii zasięgowych czy wizerunkowych. Efekty działań podejmowanych w poszczególnych kanałach przedstawiane są w postaci wskaźników liczbowych, dzięki czemu możemy dokładnie ocenić korzyści płynące z danej kampanii.

reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy