Co to jest remarketing?

Remarketing to coraz popularniejsza metoda docierania do potencjalnych klientów, którzy w przeszłości odwiedzili Twoją witrynę, ale nie dokonali zakupu. W ostatnich miesiącach większość z nas zapewne doświadczyła działań remarketingowych. Reklamy produktów i usług, którymi byliśmy zainteresowani, wyświetlały się na stronach, które odwiedzaliśmy oraz w mediach społecznościowych. Często po zamknięciu okna sklepu, w którym nie dokonaliśmy zakupu, widzieliśmy jego reklamę na kolejnych odwiedzanych przez nas stronach.

Dla kogo są kampanie remarketingowe?

Na pytanie: “Kiedy dobrze jest stosować remarketing?”, odpowiedź jest prosta – zawsze! Niezależnie od tego, czy prowadzisz e-commerce, czy oferujesz kursy językowe, nie powinieneś pozwolić, aby potencjalni klienci o Tobie zapomnieli.

Podstawowe kampanie remarketingowe to zestaw działań, które mają na celu sprowadzenie użytkownika z powrotem na daną stronę internetową. Skierowane są do wszystkich potencjalnych klientów – bez względu na to, jak długo byli na stronie i jakimi produktami są zainteresowani. Pomagają również w budowaniu bliższej relacji między klientem a sprzedawcą. Dlatego każdy właściciel strony internetowej lub aplikacji mobilnej, który chce zwiększyć częstotliwość kontaktu klienta z marką, powinien zdecydować się na remarketing.

Na czym polega remarketing?

Remarketing to doskonały sposób na dotarcie do odbiorców, którzy już wcześniej odwiedzili daną witrynę. Pozwala na kierowanie targetowanych reklam do użytkowników w wyszukiwarce Google lub innych miejscach w Internecie. Dzięki remarketingowi potencjalni klienci, którzy nie zdecydowali się jeszcze na zakup produktu oferowanego na danej stronie, otrzymują specjalne komunikaty zachęcające ich do powrotu na stronę i dokonania zakupu.

Remarketing lub retargeting behawioralny to technika marketingu internetowego, która jest niezwykle skuteczną metodą komunikacji opartą na personalizacji przekazu i kierowaniu do odbiorcy precyzyjnie dobranego komunikatu, który zwiększa motywację do sfinalizowania transakcji.

Remarketing pozwala na:

  • dopasowanie treści reklam do wybranych użytkowników sieci i pokazanie ich w odpowiednim czasie,
  • ponowne zaangażowanie użytkownika, który odwiedził już daną witrynę, ale nie podjął na niej żadnego działania, np. zakupu,
  • wyświetlanie dynamicznie tworzonych reklam z informacjami zawierającymi zdjęcie produktu, tytuł produktu i cenę użytkownikom odwiedzającym strony internetowe,
  • docieranie do klientów, którzy wcześniej odwiedzili określone sekcje aplikacji mobilnej firmy i wyświetlanie im reklam podczas korzystania przez nich z innych aplikacji,
  • Umożliwienie wszystkim korzystającym z niego reklamodawcom zwiększenia zwrotu z inwestycji.

Aby remarketing był skuteczny, należy dodać snippet kodu (zwany tagiem remarketingowym) do wszystkich stron witryny. Dzięki tagowaniu wszyscy użytkownicy, którzy odwiedzą daną witrynę, zostaną umieszczeni na listach remarketingowych z wykorzystaniem profili behawioralnych. Następnie można do nich dotrzeć z komunikatem remarketingowym reklamującym produkt lub usługę, którą są zainteresowani, gdy przeglądają inne strony lub korzystają z wyszukiwarki Google.

Skuteczność remarketingu jest bardzo wysoka dzięki personalizacji – przygotowaniu komunikatu dostosowanego do oczekiwań konkretnego internauty. Charakteryzuje się możliwością dotarcia do potencjalnych klientów w momencie największego prawdopodobieństwa dokonania zakupu, a także do niestandardowych segmentów odbiorców, opłacalnością (dobre ceny gwarantują zwrot z inwestycji), łatwością tworzenia reklam i zwiększania liczby odbiorców. Dodatkowo, wysłanie odpowiednio skonstruowanej wiadomości po zebraniu informacji o przebywających wcześniej na stronie potencjalnych klientach pozwala częściej finalizować zakup wybranego produktu.

Niezależnie od tego, czy chcesz zwiększyć sprzedaż na swojej stronie, wypromować swoją markę, czy pozyskać więcej zarejestrowanych użytkowników, remarketing może stać się strategicznym punktem każdej kampanii, która nabiera wtedy bardziej “ludzkiego” charakteru, dzięki czemu jest bardziej przekonująca i motywująca dla odbiorców.

Jak działa remarketing?

Remarketing standardowy

Remarketing, potocznie nazywany remarketingiem zwykłym lub standardowym, to działanie mające na celu dotarcie do użytkowników, którzy już odwiedzili naszą stronę internetową. Remarketing jest jedną z funkcjonalności systemu Google AdWords, która wymaga również posiadania konta w Google Analytics. Pozyskane w ten sposób listy remarketingowe mają za zadanie ułatwić dopasowanie reklam do właściwych odbiorców, a także przypomnieć im o firmie i przekonać do dokonania zakupu.

Remarketing dynamiczny

Remarketing dynamiczny to system dynamicznego wyświetlania reklam konkretnych produktów, które użytkownicy oglądali wcześniej.

Należy pamiętać, że warto wykluczyć użytkowników, którzy dokonali już zakupu, aby nie pokazywano im reklam produktu, który już posiadają.

Remarketing dynamiczny wykorzystuje dane z pliku Feed lub ręcznie wgrane do systemu Adwords (np. w postaci tabeli Excel). Pozwala to na generowanie indywidualnych reklam dla każdego użytkownika, na podstawie oglądanych przez niego produktów.

Remarketing dynamiczny znacznie poprawia parametry kampanii reklamowej, ponieważ użytkownik widzi tylko te produkty, które oglądał wcześniej, a więc którymi był zainteresowany. Znajduje to odzwierciedlenie w ilości konwersji. Zdecydowanie zwiększa to ROI kampanii reklamowej. Remarketing dynamiczny jest w tej chwili jednym z najlepszych narzędzi, które w znaczący sposób poprawiają parametry reklamy.

Remarketing aplikacji mobilnych

Polega na wyświetlaniu reklam w tych aplikacjach mobilnych, które zostały podłączone do sieci reklamowej Google.

Remarketing wideo

Jak sama nazwa wskazuje, reklamy wyświetlane są użytkownikom, którzy odwiedzili kanał YouTube związany z daną marką lub po prostu oglądali filmy udostępnione przez daną firmę.

Remarketing w sieci wyszukiwania

W tym przypadku reklamy wyświetlane są użytkownikom, którzy szukali informacji związanych z jakąś firmą poza jej stroną internetową. Dodatkowo reklama dociera również do osób, które szukały jakiegoś produktu i po pewnym czasie wróciły do poprzedniego wyszukiwania.

Remarketing na Facebooku

Remarketing na Facebooku jest najczęściej wykorzystywany przez firmy takie jak:

  • sklepy internetowe,
  • restauracje, firmy usługowe,
  • oraz takie, w których klienci potrzebują dłuższego czasu do namysłu przed złożeniem zamówienia.

Tego typu strony posiadają zazwyczaj dużą ilość podstron z produktami lub rozwiniętymi działami informacyjnymi, co wpływa na większe możliwości reklamowe. Użytkownik, który odwiedził jedną z takich podstron i posiada aktywne konto na Facebooku, ma szansę trafić na odpowiednią listę remarketingową, a właściwie stać się członkiem jednej z niestandardowych grup odbiorców.

Facebook umożliwia skorzystanie z tzw. remarketingu statycznego oraz remarketingu dynamicznego.

W przypadku remarketingu statycznego użytkownik, który kliknął w reklamę, zostaje przekierowany na zdefiniowaną wcześniej stronę docelową (np. z ofertą rabatową) – niezależnie od tego, jakie części serwisu odwiedził.

W przypadku remarketingu dynamicznego użytkownik powinien zostać przekierowany na wcześniej odwiedzoną podstronę, jednak jego konfiguracja jest znacznie bardziej skomplikowana.

Formy remarketingu stosowane w Google Ads

W Google Ads można stosować różne formy remarketingu. Oczywiście do najpopularniejszych metod należą remarketing dynamiczny i standardowy, ale ciekawym rozwiązaniem jest również wariant adresowy. W tym przypadku reklama kierowana jest do osób, które w jakiś sposób są związane z Twoją firmą, np. w wyniku zapisania się do newslettera. Oprócz tego dobrą opcją jest RLSA, która jest wyświetlana odbiorcom, którzy już wcześniej wyszukiwali w Google produkty lub usługi oferowane przez Ciebie.

Projektowanie reklam Google

Zwróć uwagę na to, że korzystając z remarketingu Google możesz bez problemu postawić na zróżnicowaną formę. Wówczas z pewnością zachęcisz swoich odbiorców ciekawymi rozwiązaniami graficznymi. Poza tym ważne jest, aby dopasować wymiary do miejsca, w którym chcesz, aby reklamy były widoczne. Istnieją również opcje odpowiednie dla urządzeń mobilnych. Wtedy banery są nie tylko widoczne, ale przede wszystkim wygodne dla użytkowników. Wtedy ważna jest również treść wyświetlana na stronie.

Czy remarketing pomaga uszczelnić lejek sprzedażowy?

Lejek sprzedażowy, dzięki mu jesteś w stanie przedstawić swoją markę, konkretny produkt lub usługę. Następnie wzbudzasz nim zainteresowanie odbiorców, potem zachęcasz do konwersji, a na końcu budujesz lojalną społeczność, która będzie regularnie korzystać z Twojej oferty. Z każdym etapem, liczba potencjalnych klientów zaczyna się coraz bardziej zmniejszać. Z jednej strony pozwala to na dotarcie tylko do naprawdę zainteresowanych osób. Z drugiej jednak strony może to świadczyć o tym, że skonstruowany przez Ciebie lejek nie jest szczelny i tracisz zbyt wielu odbiorców. W takim przypadku musisz podjąć działania, które na nowo rozbudzą zainteresowanie użytkowników, co sprawi, że wciąż będą do Ciebie wracać, a nawet zachęci ich do skorzystania z Twojej oferty. Jedną z takich metod jest remarketing. Przypomnisz wtedy odbiorcy o porzuconym koszyku, zachęcisz go do powrotu na Twoją stronę i pokażesz produkty, które wcześniej wzbudziły w nim pozytywne emocje.

reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy