Kolory w marketingu

Kolory odgrywają ogromną rolę w naszym codziennym życiu, dlatego tak chętnie wykorzystują je firmy na całym świecie, oprócz przyciągających wzrok haseł w reklamach, wykorzystują również potencjał kolorów w marketingu internetowym. Prawidłowy dobór kolorów ma ogromny wpływ na kształtowanie wizerunku w oczach klientów i budowanie świadomości marki, dlatego planując działania marketingowe swojej firmy, warto zwrócić szczególną uwagę na kolor, który wywoła u odbiorców konkretną reakcję. 

Czym jest psychologia koloru?

Psychologia kolorów to badanie, które wyraźnie pokazuje, jak różne kolory wpływają na nastrój i zachowanie. Precyzyjny dobór kolorów może pozytywnie wpłynąć na nastrój odbiorcy i znacząco zwiększyć atrakcyjność naszych klientów na naszej stronie internetowej.

Dlatego większość stron z profilami biznesowymi jest zaprojektowana w niebieskiej tonacji, co ma uspokoić i wzbudzić zaufanie, a przycisk “Zamów Teraz” na platformach zakupowych ma kolor pomarańczowy, aby wzbudzić entuzjazm, co z kolei zachęca potencjalnych klientów do natychmiastowego działania, czyli kupowania . Jak widać, kolor nie tylko wpływa na estetykę strony, ale również ma ogromny wpływ na podejmowanie decyzji. W Internecie jest wiele przykładów, sama zmiana koloru przycisku „call to action” może zwiększyć konwersję sklepu internetowego, a dobrze zaprojektowany baner może zwiększyć liczbę kliknięć.

Kolory w marketingu a płeć

Należy mieć świadomość, że nie ma uniwersalnego i idealnego koloru. Każdy odcień ma inne oddziaływanie i jest inaczej odbierany przez różne grupy odbiorców. Dlatego warto łączyć kolory, stosować różne rozwiązania i testować ich wpływ. Kiedy zaczynamy budować markę pamiętajmy, że odpowiednie użycie kolorów znacząco wspomoże jej kreację i utrwali jej wizerunek w sieci.

Dobierając kolory do grupy docelowej możemy pozwolić sobie na uogólnienie pewnych aspektów kolorów, które mają dobry wpływ.

Kobiety generalnie nie lubią brązów, szarości i pomarańczy. O dziwo, nie lubią też różu, choć jest on ściśle utożsamiany z kobiecością. Psychologia koloru jest jednak innego zdania, różowy nie jest zbyt atrakcyjny dla kobiet. Zamiast tego lubią zieleń, błękit i fiolet.

Mężczyźni nie lubią pomarańczowego, brązowego i fioletowego. Wybiorą czarny, niebieski lub zielony.

Funkcje kolorów w marketingu

Powyższe ogólne zasady należy teraz połączyć z funkcjami, jakie pełnią kolory:

  • Funkcja informacyjna – kolor powinien przekazywać informację, jak czerwony znak STOP na skrzyżowaniu
  • Funkcja strukturalna – kolor powinien spajać całość niczym stalowa konstrukcja spina budynek
  • Funkcja estetyczna – kolory powinny być tak harmonijne i przyjemne dla oka, jak muzyka dla ucha.

Ale czy zawsze wszystko musi być tak idealnie do linii? Do koloru? Niekoniecznie. Dobrze jest, gdy strona ma jakąś siłę przebicia. W internecie znajdziesz mnóstwo przykładów na to, jak kolory przycisku call to action zwiększają konwersję. Ale znajdziesz też przykłady, co konkretnie zmniejszało konwersję. Kolor ma znaczenie. Musisz być odważny i eksperymentować z kolorami. Testuj reakcje swoich odbiorców, analizuj ich zachowania i sprawdzaj konwersję na bieżąco.

Co oznaczają kolory w marketingu?

  1. Czerwony kolor w marketingu – to kolor, który silnie oddziałuje na emocje. Natychmiast przyciąga naszą uwagę i nie można go przeoczyć, budzi skojarzenia z niebezpieczeństwem i pobudza do działania, “czerwony jest szybki”, dlatego wykorzystywany jest przy oznaczaniu promocji i okazji. Oprócz silnie pobudzających skojarzeń, czerwień to także kolor przywodzący na myśl miłość, co sprawdzi się np. w branży prezentowej.
  2. Żółty kolor w marketingu – pierwsze co przychodzi nam na myśl, gdy widzimy ten kolor to ciepło, słońce, wakacje. Sprawia, że jesteśmy szczęśliwi i zrelaksowani, dodaje nam energii. Idealnie nadaje się dla branż związanych z dziećmi, ale także w marketingu turystycznym.
  3. Pomarańczowy kolor w marketingu – łączy cechy czerwonego i żółtego, wywołuje pośpiech i impulsywne zachowania, wzmaga aktywność i jasno komunikuje. Pomarańczowy symbolizuje również rabaty, tańsze okazje, co wykorzystują portale aukcyjne takie jak Allegro. Kojarzony jest również z energią i zabawą, co świetnie wykorzystała Fanta w komunikacji swojej marki.
  4. Zielony kolor w marketingu – jest kolorem głęboko związanym z naturą, sprawia, że czujemy się spokojni i bezpieczni. Dzięki tym cechom kolor ten doskonale sprawdza się w przypadku produktów ekologicznych, medycznych oraz bankowości. Firmy wykorzystują ten kolor również w celu wywołania skojarzeń z dbałością o środowisko. Dobrym przykładem jest firma bp.
  5. Niebieski kolor w marketingu – idealnie pasuje do promocji marek związanych z czystością i wodą. Niebieski reprezentuje takie cechy jak prawda, mądrość, lojalność i stabilność. Ponadto wzbudza zaufanie, którym chętnie posługują się agencje ubezpieczeniowe. Jest to ulubiony kolor większości społeczeństwa.
  6. Czarny kolor w marketingu – choć pierwsze skojarzenia z tym kolorem to śmierć i żałoba, to w świecie marketingu czerń jest postrzegana pozytywnie. Daje nam poczucie elegancji i luksusu, co sprawia, że jest chętnie wykorzystywany przez producentów zegarków i garniturów. Czerń wywołuje w nas poczucie wysokiego standardu, a zawarte w tym kolorze poczucie tajemniczości daje wrażenie, że produkty kierowane są do wąskiej i wyjątkowej grupy odbiorców.

Jakie kolory konwertują na landing page’u?

Rozczaruję tych, którzy spodziewali się, że dostaną zestaw kilku kolorów na podbój internetu. Trudno tu o schematy, bo każdy landing page ma inne cele, jest skierowany do innej grupy odbiorców i żyje własnym życiem. Warto jednak kierować się zasadą 60/30/10, zgodnie z którą przestrzeń landing page dzieli się na 3 części: tło, bazę i akcenty. 

  • Tło stanowi około 60% kompozycji, ale przekaz nie jest tak ważny jak pozostałych części, dlatego nie należy skupiać na nim uwagi widzów. W tle dobrze sprawdzą się cienie, zamglone grafiki, stonowane kolory. Nie powinniśmy pozostawiać tła białego, ponieważ może to sprawiać wrażenie niedokończonego projektu. 
  • Druga warstwa (baza) powinna wyraźnie odróżniać się od tła, ale jednocześnie nie powinna się z nim “gryźć”. Idealnie byłoby, gdyby baza była spójna z logo firmy lub produktu, którego dotyczy landing page. Kolor z bazy możesz również wykorzystać w nagłówku landing page’a. Pamiętaj jednak, że to, co najważniejsze na stronie, jest jeszcze przed nami. 
  • Trzecia warstwa (akcenty), czyli wisienka na torcie. To kolor, którego będzie na landing page najmniej, ale to właśnie on będzie współodpowiedzialny za dotarcie do konwersji. Kolor akcentowy powinien być podkreślony przede wszystkim na przycisku CTA. Można nim również ozdobić główną korzyść wynikającą z wykonania akcji. Kolor akcentujący powinien wyróżniać się na tle pozostałych dwóch warstw, a jednocześnie nie ranić gustu internautów. Najlepsze akcenty to czerwony, pomarańczowy, zielony, żółty, które mają najlepsze współczynniki klikalności. Na drugim biegunie znajdują się czerń, szarość, fiolet, brąz oraz te kolory, które tylko nieznacznie różnią się od koloru bazowego lub tła.

Podsumowanie

Jakie wnioski można wyciągnąć na temat wykorzystania kolorów w marketingu?

  1. Przede wszystkim pamiętaj, że nie ma jednego optymalnego zestawu kolorów, który zapewni Ci osiągnięcie celów biznesowych. Percepcja koloru pozostanie kwestią indywidualną, odwołującą się do subiektywnych gustów odbiorców. Oczywiście można, a nawet trzeba, starać się dopasować do zakładanych preferencji kolorystycznych klientów, ale z drugiej strony należy zachować zdrowy rozsądek i dystans do zestawień przepisujących konkretne cechy poszczególnym barwom.
  2. Twórz banery, landing page, strony internetowe i newslettery spójne z tożsamością Twojej marki. Ta z kolei powinna być oparta o Twoją grupę docelową oraz zakres produktów i usług, które oferujesz. 
  3. Staraj się używać nie więcej niż trzech kolorów podczas tworzenia landing page. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Toronto pokazują, że odbiorcy preferują proste kompozycje. Stosuj zasadę 60/30/10 – gdzie niewielka część najważniejszych elementów jest podkreślona wyrazistym kolorem.
  4. Do przycisków CTA używaj: zielonego, czerwonego, pomarańczowego, ponieważ mają one najlepszy współczynnik konwersji.
  5. Testuj optymalne rozwiązania za pomocą testów A/B. Może się okazać, że w Twoim przypadku zupełnie inne kolory konwertują najlepiej.

Nie daj się zwariować artykułom takim jak ten. Kolory są ważne, ale na konwersję ma wpływ wiele innych czynników, takich jak: czas ładowania strony, ceny produktów, funkcjonalność sklepu, jakość oferty, zastosowane grafiki i wiele innych.

reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy