Clickbait to wyrażenie powstałe z połączenia dwóch angielskich słów: click – kliknięcie, klik i bait – przynęta. Zazwyczaj odnosi się do linku tekstowego lub wizualnego, którego treść fałszywie nakłania odwiedzającego do odwiedzenia określonej strony. Najczęściej jest to nagłówek artykułu, który ma niewiele wspólnego z rzeczywistą treścią strony.
Clickbait – po co się go stosuje?
Clickbait jest zazwyczaj wykorzystywany do generowania dużej liczby wyświetleń, co przekłada się na większe przychody z internetowych platform reklamowych, takich jak Google Adsense. Kiedy musimy kliknąć na artykuł, aby przeczytać pełną informację, możemy o tym dyskutować. Niestety, wiele z tych artykułów nie ma treści, a w innych przypadkach ich tematyka znacznie odbiega od tego, co sugeruje nagłówek. Dodatkową irytację mogą wywoływać liczne reklamy, które utrudniają lub wręcz uniemożliwiają przeczytanie materiału. Problem ten można natomiast rozwiązać, korzystając z oprogramowania blokującego reklamy.
Dobry i zły clickbait
Termin “clickbait” kojarzy się zwykle z oszukańczą strategią, ale może też mieć dobre zastosowanie.
- Dobry clickbait – pod chwytliwym nagłówkiem kryje się fascynujący materiał, który nie zawiedzie oczekiwań użytkownika,
- Zły clickbait – treść artykułu ma niewiele wspólnego z tematem, często manipuluje faktami i opiera się na kłamstwach.
Nawet jeśli przyjrzymy się tylko tym nieetycznym działaniom, clickbait jest niezaprzeczalnie skuteczny. Musimy jednak pamiętać, że choć są one pomocne na krótką metę, nie zawsze są korzystne w dłuższej perspektywie. Osoba po kliknięciu na intrygujący tytuł przejdzie do artykułu, przeczyta go i będzie niezadowolona. Rezultaty takiego działania mogą być różne w zależności od tego, gdzie jest ono stosowane. Zakładając, że wykorzystujemy clickbait do zarabiania pieniędzy na Facebooku, takie zachowanie może spowodować, że użytkownicy “odkleją” się od fanpage’a, co spowoduje zmniejszenie zasięgu. Natomiast w przypadku newsletterów takie działania mogą spowodować, że subskrybenci zrezygnują z subskrypcji, przestaną je czytać lub po prostu przeniosą je do folderu ze spamem.
Dlaczego clickbait działa?
Skuteczność metody clickbait jest w zasadzie uzależniona od zwykłej ludzkiej ciekawości. Użytkownik klika na link, czyta artykuł, orientuje się, że nie ma on wiele wspólnego z nagłówkiem, czuje się oszukany, ale prędzej czy później wraca i znówu zostaje oszukany. Co więcej, badania wykazują, że ludzie po prostu lubią czytać nagłówki i rzadko, jeśli w ogóle, czytają informacje, które się za nimi kryją. Eksperyment wykazał, że ponad 80% respondentów jest zupełnie nieświadomych, że tytuł artykułu nie ma nic wspólnego z jego treścią.
Jak rozpoznać clickbait?
Tytuły clickbaitów są krótkie i bezpośrednie, a ich treść jest zazwyczaj bardzo obszerna. To, co odróżnia je od innych wartościowych artykułów, to fakt, że nigdy nie odsłaniają prawdziwej treści tekstu, zamiast tego zachęcając do przeczytania całości słowami w stylu “nie uwierzysz, co się stało potem” lub “dowiedz się, jak udało się to zrobić”. Nagłówek clickbaitowy wywołuje silne emocje, na ogół silne, a także kontrowersje i informacje, które mogą być niepokojące, ale pozostawiają nadzieję, że są prawdziwe. Dobrym przykładem tego typu nagłówka jest treść typu “Zrzuciła 20 kg w tydzień – zobacz, jak to osiągnęła”. Dobry artykuł będzie miał tytuł, który w jednym zdaniu opisuje cały materiał, niczego nie ukrywa i jest bardzo trafny.
Dlaczego nie warto posługiwać się clickbaitem?
Zwłaszcza małe i średnie firmy stosują clickbait, aby szybko zwiększyć liczbę wyświetleń i zainteresować czytelników. Z kolei zdobywanie kliknięć za pomocą oszustwa szybko spotyka się z negatywną reakcją, zwłaszcza jeśli regularnie pojawiają się mylące informacje. Czytanie zdań, które nie mają nic wspólnego z atrakcyjnym tytułem, a dodatkowo utrudnia je duża liczba reklam, staje się dla konsumentów męczące i sprawia, że marka wydaje się w najlepszym razie amatorska. Mimo że wiele osób kliknie na link ze względu na atrakcyjny tytuł, liczba stałych użytkowników drastycznie spadnie, a firma w oczach użytkowników stanie się niewiarygodna.
Chociaż clickbait jest często kojarzony z nieetycznym zachowaniem, można go również wykorzystać w dobrym celu. Upewnij się tylko, że pod chwytliwym tytułem kryje się równie interesujący materiał, który nie zawiedzie użytkownika.