Influencer marketing – na czym polega współpraca z influencerami?

Współpraca z influencerami: czym jest?

Influencer marketing jest najczęściej wykorzystywany przez marki do promowania swoich produktów lub usług, ale może być również stosowany jako narzędzie do relacjonowania wydarzenia, rozpoczęcia kampanii produktowej czy po prostu budowania wizerunku wśród odbiorców. Wybór odpowiedniego influencera zależy od wielu czynników: czasu, miejsca czy oczekiwanych rezultatów. 

Duże marki często decydują się na współpracę z influencerami, którzy są bardzo rozpoznawalni. Są to znani aktorzy czy aktorki, piosenkarze czy wokaliści, ale także specjaliści w jakiejś dziedzinie, którzy znani są z mediów, nie tylko społecznościowych. To także blogerzy i blogerki, którzy mają ugruntowaną pozycję w blogosferze, bo działają w sieci od wielu lat. Ważną rolę odgrywają jednak również mikroinfluencerzy. Są to osoby, które mimo mniejszego zasięgu w mediach społecznościowych, są dla odbiorców znacznie bardziej autentyczne. Współpraca z mikroinfluencerami pozwala na większą kreatywność w tworzeniu długotrwałych kampanii, wpisuje się naturalnie w codzienne narracje prowadzone w mediach społecznościowych i sprawia, że działania podejmowane przez markę są tymi, którymi odbiorcy chętnie dzielą się między sobą.

Współpraca z influencerami – co może nam dać?

Zwiększenie świadomości

Influencer, który informuje swoich czytelników o Twojej marce lub produkcie, może sprawić, że więcej osób dowie się o Twojej marce, o tym kim jesteś, co dokładnie oferujesz i jaka jest Twoja historia.

Zwiększenie zaufania

Influencerzy zdobyli zaufanie swoich fanów, publikując ciekawe i wartościowe treści. Dlatego fani szanują ich rekomendacje. Kiedy influencerzy piszą coś o Twojej marce, wzrasta prawdopodobieństwo, że ich fani będą chcieli kupić i przetestować Twój produkt (lub skorzystać z Twojej usługi).

Wpływ na strategię contentową

Efektem współpracy z blogerem może być również artykuł o Twoim produkcie lub usłudze. Dzięki temu zyskasz ciekawy content, który będziesz mógł udostępnić na swoich kanałach social media (i to nie tylko raz!).

Dotarcie do właściwej grupy docelowej

Współpracując z blogerem, nie musisz szukać społeczności, do której chcesz dotrzeć ze swoim produktem lub usługą. Jeśli wybrałeś odpowiedniego influencera, wiesz, że czytają go osoby, które prawdopodobnie są zainteresowane Twoją marką.

Tworzenie partnerstwa marka-bloger

Zdarzają się sytuacje, w których wejdziesz w dłuższą, kilkumiesięczną współpracę z influencerem. W tym modelu współpracy możesz zdecydować się na bardziej angażujące formy, takie jak występy na imprezach firmowych czy ciekawe konkursy.

Współpraca z influencerami: jakie cele można ustalić ?

Rozpoczynając współpracę z influencerami, dobrze jest zastanowić się, co może przynieść współpraca i co mierzyć w trakcie lub po zakończeniu akcji. Poniżej przedstawiamy kilka KPI, które mogą się przydać podczas działań :

Zasieg

Najłatwiejsza do zmierzenia wartość oparta na danych statystycznych, które otrzymujemy z Google Analytics, Facebooka, Instagrama czy panelu statystyk YouTube influencera. Ważna wartość, jeśli zależy nam na zwiększeniu świadomości marki.

Kliknięcia

Te dane również możesz zobaczyć w panelach statystycznych większości sieci społecznościowych. Widać, ile razy link został kliknięty i dana osoba została przekierowana na naszą stronę produktową. Niektóre agencje umieszczają w artykule pixel śledzący ruch, aby mieć szczegółowe statystyki związane z promowanym artykułem.

Zaangażowanie

Pod postem, który napisał bloger, możemy zobaczyć dokładnie kto i ile razy kliknął “lubię to”, skomentował lub udostępnił. Im więcej takich akcji, tym większe zaangażowanie grupy docelowej, więc mamy pewność, że przekaz się spodobał.

Liczba pozyskanych leadów

Gdy interesują nas dane kontaktowe, to jest to najważniejsza metryka. Aby zbierać dane w kampanii reklamowej z blogerem należy stworzyć odpowiedni formularz kontaktowy i śmiało oferować użytkownikom coś w zamian.

Liczba osób biorących udział w konkursie

Miara atrakcyjności naszego konkursu, doboru odpowiedniego influencera, zadania konkursowego i nagrody.

Sprzedaż produktu

Wpływ influencera na sprzedaż można łatwo zmierzyć dając mu specjalny kod, którym dzieli się ze swoimi fanami. Można też zrobić promocję na dany produkt lub grupę produktów i podzielić się linkiem tylko z “naszym” blogerem lub analizować w Google Analytics sprzedaż według źródła transakcji. W innym przypadku możemy jedynie monitorować wzrosty i domyślać się, że nastąpiły one, gdy influencer mówił o naszym produkcie.

User Generated Content

UGC to treści tworzone przez użytkowników, którzy widzieli daną kampanię. Tutaj możemy mierzyć skuteczność kampanii z blogerami, patrząc na liczbę postów tekstowych i zdjęć z hashtagiem, który podał influencer.

Współpraca z influencerami: jak odnieść sukces?

Pisaliśmy już o tym, dlaczego powinieneś wdrożyć influencer marketing do strategii swojej marki. Dziś chcemy dać Ci kilka wskazówek, jak współpracować z influencerami, aby odnieść sukces. Pisze o tym Jonathan Long na portalu Enterpreneur.com.

Daj influencerem swobodę twórczą

Influencerzy są liderami opinii ze względu na swoją osobowość. Wiedzą, jak komunikować się ze swoimi fanami, by skutecznie ich angażować. Dlatego nie należy z góry narzucać im, jak ma wyglądać współpraca, ale warto słuchać ich sugestii, bo wtedy efekty mogą być znacznie lepsze.

Współpracuj z osobami, które pasują do Twojej marki

Zanim zdecydujesz się na współpracę z daną osobą, zrób dokładny research i zastanów się, czy ten konkretny influencer rzeczywiście pasuje do Twojej marki. Pamiętaj, że jest to osoba, która będzie reprezentować Twoją markę i być z nią kojarzona, dlatego musisz mieć pewność, że Twój wybór jest słuszny, a współpraca nie narazi Cię na straty wizerunkowe lub biznesowe.

Nie daj się oczarować liczbie fanów

Liczba fanów nie zawsze przekłada się na ich zaangażowanie. Jedna osoba może mieć np. 300 000 obserwatorów, ale nie reagują lub prawie wcale na jej posty, podczas gdy inna osoba może mieć np. 30 000 lub 3 000, ale są to osoby bardzo zaangażowane, dla których influencer jest naprawdę liderem opinii.

Zawsze negocjuj stawki

Negocjuj koszty współpracy z influencerem, zwłaszcza gdy jest to relacja długoterminowa. Pamiętaj również o tym, że produkty, które influencerzy od Ciebie otrzymują, również mają swoją wartość, więc używaj tego argumentu przy uzgadnianiu kosztów współpracy.

Upewnij się, że przekaz nie jest nachalną reklamą

Posty, w których influencer będzie prezentował Twój produkt, muszą wpisywać się w ogólną komunikację, jaką lider opinii prowadzi w mediach społecznościowych. Nie powinna to być informacyjna reklama, która kończy się słowami “Musisz kupić ten produkt”. Unikaj nachalności i zadbaj o to, by przekaz był naturalny.

Rozważ współpracę z mikroinfluencerami

Jeśli masz mały budżet, to rozważ współpracę z mikroinfluencerami. Możesz wydać całą kwotę na jednego popularnego influencera, który opublikuje jeden lub dwa posty, lub możesz zaangażować kilku mikroinfluencerów, którzy za te same pieniądze mogą stworzyć kilka postów.

Monitoruj i analizuj postępy

Należy stale monitorować i analizować działania prowadzone z influencerami, aby wiedzieć, czy te wysiłki nie idą na marne. Duża liczba polubień postów influencera nie oznacza jeszcze, że kampania jest udana. Przyjrzyj się ruchowi na Twojej stronie, czy wzrosła liczba osób trafiających na Twoją stronę z mediów społecznościowych, czy Twoje kanały social media zyskały nowych fanów, czy wzrosła liczba interakcji i czy wzrosła sprzedaż. Musisz znać odpowiedzi na wszystkie te pytania.

Nie ignoruj pozostałych działań

To jeden z najczęstszych błędów popełnianych przez marki. Marki czasami tak bardzo ekscytują się współpracą z influencerami, że niemal całkowicie zapominają o swoich innych działaniach. Tak, influencer marketing to wielka szansa na sukces, ale powinien uzupełniać strategię Twojej marki, a nie całkowicie ją zastępować.

Koszty współpracy z blogerami

Decydując się na współpracę z influencerem, warto pamiętac o wynagrodzeniu. Nie zdziw się, jeśli influencer będzie oczekiwał wynagrodzenia za swoją pracę. Pamiętaj, że blogerzy wkładają nieustanny wysiłek w angażowanie swojej grupy docelowej w tworzenie unikalnych i ciekawych treści oraz ich publikowanie i promowanie. Widzą, że ich działania mają wpływ na ich grupę docelową i będą chcieli za to ekwiwalentu pieniężnego.

Jaki może być koszt współpracy z blogerami? Wszystko zależy od tego, kogo chcemy zaprosić do współpracy i co chcemy, aby dla nas zrobił. Blogerzy, których obserwuje duża społeczność (setki tysięcy na Facebooku, Instagramie, Snapchacie czy YouTube) mogą żądać bardzo dużo:

  • jedno zdjęcie na Instagramie czy Snapchacie kosztuje czasem 1-2 tys,
  • za wpis na blogu 4-7 tys. zł lub więcej, jeśli chcesz, aby przeprowadzili konkurs, prawdopodobnie będzie to kosztowało dodatkowo,
  • pojawienie się na evencie to około 10-18 tys. Zł,
  • 3-5 minutowy filmik o naszym produkcie to koszt około 20-50 tys. zł.

Jeśli chcemy nawiązać współpracę z osobą, która ma wokół siebie nieco mniejszą (kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy osób) społeczność, stawki za wpis na blogu mogą wynieść 2 tys. zł i więcej.

Pamiętajmy, że z influencerami możemy rozmawiać o naszych potrzebach i działaniach, które chcielibyśmy z nimi podjąć. Na pewno, jeśli pomysł im się spodoba, będziesz mógł negocjować z nimi stawkę.

reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy