Agencja reklamowa- co robi i w czym może Ci pomóc?

Na rynku istnieje wiele firm, które chcą się wyróżnić na tle konkurencji. W tej sytuacji pomocna jest współpraca z agencją reklamową, czyli firmą, która świadczy usługi z zakresu reklamy dla firm. Poniżej przedstawiamy kilka informacji o tym, czym jest agencja reklamowa i co wchodzi w skład świadczonych przez nią działań.

Agencja reklamowa – krótka definicja

Agencja reklamowa świadczy swoje usługi dla przedsiębiorstw z różnych branż. Oferuje im usługi związane z reklamą i marketingiem. Głównym celem agencji reklamowych jest wspieranie przedsiębiorstw w realizacji ich zadań biznesowych. Agencje reklamowe przygotowują przekaz reklamowy i dbają o jego spójność. Jest to pojęcie, które wiele osób utożsamia z agencją marketingową lub kreatywną. Jednak każda z tych agencji podchodzi indywidualnie do każdego segmentu reklamy. Co zatem wchodzi w zakres działań agencji reklamowej? 

Czym się zajmuje agencja reklamowa?

Jak już zostało wspomniane wyżej, agencje reklamowe zajmują się przygotowywaniem różnego rodzaju reklam na polecenie klienta. Pracownicy takiej agencji do swoich działań wykorzystują innowacyjne narzędzia i rozwiązania. Tak więc do podstawowych zadań, które są wykonywane przez pracowników agencji należeć będzie:

  • planowanie kampanii reklamowych;
  • projektowanie i realizacja reklam dotyczących produktów lub usług;
  • tworzenie strategii reklamowych i marketingowych;
  • prowadzenie wszelkiego rodzaju badań i analiz, które związane są z rynkiem reklamowym;
  • obsługa marketingowa, która obejmuje profesjonalne doradztwo.

Agencje reklamowe: rodzaje

Na polskim rynku funkcjonuje wiele agencji reklamowych. Należą do nich:

Agencje typu “full service”

Są to agencje, które świadczą pełen zakres usług z różnych dziedzin marketingu, dlatego określa się je również mianem agencji 360. Zatrudniają one specjalistów w wielu dziedzinach, m.in. w zakresie reklamy w telewizji, radiu, internecie, outdoorze – reklamy zewnętrznej. 

Agencje interaktywne i internetowe

Taka agencja reklamowa zajmuje się promocją w Internecie, czyli specjalizuje się w e-marketingu. Oferuje pełen zakres usług, m.in. SEO, kampanie linków sponsorowanych, e-mail marketing, social media marketing, tworzenie stron internetowych.

Agencje SEO, SEM

Skupiają się na tej formie reklamy internetowej – zajmują się optymalizacją, SEO, kampaniami linków sponsorowanych.

Agencje social media

Taka agencja reklamowa prowadzi social media marketing na Facebooku, Pintereście, Instagramie, Twitterze, Linkedin.

Agencje PR

Zajmują się public relations, czyli budowaniem publicznego wizerunku firmy. Realizują różnego rodzaju kampanie, które pomagają w zwiększeniu rozpoznawalności i świadomości marki.

Agencje brandingowe

Przygotowują dla klientów różnego rodzaju projekty graficzne, w tym logotypy, projekty opakowań, a także zajmują się prowadzeniem badań rynku w celu promocji marek.

Agencje eventowe

Zajmują się eventami – imprezami firmowymi, dzięki którym firma może się skutecznie promować, np. konferencje, bankiety, targi, akcje promocyjne, wyjazdy integracyjne.

Jakie są korzyści współpracy z agencją reklamową?

Działania marketingowe w firmie są niezbędne do tego, aby móc prowadzić opłacalny i rozwijający się biznes. Jeśli mamy jakiś pomysł na reklamę, to możemy spróbować wprowadzić ją samodzielnie, ale jeśli zależy nam na profesjonalnej reklamie, to w tej sytuacji warto zdecydować się na współpracę z agencją reklamową. Dodatkowo, jeśli chcemy zrealizować kilka projektów (przykładowo potrzebujemy długopisów z nadrukiem reklamowym, ulotek reklamowych, a także banera), wówczas zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest współpraca z agencją reklamową, ponieważ wszystkie projekty reklamowe będą realizowane w jednym miejscu.

Agencje reklamowe to firmy, które współpracują z różnymi osobami – zarówno z właścicielami dużych korporacji, jak również z jednoosobowymi firmami. Podejmując współpracę z firmą reklamową, decydujemy się na profesjonalną i skuteczną pomoc w tworzeniu kampanii reklamowych, a także różnych mniejszych działań marketingowych. Takie firmy zazwyczaj zajmują się całym procesem reklamowym – czyli przerzucają na nas ten obowiązek (dlatego współpraca z agencją reklamową jest doskonałym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którym brakuje czasu).

Wśród zalet współpracy z agencją reklamową możemy wymienić m.in:

  • profesjonalizm,
  • różnorodność,
  • kompleksowość,
  • gwarancja skutecznej reklamy.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze agencji reklamowej?

Na rynku istnieje wiele agencji reklamowych – od małych, jednoosobowych firm po duże korporację. Poniżej kilka wskazówek, na co zwrócić uwagę rozmawiając z agencją o współpracy.

  1. Kontakt z osobą, z którą będziemy współpracować. Rozmawiając z nią musimy czuć się komfortowo, musimy widzieć i wiedzieć, że ona nas rozumie. Jeśli na samym początku współpracy nie ma porozumienia między klientem a agencją, to nie ma sensu kontynuować rozmowę, nawet jeśli wszyscy są świetnymi specjalistami w tym, co robią.
  2. Jeśli przedstawiciel agencji potakuje na każdy Twój pomysł i mówi Ci, że jest świetny – uciekaj. Agencja jest po to, aby Ci doradzić i pokazać różne możliwości. Rozmowy z klientem to chleb powszedni. Jeśli więc przedstawiciel agencji tylko przyklaskuje Twoim pomysłom, to albo jesteś specjalistą od reklamy i agencja jest Ci zbędna, albo agencja nie wie co Ci zaoferować i  w sumie też jest zbędna, chyba że potrzebujesz kogoś do nadzoru produkcji.
  3. Wielkość – moim zdaniem nie ma znaczenia, choć dobrze jest unikać skrajnych sytuacji. Jeśli masz małą firmę i mały budżet, dobrze jest poszukać agencji, która na co dzień pracuje z małymi firmami – będzie lepiej wiedziała, jak pracować z małym budżetem. Z drugiej strony, jeśli masz do zrealizowania dużą kampanię, powinieneś upewnić się, że wybrana przez Ciebie agencja jest w stanie zapewnić ją zarówno organizacyjnie (zasoby ludzkie), jak i finansowo.
  4. Sposób płatności – naturalnym jest, że na początku współpracy agencja poprosi o zaliczkę. Jednak zdecydowanie odradzam współpracę z agencjami, które zanim zaczną myśleć i przedstawiać jakiekolwiek propozycje działań, projekty materiałów itp. żądają opłaty za całą pracę. Wynika to często z faktu, że klient po zapoznaniu się z propozycjami czy projektami jest niezadowolony i nie chce za nie zapłacić. Dobre agencje, które wiedzą co robią, nie boją się zaryzykować i przygotować propozycję działań lub projektów, proszą o zaliczkę dopiero w momencie przystąpienia do realizacji działań.
  5. Nie zdziwcie się, jeśli agencja nie będzie chciała pokazać projektów bez podpisania umowy lub innego dokumentu stwierdzającego, że klient nie ma prawa korzystać z projektów, za które nie zapłaci. Niestety na tym rynku kradzież pomysłów czy projektów jest bardzo częstym zjawiskiem.
  6. Szukanie rozwiązań – w tej branży bardzo ważna jest umiejętność szukania rozwiązań. Wiele projektów ma być gotowych w określonym terminie, tymczasem często zdarza się, że coś wypadnie i pojawia się problem. Jeśli w takiej sytuacji agencja mówi, że nie da się tego zrobić i nie ma do zaproponowania żadnego rozwiązania, to trzeba się zastanowić co dalej. Co jest ważne! Przy pierwszych rozmowach warto zapytać: “Co byś zaproponował, gdyby…”. Osoby, które są elastyczne, będą w stanie w ciągu chwili zaproponować kilka rozwiązań.
  7. Dbanie o budżet klienta. Jeszcze kilka lat temu standardowym sposobem rozliczania się z agencją był procent od budżetu. Teraz to się zmienia. Często praktykowaną metodą rozliczeń jest stałe wynagrodzenie za pracę. Wówczas w interesie agencji jest dbanie o budżet klienta i szukanie dla niego najkorzystniejszych rozwiązań. Budżet również powinien być ustalony na początku współpracy. Zazwyczaj pytamy klienta: “Ile jest pan/pani w stanie na to wydać?”. Wówczas prezentowane propozycje zawsze mieszczą się w możliwościach finansowych klienta. Często jest tak, że klientowi można zaproponować kilka opcji, z których część wykorzystuje różne kwoty budżetu, a część go przekracza. Nie zawsze większy budżet jest lepszym wyborem, czasem wydanie większej kwoty na jakieś działania reklamowe jest po prostu nieopłacalne.

Agencja reklamowa Warszawa – dlaczego warto podjąć współpracować?

Dlaczego warto podjąć współpracę z agencją reklamową? Okazuje się, że taka współpraca gwarantuje spore oszczędności, ponieważ nie będziesz musiał tworzyć dodatkowego działu zajmującego się marketingiem, i tym samym zatrudniać nowych osób.

Ponadto w agencjach reklamowych pracują eksperci z wieloletnim doświadczeniem. Wybierając sprawdzoną agencję reklamową, będą Państwo mieli pewność, że wszystkie działania szybko przyniosą pożądane efekty. Odpowiednio przeprowadzona kampania reklamowa skutecznie zwiększy zasięg Twojej marki. A to oznacza większą liczbę klientów. Niektórzy wychodzą z błędnego założenia, że marketing internetowy nie wymaga specjalistycznej wiedzy. W praktyce jednak dobra agencja reklamowa ułatwi Ci dotarcie do konkretnych grup docelowych. Wówczas realizacja kampanii reklamowych będzie na najwyższym poziomie, na czym skorzystają sklepy internetowe i inne witryny z różnych branż. Warto więc wykorzystać koncepcję kreatywną i upewnić się, że sprawdzona agencja reklamowa zajmie się takimi działaniami.

reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy