Public relations to praktyka zwiększania świadomości konsumentów na temat firmy lub marki. Zarządzanie reputacją marki może być wspomagane przez dzielenie się informacjami z mediami i innymi potężnymi źródłami. Może to obejmować artykuły z zachęcającymi wiadomościami, danymi finansowymi i ofertami pracy. Public relations może być przemyślaną strategią, która wpływa na sposób postrzegania firmy przez społeczeństwo. Firmy związane z produktami zazwyczaj wysyłają pakiety PR do potencjalnych klientów, zachęcając ich do dzielenia się swoimi opiniami i sugestiami z publicznością w celu uzyskania darmowego rozgłosu.
Jakie są cele public relations?
Głównym celem public relations jest utrzymanie pozytywnej reputacji marki i utrzymanie strategicznych relacji z opinią publiczną, potencjalnymi klientami, partnerami, inwestorami, pracownikami i innymi interesariuszami. Pomaga to nadać marce pozytywny wizerunek i sprawia, że wydaje się ona szczera, zamożna, znacząca i istotna.
Funkcje public relations
Reklama i public relations to dwie różne rzeczy. Specjalisty od public relations nie kupują reklam, nie tworzą historii dla reporterów, ani nie koncentrują się na powabnych płatnych stanowiskach. Głównym celem public relations jest zwiększenie świadomości marki poprzez wykorzystanie materiałów redakcyjnych z publikacji takich jak magazyny, gazety, kanały informacyjne, strony internetowe, blogi i programy telewizyjne. Ponieważ informacje z zarobionych lub darmowych mediów nie są kupowane, wykorzystanie ich do promocji ma swoje zalety. Opinia publiczna nie patrzy na nie sceptycznie, ponieważ zostały one zweryfikowane przez stronę trzecią.
Poniżej przedstawiamy niektóre z obowiązków specjalistów public relations:
- opracowanie metod, które wykorzystują zarobione lub wolne media, aby wpłynąć na opinię publiczną poprzez przewidywanie, analizowanie i interpretowanie poglądów społeczeństwa dotyczących marki..
- organizowanie i przeprowadzanie unikalnych inicjatyw public relations.
- tworzenie treści online (strony wewnętrzne i zewnętrzne).
- tworzenie kryzysowego planu public relations.
- zarządzanie obecnością marki w mediach społecznościowych i odpowiadanie na komentarze użytkowników na portalach społecznościowych.
- doradzanie personelowi organizacji w zakresie polityki, sposobu działania, odpowiedzialności organizacji oraz własnej odpowiedzialności.
- reprezentowanie organizacji podczas kontaktów z organami rządowymi i ustawodawczymi.
- zajmowanie się grupami publicznymi i innymi organizacjami w odniesieniu do organizacyjnych polityk społecznych i innych, a także ustawodawstwa rządowego.
- dbanie o relacje z inwestorami.
Plusy public relations
- Zasięg: Skuteczny plan PR może przyciągnąć wiele punktów informacyjnych, wystawiając zawartość do znacznej publiczności. Dodatkowo, to może pomóc firmie w wykorzystaniu niektórych naturalnych punktów kontaktowych, które byłyby trudne do wykorzystania w inny sposób.
- Efektywność: W porównaniu do sponsorowanej promocji, public relations jest bardziej przystępną metodą dotarcia do szerokiej publiczności.
- Komunikacja: W porównaniu z innymi kanałami komunikacji, public relations umożliwia firmie przekazywanie większej ilości informacji do opinii publicznej.
Minusy Public Relations
- Brak kontroli: W przeciwieństwie do płatnych mediów, bezpłatne media nie kontroluje bezpośrednio materiałów, które są dystrybuowane. To największe niebezpieczeństwo związane z finansowaniem public relations.
- Brak zmierzenia sukcesu: Jest to dość trudne do zmierzenia i oceny skuteczności działań public relations.
Jakie są rodzaje Public Relations?
Zaangażowanie społeczne
Celem działań PR jest poprawa reputacji organizacji w społeczności lokalnej lub regionalnej. Firmy często wchodzą w bezpośrednie interakcje ze społecznością poprzez organizowanie wydarzeń, wspieranie spraw, czy branie udziału w inicjatywach sąsiedzkich. W ten sposób organizacja buduje swoją obecność w społeczności i relacje ze swoimi wyborcami.
Relacje ze społecznością są istotnym elementem PR dla lokalnych lub małych przedsiębiorstw. Aby zaangażować się w konstruktywną rozmowę ze swoją społecznością, musisz wiedzieć, jak z nią współdziałać i jak jej służyć. Nawet większe lub krajowe firmy mogą zyskać na dobrych relacjach ze społecznością, zwłaszcza jeśli organizują lub biorą udział w regionalnych wydarzeniach. Ze względu na dostępność mediów społecznościowych, nawet lokalne wydarzenia o niewielkiej skali mogą przyciągnąć szeroką uwagę mediów.
Media Relations
Twoje interakcje z prasą i mediami są określane jako media relations. Każda forma interakcji z mediami mieści się w zakresie media relations, ale częste przykłady obejmują organizowanie konferencji prasowych, koordynację wywiadów i tworzenie informacji prasowych. W zależności od firmy, specjalista ds. relacji z mediami może być jedynym, który zajmuje się tymi obowiązkami; w innych przypadkach, jeden ekspert PR może być odpowiedzialny za wszystkie formy public relations. Media relations to w zasadzie darmowy rodzaj reklamy, dlatego praktycznie każda firma może z nich skorzystać. Ważne jest, aby pamiętać, że nie masz kontroli nad tym, co media piszą o Twojej firmie. Praca w dziale relacji z mediami wymaga zarówno organizacji, jak i ogromnej elastyczności.
Public Relations
Ten rodzaj public relations, często znany jako lobbing, wymaga budowania więzi pomiędzy grupą a rządem. Musisz nawiązać relacje z urzędnikami państwowymi, którzy są zainteresowani i mogą ewentualnie wspierać Twoją sprawę. Rząd może być potężną bronią PR, niezależnie od tego, czy chcesz przekonać społeczeństwo do swoich usług, czy też zmiana prawa może pozwolić Ci na sprzedaż większej ilości towarów. Praktycznie zawsze korzystnie jest mieć po swojej stronie polityka lub członka Kongresu. Jeśli pracujesz dla dużej firmy lub jesteś w mocno regulowanej dziedzinie, może to być jeszcze bardziej przydatne. Przedstawiciele rządu mają duże wpływy i mogą negatywnie wpłynąć na markę i sukces Twojej firmy.
Społeczna odpowiedzialność biznesu
Strategią PR, która ma na celu zwiększenie reputacji Twojej organizacji jako firmy moralnej, jest społeczna odpowiedzialność biznesu. Może ona przybierać wiele różnych form, takich jak uczciwe płacenie pracownikom i pracownicom, zatrudnianie wyłącznie siły roboczej lub materiałów, które zostały pozyskane w sposób etyczny, lub promowanie różnorodności w reklamach firmy. Każdy może skorzystać z tego typu public relations, ale może to być szczególnie przydatne, jeśli twój rynek docelowy jest młody i świadomy bieżących problemów społecznych. Społeczna odpowiedzialność biznesu może pokazać, że zależy Ci na rozwiązaniu ich problemów i że jesteś świadomy ich obaw.
Jeśli twój bezpośredni rywal jest zawstydzony lub krytykowany w mediach, to jest to kolejna okoliczność, w której ten rodzaj PR jest szczególnie pomocny. Na przykład firma ride-sharingowa Uber spotkała się z krytyką w 2017 roku z powodu mnóstwa problemów, takich jak zarzuty molestowania seksualnego, systemowego seksizmu i rasizmu. Była to okazja dla konkurencyjnego Lyfta, aby pozycjonować się jako etyczny substytut Ubera. Niezależnie od tego, czy te zarzuty są dokładne, Lyft był w stanie zmienić rozmowę i wpłynąć na swój biznes. Wykorzystanie podobnej okazji, jeśli się pojawi, może pomóc Ci w kształtowaniu sposobu postrzegania Twojej marki przez opinię publiczną.
Zarządzanie kryzysowe
Zarządzanie kryzysem jest konieczne, gdy jakiś incydent grozi uszczerbkiem na reputacji firmy. Może to być spowodowane wycofaniem produktu z rynku, zarzutami o złe traktowanie pracowników lub klientów, niewłaściwym zachowaniem dyrektora generalnego lub pracownika, lub jakimkolwiek innym skandalem. Kontrola szkód może być kluczowa dla przyszłego sukcesu firmy, niezależnie od przyczyny.
Zarządzanie kryzysowe jest zazwyczaj potrzebne tylko po pojawieniu się poważnej sprawy, zwłaszcza jeśli została ona nagłośniona. Niektóre sytuacje z czasem się rozwiewają, inne nie, co może prowadzić do nieokreślonych lub trwałych szkód dla marki. PR może pomóc obrócić sprawę i zmienić narrację zagrożenia, co może pomóc złagodzić kryzys. W sytuacji kryzysowej, powolna reakcja lub popełnienie błędu może spowodować jeszcze większe szkody dla firmy.
Jakie korzyści przynosi Public Relations
Public Relations ma kluczowe znaczenie dla współczesnego biznesu. Jest istotnym elementem zarządzania marką, może zwiększać przychody i budować więzi z tymi, którzy wchodzą w interakcje z firmą. Dodatkowo, PR może pomóc Ci zmniejszyć skutki kryzysu lub wykorzystać niespodziewane możliwości handlowe. Co najlepsze, PR może zwiększyć wpływ historii, która otacza Twoją firmę. Jest to bardzo pomocne, biorąc pod uwagę, jak bardzo połączone i pospieszne jest współczesne życie.
Podczas gdy firmy mogą być zdolne do radzenia sobie z tym elementem marketingu na własną rękę, może im brakować doświadczenia i wiedzy potrzebnej do zrobienia tego skutecznie. Organizacje powinny zatrudnić pomoc specjalisty dla największego wpływu. Może to oznaczać, że zatrudniają kogoś na etacie lub zlecają pracę agencji. Ponieważ każda firma ma inne wymagania, ważne jest, aby dokładnie przeanalizować każdą opcję przed jej wyborem.
Nowoczesne firmy w żadnym wypadku nie mogą bagatelizować znaczenia public relations. Jest to wymagająca dziedzina i aby odnieść sukces trzeba być doskonałym w komunikacji, mieć zdolność do strategicznego myślenia i być świadomym tego, jak radzić sobie z rozległym i zawiłym powiązaniem między opinią publiczną a korporacją. Ponadto, źle przeprowadzony PR może spowodować więcej szkody niż pożytku.