Jak budować świadomość marki?

Czym jest świadomość marki?

Aby lepiej zrozumieć, dlaczego branding jest tak istotny, warto najpierw zdefiniować świadomość marki. Polega ona na tworzeniu idealnych skojarzeń i wizerunku marki w myślach klientów. Marka, aby naprawdę zaistnieć, potrzebuje lojalnych klientów i szanowanej reputacji. A to tworzy się poprzez szereg działań, które wywołują odpowiednie reakcje emocjonalne i przyjemne skojarzenia. Wiodące marki na rynku są tego w pełni świadome. Na przykład Coca-cola jest marką, która reprezentuje coś więcej niż tylko słodzony napój gazowany; reprezentuje również specjalne okazje lub czas spędzony z przyjaciółmi i rodziną. Ludzi do zakupu motywują raczej emocje niż cechy produktu.

Dlaczego budowanie świadomości marki jest ważne?

​​Kiedy potencjalni klienci zaczynają myśleć o dokonaniu zakupów, jest bardziej prawdopodobne, że marka będzie pierwszą rzeczą, która przyjdzie im do głowy. Chociaż świetna marka jest kluczowa dla rozwoju biznesu, musisz również upewnić się, że konsumenci są jej świadomi. 

Konwencjonalny lejek sprzedaży jest nadal użytecznym narzędziem do wizualizacji i podkreślania wartości świadomości, pomimo faktu, że podróż zakupowa nie jest liniowa. 

Na szczycie lejka, gdzie konsumenci mogą być zainteresowani dowiedzeniem się więcej o produktach, znajduje się świadomość. To właśnie tutaj zdolność firmy do zrobienia dobrego pierwszego wrażenia na konsumentach może pomóc w rozpowszechnieniu świadomości i zmotywować ich do poszukiwania dodatkowych informacji. Klienci przechodzą do etapu kontemplacji zakupu w lejku sprzedażowym po rozpoczęciu poszukiwania informacji. Motywacja, którą zdobyli w fazie świadomości, wzmocniła ich chęć zakupu. Do fazy konwersji, podczas której klient chce dokonać zakupu, wchodzą ci, których dodatkowe informacje zainspirowały do dalszych działań. 

Potencjalni klienci zmniejszają w trakcie tego procesu swoje alternatywy. Firmy, które mają ugruntowaną rozpoznawalność marki wśród konsumentów, mają przewagę, ponieważ nie muszą się rozwodzić nad swoją tożsamością czy cechami wyróżniającymi. Innymi słowy, dokonały już wprowadzenia, więc teraz mogą się skupić na podaniu bardziej szczegółowych informacji, które są niezbędne potencjalnemu klientowi do podjęcia decyzji o dokonaniu zakupu.

Wyobraźmy sobie, że Twoją uwagę przykuł najnowocześniejszy model telewizora. Dodatkowo powiedzmy, że dwie firmy konkurują ze sobą, aby zaoferować Ci identyczny telewizor w porównywalnej cenie, ale druga z nich ma bardziej znaną markę. Siłą, która nadaje produktowi legitymację jest świadomość marki drugiej firmy, nawet jeśli nigdy nic od niej nie kupiłeś. Dlatego właśnie zwiększenie rozpoznawalności marki jest tak istotne.

Ograniczona koncentracja na kliencie jest obecna. Liczne firmy walczą o nią, więc sensowne jest bycie pierwszą marką, która przychodzi do głowy, gdy klienci rozważają zakup produktu w Twojej kategorii. Rozpoznajemy wielkie marki, ponieważ są one tego świadome.

Budowanie świadomości marki — cele

  • ugruntowanie istnienia Twojej marki w oczach konsumentów.
  • zwiększeniu świadomości oferty firmy, w tym zarówno własnych produktów, jak i usług.
  • wzmocnienie reputacji firmy w korzystny lub inny (wskazany w celach) sposób.
  • musi stale podtrzymywać spójny wizerunek, który jest skierowany do konkretnych odbiorców i jest realizowany za pomocą odpowiednich narzędzi.
  • Zwiększenie rozpoznawalności marki lub aktualizacja aktualnego wizerunku marki, jeśli przedsiębiorstwo ma ją wcześniej ustaloną.
  • tworzenie u odbiorców określonych skojarzeń, odczuć i wspomnień (emocjonalne przywiązanie do marki).

Metody budowania świadomość marki

Angażując się w działania brandingowe, budujesz solidny wizerunek marki, który wyróżnia Cię na tle konkurencji. Dodatkowo stwórz silną więź emocjonalną z klientem, dzięki czemu będzie on kojarzył Twój produkt z czymś szczególnym i charakterystycznym, co pomoże mu wyróżnić się na tle konkurencji. Warto zatem wydawać pieniądze tylko po to, by posiadać określony przedmiot. Jak zwiększyć rozpoznawalność marki do tak wysokiego poziomu? Poniżej wymieniono elementy niezbędne do osiągnięcia wspomnianego efektu.

Odpowiednia nazwa marki

Nazwa marki to kluczowy element. Swoim brzmieniem budzisz w głowie klienta pewne skojarzenia. Możesz nie być traktowany poważnie, jeśli masz szaloną nazwę. Zły wybór może nieodwracalnie zaszkodzić pozytywnemu postrzeganiu Twojej marki przez klientów. Konsumenci nie zapamiętają Twojego produktu, jeśli będzie on zbyt trudny, a jeśli będzie zbyt popularny, nie będziesz w stanie wyróżnić się na tle konkurencji.

Pamiętaj, że to właśnie nazwa będzie zawsze kojarzona z Twoją marką. Warto więc zasięgnąć opinii ekspertów. Ich tworzenie jest przedmiotem dyscypliny marketingowej zwanej namingiem. Z drugiej strony, branding, którego celem jest zwiększenie świadomości marki, to długotrwały proces, który zaczyna się od wytworzenia idealnego dźwięku. Nie pozwól, aby początek Twoich szans Cię wykoleił.

Kultowe logo

Twoja nazwa i logo to dwa elementy, dzięki którym ludzie zapamiętają Cię na dłużej. Logo to znak graficzny, który powinien wyraźnie nawiązywać do nazwy Twojej marki i przekazywać Twój cel. Aby nie wywoływać błędnych skojarzeń z inną marką, powinno być charakterystyczne i łatwe do rozpoznania. Jego zadaniem jest wyróżnienie Twojej firmy na tle konkurencji.

Produkty, metki, materiały drukowane, plakaty, strona główna Twojego serwisu internetowego i wszędzie tam, gdzie chcesz zostawić swój ślad, powinny być opatrzone tym logo. Powinno być ono związane z marką, jej przesłaniem i wartościami. Zaletą takiego logo jest to, że w przeciwieństwie do nazwy, nie zmienia się ono zbytnio w czasie.

Określenie misji i wartości marki

Określenie swoich przekonań i celu, jaki nadałeś swojej marce, to kluczowe elementy, które pomogą Ci wyróżnić swoją ofertę spośród wielu tysięcy konkurentów na rynku. Nie ulega wątpliwości, że klienci kupują również uczucia, zasady i wizję, którą im przekazujesz. Założyciel firmy motoryzacyjnej HONDA podobno zauważył, że dla niego na pierwszym miejscu są ludzie, a dopiero potem maszyny. W jednym mocnym zdaniu potwierdził cel, jaki ustanowił dla swojej marki. Pięknie podkreślił fakt, że samochody HONDA są niezawodne i godne zaufania, ponieważ człowiek i środowisko były głównymi twórcami tych pojazdów.

Odbiór wizualny

Powinieneś być jedyną osobą związaną z wizerunkiem Twojej marki, który chcesz odcisnąć w myślach klientów. Twoja strona internetowa, opakowanie produktu, wystrój biura lub sklepu, papeteria, wizytówki, materiały drukowane, ubiór personelu itp. to przykłady aspektów wizualnych. 

Umieszczając nazwę i emblemat firmy na wymienionych elementach, zwiększasz świadomość marki. Dodatkowo, bardzo ważne jest, aby we wszystkich formach komunikacji stosować tę samą czcionkę i schemat kolorów, aby dokładnie przedstawić swój branding i określony cel. Opracuj odpowiednią księgę marki, która zawiera przykładowe szablony graficzne dla poszczególnych elementów promocyjnych, aby osiągnąć tę jednolitość.

Wybór odpowiedniego kanału komunikacyjnego

Ponieważ służy jako przewodnik między Twoją marką a docelowymi odbiorcami, media, które wybierasz są kluczowe. Masz szansę porozmawiać ze swoimi klientami bezpośrednio przez nie. Możesz to osiągnąć za pomocą strony internetowej firmy i powiązanego blogu branżowego, mediów społecznościowych lub bardziej konwencjonalnych mediów drukowanych, takich jak katalogi, wizytówki, plakaty i billboardy. 

Działania marketingowe

Stworzenie odpowiedniego sloganu reklamowego, towarzysząca mu kampania reklamowa oraz przeprowadzenie odpowiednich działań marketingowych i promocyjnych to kolejne kroki w procesie budowania rozpoznawalności marki. Dziś content marketing jest również wykorzystywany do reklamy, dostarczając klientom przydatnych informacji poprzez prowadzenie bloga biznesowego na stronie internetowej sprzedawcy lub prowadzenie webinarów.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy