Call to action — dlaczego warto stworzyć skuteczne wezwanie do działania?

Co to jest Call to action? 

Wezwanie do działania jest określane jako CTA. Zazwyczaj występuje w postaci przycisku z napisem nakłaniającym użytkownika do wykonania określonej akcji, np. “Kup teraz” lub “Uzyskaj rabat”. Po kliknięciu w taki przycisk użytkownik jest kierowany na odpowiednią podstronę, np. do koszyka, formularza rejestracyjnego lub newslettera. 

Wezwaniem do działania (CTA) może być również sam komunikat z tyłu strony: “Zadzwoń do nas”, “Śledź nas na Facebooku”. Z kolei interaktywny formularz jest mocno sugerowany, ponieważ uświadamia internaucie, że od wykonania określonej czynności (a z jego perspektywy – od zdobycia nagrody) dzieli go tylko jedno kliknięcie. Ponadto, przycisk jest lepiej zapamiętywany niż zwykły tekst, ponieważ wyskakuje na stronie. Call to action może być umieszczone na stronie głównej sklepu internetowego, choć najczęściej spotykane jest w postaci pop-upów lub maili. 

Ważne jest, aby wziąć pod uwagę różne elementy, jeśli chcemy, aby nasze Call To Action było jak najbardziej skuteczne.

Jak stworzyć skuteczny call to action?

Zadbaj o widoczność 

Symbol call to action musi być odpowiednio umieszczony. Powinien on skłaniać internautę do kliknięcia w niego, a nie do szukania go na stronie. W związku z tym taki przycisk powinien być wyeksponowany w widocznym miejscu. Nie powinien być ukryty pod banerami lub na boku strony. Dla przypomnienia, preferowane jest ustawienie przycisku na górze i pod tekstem.  Istotne jest, aby CTA wyróżniał się tak, aby internauta zrozumiał, że jest to element klikalny. W związku z tym do jego wyróżnienia należy użyć koloru, podkreślenia i rozmiaru. Najlepiej jeśli będzie się on wyróżniał od reszty strony, np. poprzez użycie zupełnie innego koloru.

Bądź konkretny

Na przykład: “Wypróbuj darmowe demo” lub “Wyślij mi darmowego e-booka”. Upewnij się też, że podtytuł jest dokładny i przedstawiony w zrozumiałym kontekście. Powiedz czytelnikowi, co się stanie, jeśli w niego kliknie, a także jakie nagrody otrzyma. Pamiętaj, że internauci, co zrozumiałe, są sceptycznie nastawieni do linków. Pamiętaj, że nie możesz zmusić ludzi do kliknięcia w Twój link, więc nie próbuj ich przekonywać.

Wykorzystujmy CTA jako motywator do działania oraz jako poręczne skróty, dzięki którym użytkownik szybko dotrze w określone miejsce.

Sprawdź responsywność. 

Bardzo ważne jest, aby Twoje CTA dobrze wyglądało na urządzeniach mobilnych. Wszystkie interaktywne elementy powinny być na tyle duże, aby można było wygodnie korzystać z nich na ekranie dotykowym w dzisiejszej erze smartfonów i tabletów. Dobrym pomysłem jest również umieszczenie ich w miejscu, w którym nie będą rozpraszane przez zbyt wiele innych szczegółów. Dzięki temu CTA będzie się bardziej wyróżniać i nie zostanie zakopane w morzu tekstu lub przycisków, a kliknięcie w nie będzie łatwiejsze i mniej irytujące.

Wykorzystaj czas na swoją korzyść

Dobrym pomysłem jest również stworzenie poczucia pilności. Możesz to osiągnąć poprzez użycie zwrotów takich jak “teraz” lub “dzisiaj”, które odnoszą się do upływu czasu. Skuteczne jest również umieszczenie w komunikacie liczb, np. “zarejestruj się w 5 sekund”. Klienci będą mogli szybko i łatwo zarejestrować się korzystając z tej informacji. Jest to bardzo istotna wiadomość dla konsumenta, ponieważ jednym z największych powodów, dla których ludzie nie rejestrują się na stronach internetowych, jest to, że trwa to zbyt długo i wymaga podania zbyt wielu informacji.

Pisz w pierwszej osobie

Niektórzy eksperci uważają, że CTA napisane w pierwszej osobie konwertują skuteczniej. Dobrym pomysłem jest pisanie “kup” zamiast “kupuję”. Content Verve, na przykład, twierdził, że 90 procentowy wzrost konwersji po zastosowaniu się do jednej podstawowej wskazówki (“start your free trial” został zmodyfikowany na “start my free trial”). Jeśli nie jesteś pewien, która opcja jest idealna dla Twojego sklepu internetowego, wykonaj test A/B i wprowadź zmiany w oparciu o wyniki. Wtedy będziesz wiedział, że stosujesz najbardziej efektywną metodę.

Eksperymentuj

Ponieważ każdy sklep internetowy jest trochę inny, warto eksperymentować z alternatywnymi rozwiązaniami i śledzić ich skuteczność. Nie bój się bawić kolorystyką przycisków, umiejscowieniem komunikatu i ekspozycją. Dobrym pomysłem jest również wykorzystanie tekstów A/B, aby sprawdzić, które call to action lepiej sprawdza się u Twoich konsumentów. Eksperymentowanie z pomysłami wymienionymi powyżej przy jednoczesnym dodaniu własnego doświadczenia może pomóc Ci osiągnąć największe rezultaty.

Gdzie stosować call to action?

CTA najczęściej występują w formie przycisku lub linku, jak już wcześniej wspomniano. Wezwanie do działania może być użyte wszędzie tam, gdzie chcesz wywołać określone działanie. Najczęściej spotykamy je na stronach internetowych oraz w działaniach email marketingowych. Warto je również stosować w postach w mediach społecznościowych lub w meta opisie strony. Cele Call To Action mogą być różne. Oto niektóre z nich: 

  • zakup produktu, 
  • zapisanie się do newslettera, 
  • zapisanie się na kurs, webinar itp. 
  • pobranie pliku, 
  • wysłanie zapytania, 
  • kontakt z firmą, 
  • wypełnienie formularza lub ankiety itp.

Nie ma sensu zakładać, że odwiedzający zrozumieją cele twórców strony i spełnią jego oczekiwania bez wyraźnej zachęty. Dlatego też stosujemy przyciski Call To Action, które jasno sygnalizują, jaką akcję należy podjąć i w pewnym sensie pozwalają na zautomatyzowanie decyzji. Wpływ wezwania do działania jest ogromny!

Call to action: dlaczego jest tak ważne?

Być może zastanawiasz się, jak coś tak podstawowego jak wezwanie do działania może przynieść efekty. Doświadczenie pokazuje jednak, że jasne zakomunikowanie użytkownikowi, co powinien zrobić, zwiększa prawdopodobieństwo podjęcia przez niego działania. Wezwanie do działania (CTA) może być traktowane jako drogowskaz, który kieruje klienta w dół ścieżki zakupowej. Jest to jeden z elementów, który często prowadzi do konwersji, czyli jednego z terminów marketingowych dotyczących osiągnięcia danego celu (najczęściej dokonania zakupu, ale także np. zapisania się do newslettera czy złożenia zapytania ofertowego).

Nawet jeśli uważasz, że Twoja strona jest dobrze zaprojektowana i nie sposób się na niej zgubić, to i tak powinieneś używać CTA. Powinny one pojawiać się na każdym etapie podróży konsumenta, która prowadzi do konwersji. Ważne jest, aby dobierać je mądrze. Można na przykład nakłaniać klienta do dokonania zakupu lub kontynuowania zakupów po dodaniu produktu do koszyka. Koszyk powinien również zawierać jasne instrukcje dotyczące przejścia do kolejnego etapu procesu. Dzięki temu unikniesz niepewności i potencjalnych klientów, którzy w ich wyniku porzucą stronę przed konwersją.

CTA mogą być również wykorzystywane do przyciągania internautów do Twojej witryny, np. poprzez umieszczanie ich w postach na portalach społecznościowych lub meta tagach. Jeśli jeszcze ich nie używałeś, zauważysz znaczącą zmianę po dostosowaniu swojej metody! 

Jakie są korzyści z używania Call To Action? W skrócie, jest to bardzo oplacalne. Co więcej, korzystanie z wezwań do działania nie musi być skomplikowane. Wystarczy, że opanujesz kilka prostych wskazówek, które pomogą Ci je poprawnie zaprojektować i rozmieścić w odpowiednich miejscach tak, aby wywoływały pożądane skutki.

reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy