Marketing afiliacyjny – na czym polega

Marketing afiliacyjny – co to jest?

Affiliate marketing, czyli marketing afiliacyjny (określany również jako marketing partnerski), to jedna z technik marketingowych, która opiera się na współpracy. Z reguły biorą w niej udział trzy strony:

  • Reklamodawca – firma, która udostępnia swoje produkty w sieci afiliacyjnej.
  • Wydawca – afiliant, czyli osoba, która poprzez swój kanał promuje produkty.
  • Użytkownik – odbiorca wiadomości, który klika w link afiliacyjny i wykonuje akcję, za którą wydawca pobiera prowizję.

Czasami występuje jeszcze czwarta strona, czyli sieć afiliacyjna. Jest to organizator programu partnerskiego, który pomaga w nawiązaniu współpracy pomiędzy reklamodawcami a wydawcami. Zazwyczaj platforma ta posiada własny system zliczania konwersji. To, w jaki sposób naliczane jest wynagrodzenie za promowanie produktów i usług, zależy od ustaleń współpracujących stron. Może to być procent od wartości zakupu lub stała stawka za akcje wykonywane przez użytkowników, np. kliknięcia w linki partnerskie czy wypełnianie formularzy.

Marketing afiliacyjny sprawdza się w różnych branżach: e-commerce, finansach i ubezpieczeniach, a także obuwiu i odzieży. Jest to również dobra opcja dla sektora bankowego i technologicznego, istnieje tu wiele możliwości rozwoju.

Marketing afiliacyjny  – jak wygląda rozliczenie?

  1. Cost Per Sale – prowizja za sprzedaż, model szczególnie dedykowany sklepom internetowym
  2.  Cost Per Lead – określona stawka za dostarczenie konkretnej akcji 
  3. Cost Per Click – stała stawka za klik, czyli przekierowanie na stronę docelową

Jak działa marketing afiliacyjny?

Istotą marketingu afiliacyjnego jest promowanie produktów lub usług. Można to robić na różne sposoby, a wiele zależy od ograniczeń danego programu. Reklama to nie tylko zwykły baner, ale również np. mailing. Niezależnie od jej formy, obowiązkowym elementem jest link prowadzący do strony internetowej reklamodawcy. Nie jest to zwykły link, jest on stworzony w taki sposób, aby możliwa była identyfikacja afilianta, któremu przysługuje wynagrodzenie.

Zazwyczaj marketing afiliacyjny wykorzystywany jest do promocji usług finansowych czy edukacyjnych, a także e-booków i produktów jubilerskich (ze względu na stosunkowo wysokie zyski). Co ciekawe, nie trzeba posiadać własnego bloga czy konta w mediach społecznościowych, aby zacząć działać. Teoretycznie może to robić każdy, także osoby bez doświadczenia. Zazwyczaj jednak do promowania produktów i usług wybierani są godni zaufania partnerzy o dobrej reputacji. Dzieje się tak dlatego, że biznes afiliacyjny jest często tylko jedną z części szerszej strategii marketingu internetowego.

Aby doszło do afiliacji, konieczne są dwie strony. Jedna z nich dostarcza określony produkt lub usługę (reklamodawca), a druga, afiliant, zajmuje się polecaniem go osobom trzecim. Afiliant otrzymuje wynagrodzenie, gdy ktoś z jego polecenia zdecyduje się na zakup produktu lub wykonanie innej czynności.

Jak to działa w praktyce? Oto jeden z najprostszych przykładów: blogerka zajmująca się tematyką beauty otrzymuje propozycję współpracy z salonem urody w zakresie promocji zabiegow na cialo. Zamieszcza na swoim blogu baner reklamowy zachęcający do wykonania zabiegów. Każdy użytkownik, który kliknie w reklamę i wykona zabieg, zwiększa sprzedaż i zyski salonu, a blogerka w tym czasie otrzymuje prowizję.

Dlaczego warto postawić na marketing afiliacyjny ?

Marketing afiliacyjny – pasywny dochód

W przeciwieństwie do tradycyjnej pracy, gdzie zarabiasz siedząc za biurkiem, marketing afiliacyjny oferuje Ci możliwość zarabiania przez cały czas, nawet kiedy śpisz! Inwestując swój czas w kampanię afiliacyjne, umieszczając linki na swoich stronach internetowych lub w mediach społecznościowych, jesteś dostępny dwadzieścia cztery godziny na dobę. Linki afiliacyjne nie dezaktywują się, będą działać przez tygodnie, miesiące, lata, co sprawia, że zarabiasz na nich cały czas! Zarabiasz więc nawet wtedy, gdy nie pracujesz.

Marketing afiliacyjny – jesteś tylko pośrednikiem

Pamiętaj, że polecając produkty ze sklepu reklamodawcy, nie odpowiadasz za ich dystrybucję i ewentualne nieprawidłowości. To reklamodawca wyjaśnia wszelkie wątpliwości i ma bezpośredni kontakt z klientami. Zadaniem wydawcy nie jest obsługa klienta! Nikt nie będzie się z Tobą kontaktował żądając wyjaśnień na temat zakupionych przez Ciebie produktów. Jesteś pośrednikiem między sklepem a klientem, ale nie odpowiadasz przed konsumentami. Nie obawiaj się więc, że to Ty będziesz odpowiedzialny za wszelkie nieporozumienia między nimi.

Marketing afiliacyjny – pracujesz gdzie chcesz i kiedy chcesz

Jeśli jesteś osobą, która nie znosi pracy w biurze, marketing afiliacyjny jest stworzony dla Ciebie! Możesz polecać produkty reklamodawców zawsze i wszędzie, w domu, na wakacjach, podczas podróży pociągiem. Pracujesz tak, jak Ci wygodnie.

Marketing afiliacyjny – bez kosztów dla Ciebie

Wszystkie początkujące biznesy wymagają wkładu finansowego. Zaczynając marketing afiliacyjny nie potrzebujesz zadnego wklady finansowego. Jeśli masz stronę internetową, bloga, fanpage na Facebooku lub w innych mediach społecznościowych, możesz rozpocząć swoją przygodę z marketingiem afiliacyjnym. Jedyne co inwestujesz to swój czas, aby skutecznie promować programy partnerskie.

Marketing afiliacyjny – jesteś niezależny i podejmujesz tylko własne decyzje

Kiedy stajesz się wydawcą w sieci afiliacyjnej, wszystko zależy od Ciebie. Sam wyznaczasz swoje cele, sam wybierasz produkty, które Cię interesują, sam decydujesz ile czasu poświęcisz na swoje działania. Nie jesteś związany żadnymi terminami, umowami, regulaminami. Wszystko zależy tylko od Ciebie!

Affiliate marketing – kto może zostać wydawcą afiliacyjnym?

Influencerzy

Influencer to osoba, która ma moc wpływania na decyzje zakupowe znacznej części populacji. Jest to świetna pozycja, aby rozpocząć marketing afiliacyjny na dużą skalę i czerpać z niego korzyści. Influencerzy mają już ugruntowaną pozycję, więc łatwo im będzie przekonać konsumentów do produktów reklamodawcy. Mogą wykorzystać wszystkie swoje kanały, posty w mediach społecznościowych, wpisy na blogu lub jakąkolwiek inną formę interakcji ze swoimi fanami.

Blogerzy

Dzięki możliwościom, jakie daje organiczne pozycjonowanie w wyszukiwarkach, blogosfera może w dużym stopniu wpłynąć na reklamodawców w celu zwiększenia ich sprzedaży. Bloger ma wiele możliwości, które ułatwią promocję programów partnerskich. Zaczynając  od klasycznej recenzji produktu, poprzez post sponsorowany, ranking produktów i wiele innych. Umieszczając linki afiliacyjne, przekierowuje ruch od siebie do sklepu, co również bardzo pozytywnie wpływa na współpracę między wydawcą a reklamodawcą.

Serwisy tematyczne

Są to po prostu wszystkie strony internetowe ściśle skupione na konkretnym temacie, takim jak na przykład zdrowie. Różnica między blogiem a serwisem tematycznym polega na tym, że serwisy te tworzone są zazwyczaj przez cały zespół ludzi – redaktorów. Nie ma jednej osoby, która promuje serwis swoją twarzą, jak to ma miejsce w przypadku klasycznego blogowania. Takie serwisy mają też ogromny potencjał afiliacyjny. Często tworzą uniwersalne treści, do których czytelnicy mogą wracać w dowolnym momencie. Dlatego ważne jest, aby w takich tekstach umieszczać linki afiliacyjne!

Bazy mailingowe

Wbrew temu, co niektórzy sądzą, email marketing wciąż jest cennym źródłem przychodów afiliacyjnych. Wydawcy posiadają własne listy mailingowe, które mogą wykorzystać do promowania produktów reklamodawcy. Świetnym sposobem na to może być wysyłanie newslettera, który zawiera linki do konkretnych produktów.

Porównywarki cenowe

Wydawcy to również duże i znane serwisy, które umożliwiają porównanie cen produktu w różnych sklepach. Takie portale działają również dzięki linkom afiliacyjnym i za swoje działania otrzymują prowizje.

Marketing afiliacyjny – sprawdzone sposoby na sukces

Rozwijaj relacje

Rozpoczynając karierę w marketingu afiliacyjnym, będziesz chciał pracować z odbiorcami, którzy mają swoje własne, specyficzne zainteresowania. Pozwoli Ci to dostosować swoje działania do nich, dlatego bardzo ważne jest budowanie relacji od samego początku. Twoja publiczność powinna postrzegać cię jako eksperta, kogoś godnego zaufania, a nie kogoś, kto próbuje nakłonić ich do zakupu.

Polecaj to, na czym się znasz

Istnieje nieograniczona liczba produktów, które możesz promować. Ale pamiętaj, że najlepszą metodą jest wybranie tych, które znasz, używałeś i poleciłbyś każdemu. Myśl przede wszystkim o swoich odbiorcach, polecaj im wartościowe produkty, a na pewno osiągniesz sukces.

Postaw na rzetelną recenzję

Skup się na dokładnej i rzetelnej recenzji produktów, które polecasz, to da Twoim odbiorcom pewność, że Ci zaufają. Spraw, aby otrzymali oni jakieś wymierne korzyści. Możesz porównać produkty ze sobą, wymienić nie tylko zalety, ale i wady, jeśli jakieś zauważysz. Najważniejsze jest to, aby być szczerym od samego początku. Jeśli nie zastosujesz się do tej zasady, Twoi odbiorcy mogą szybko stracić do Ciebie zaufanie.

Korzystaj z różnych źródeł

Pamiętaj, że masz wiele możliwości umieszczania linków afiliacyjnych. Jeśli prowadzisz bloga i powiązane z nim media społecznościowe, możesz z powodzeniem promować produkty reklamodawców na wszystkich kanałach. Testuj różne strategie i analizuj, co przynosi Ci największe korzyści. Rozwijaj różne sposoby afiliacji, aby uzyskać jak najlepsze rezultaty.

Wybierz mądrze swoje kampanie

Bez względu na to, na jakim poziomie są Twoje umiejętności marketingowe, zasada jest jedna. Zarobisz mniej pieniędzy promując złe produkty niż te dobre. Poświęć więc trochę czasu na zapoznanie się z nimi zanim zaczniesz swoje działania reklamowe. Dobrze jest poznać produkty i opinie na ich temat, bo wtedy będziesz miał pewność, że faktycznie są one warte polecenia Twoim odbiorcom.

Bądź na bieżąco z trendami

To kolejna wskazówka, na której opiera się marketing afiliacyjny. Jeśli chcesz odnieść w nim sukces, musisz być na bieżąco z każdym najnowszym trendem. I nie chodzi tu tylko o trendy zakupowe, ale również technologiczne. Wciąż pojawiają się nowe techniki marketingowe, które mogą pomóc Ci w Twoich działaniach afiliacyjnych. Dlatego też, zawsze trzymaj rękę na pulsie!

reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy