Linki sponsorowane – czym są i jak działają?

Czym są linki sponsorowane?

Linki sponsorowane to termin używany do opisania reklam, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania, zazwyczaj powyżej wyników organicznych. Reklamy te są dystrybuowane za pomocą systemu AdWords, który jest nowoczesnym systemem do tworzenia, publikowania i analizowania skuteczności reklam.

Linki sponsorowane to coś więcej niż tylko reklamy tekstowe w wyszukiwarce. System AdWords umożliwia umieszczanie reklam graficznych w sieci reklamowej, czyli na milionach stron internetowych o praktycznie dowolnej tematyce, reklam na YouTube, w tym filmów reklamowych, reklam konkretnych produktów ze zdjęciami, czy wreszcie reklam remarketingowych, które “podążają” za użytkownikiem, który odwiedził daną witrynę.

AdWords idzie znacznie dalej, pozwalając na wyświetlanie reklam w aplikacjach na smartfony i tablety, a także bezpośrednio w skrzynkach odbiorczych użytkowników Gmaila.

Najlepsze jest to, że można uniknąć przypadkowości poprzez zatrudnianie linków sponsorowanych z powodu precyzyjnego kierowania reklam. Osoby, które są w jakiś sposób zainteresowane Twoją ofertą, obejrzą reklamę.

Jeszcze bardziej istotną cechą jest sposób naliczania płatności. Kiedy ktoś odpowiada na Twoją reklamę i klika w nią, to Ty otrzymujesz opłatę. W efekcie za pozyskanie tej samej liczby potencjalnych klientów trzeba zapłacić tysiąc razy mniej niż w przypadku “ślepej” reklamy telewizyjnej czy radiowej.

Sposób, w jaki wybierana jest pozycja reklamy, jest ostatnią i najbardziej kluczową cechą tego typu reklamy. Niezależnie od miejsca emisji reklamy, zawsze jest to licytacja. Odbywa się ona w ułamku sekundy i jest niezauważalna dla Ciebie i Twoich klientów, ale system AdWords wykorzystuje ją do wyboru reklamy, którą chce wyświetlić.

Kampania dla linków sponsorowanych 

Do realizacji reklamy linków sponsorowanych można wykorzystać kilka typów kampanii, co daje wiele alternatyw dotarcia do potencjalnych klientów. Sieć wyszukiwania z rozszerzeniami do sieci reklamowej, jak również sieci wyszukiwania, reklam, produktów, wideo i aplikacji są przykładami kampanii linków sponsorowanych. Oto niektóre z nich: 

  • Standardem jest reklama tekstowa, która pojawia się w wynikach wyszukiwania i jest dopasowana do słów kluczowych. 
  • Reklama obejmująca wszystkie funkcje w sieci wyszukiwania.
  • Reklama telefoniczna. Połączenia telefoniczne zachęcają użytkowników do kontaktu przez telefon.
  • Reklama w aplikacjach mobilnych mająca na celu zainspirowanie konsumentów do podjęcia działań w aplikacji.
  • Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce, które są dostosowane do zawartości witryny 
  • Reklama w aplikacjach mobilnych, która zachęca użytkowników do pobierania aplikacji.

Zalety linków sponsorowanych

Płatności tylko za kliknięcia.

Płacisz tylko wtedy, gdy ktoś zainteresuje się Twoją reklamą, kliknie na nią i odwiedzi Twoją stronę, niezależnie od tego, ile razy zostanie wyświetlona.

Natychmiastowy rezultat

Po zasileniu konta i uruchomieniu kampanii, Twoja reklama będzie natychmiast dostępna w Internecie. Nie będziesz musiał czekać miesiącami na pojawienie się Twojej strony w wynikach wyszukiwania, dlatego że linki sponsorowane są idealne dla sezonowych lub jednorazowych inicjatyw reklamowych.

Wszystkie treści i frazy pod Twoją kontrolą.

To Ty tworzysz listę słów kluczowych i wybierasz, jak powinny one odpowiadać zapytaniom użytkowników.

Pełna mierzalność

System AdWords, pozwala na zarządzanie kampaniami linków sponsorowanych. Dokładnie wiesz, ile wydajesz na kliknięcia w konkretne ramki lub reklamy, ile osób odwiedziło Twoją stronę i ile pracy wykonano na stronie, która najbardziej Cię interesuje. Po integracji z Analytics możesz zobaczyć, jak konkretne reklamy lub słowa kluczowe zaangażowały użytkowników, ile czasu spędzają na poszczególnych stronach i ile stron odwiedzają podczas jednej sesji.

Masz możliwość pełnego zarządzania budżetem. 

Sam decydujesz ile pieniędzy chcesz przeznaczyć na kampanię linków sponsorowanych. Sam decydujesz o budżecie dziennym, budżecie na określone kampanie oraz o stawkach za kliknięcia w określone słowa kluczowe. Masz pełną kontrolę nad tym, w jakich dniach i godzinach Twoje reklamy wyświetlają się potencjalnym klientom. W każdej chwili możesz zmienić budżet, dzięki czemu możesz dopasować intensywność reklam do swoich potrzeb. 

Łatwa optymalizacja 

Możesz precyzyjnie zoptymalizować swoją kampanię, przesuwając pieniądze na bardziej produktywne działania, jeśli masz kontrolę nad budżetem, słowami kluczowymi i treścią reklam oraz pełny obraz efektywności swoich działań. W ten sposób możesz otrzymywać więcej wartościowych odwiedzin bez zwiększania wydatków.

Reklama jest wysyłana do konsumenta jako follow-up (remarketing) 

Działania związane z linkami sponsorowanymi, w przeciwieństwie do SEO czy email marketingu, dają możliwość skutecznego śledzenia konsumenta, który wcześniej odwiedził daną stronę internetową. Mówimy tu o remarketingu. Podejście to jest często stosowane w sklepach internetowych do “zamykania” transakcji poprzez powrót do sklepu konsumentów, którzy dodali produkty do koszyka, ale nie dokończyli zamówienia. 

Tworzenie przekazu reklamowego ma wiele możliwości. 

Kampanie linków sponsorowanych to coś więcej niż tylko reklamy tekstowe w wyszukiwarce. To także statyczne lub animowane banery reklamowe budujące wizerunek marki, kampanie sprzedażowe, które w formie wizualnej pokazują produkty z Twojego sklepu oraz remarketing dynamiczny, w którym możesz wybrać ostateczny wygląd reklam za pomocą kreatorów na swoim koncie AdWords. Jeśli potrzebujesz bardziej wyrazistej strategii reklamowej, możesz również emitować reklamy wideo youtube w ramach kampanii linków sponsorowanych.

Dlaczego linki sponsorowane są lepsze od tradycyjnego sponsorowania?

Na początek, na efekty trzeba poczekać. W przypadku Google ads otrzymujesz je od razu, natomiast w przypadku SEO najprawdopodobniej miną 2-3 miesiące zanim pojawią się jakiekolwiek rezultaty. Nikt nie da dać Ci żadnej gwarancji. Linki sponsorowane pozwalają również na dokładniejszą ocenę wyników. Można obliczyć rzeczywisty zwrot z inwestycji. Dodatkowo, pozycjonowanie SEO ogranicza możliwość modyfikacji kampanii. Linki sponsorowane, z drugiej strony, zapewniają Ci pełną kontrolę w tym zakresie. Korzystając z Google AdWords, targetowanie jest na tyle dokładne, jak to tylko możliwe. Mamy możliwość kierowania kampanii do określonej grupy demograficznej.

Linki sponsorowane – Formy reklamy dostępne w ramach kampanii

Reklamy tekstowe w wyszukiwarkach 

Są to standardowe reklamy, które wyświetlają się nad i obok naturalnych wyników wyszukiwania. Tytuł, dwie linijki tekstu oraz adres strony docelowej składają się na ten typ reklamy. 

Reklama tekstowa w sieci reklamowej

Chociaż technika budowania reklamy w sieci jest podobna do z reklamy w wyszukiwarkach, kryteria kierowania nieco różnią. Reklamy mogą być wyświetlane na stronach, które zawierają określone terminy, na określonych stronach sieci reklamowej lub do osób o określonych zainteresowaniach. W sieci reklamowej nie jest możliwa emisja rozszerzeń. 

Sieć reklamowa GDN oferuje reklamę graficzną i reklamę marki. 

Google Display Network (GDN) to zbiór stron internetowych, które są częścią sieci reklamowej Google i umożliwiają wyświetlanie statycznych lub dynamicznych reklam graficznych. Rozpoznawalność marki jest często osiągana poprzez reklamę w sieci GDN.

Product Listing Ads (PLA) to popularny styl reklamowy służący do promowania poszczególnych towarów z zapasów sklepu internetowego. Zaletą tego stylu jest wyświetlanie reklam dla wyszukiwań ściśle związanych z konkretnymi artykułami. 

Remarketing dynamiczny 

Ten rodzaj reklamy jest niezbędny, jeśli posiadasz biznes online. System AdWords ocenia towary i kategorie, które użytkownik ogląda w sklepie i tworzy dla nich dynamiczne reklamy wizualne, które można następnie zobaczyć w sieci reklamowej Google. 

Reklama Gmail

Reklama Gmail to nowy rodzaj reklamy, która pojawia się bezpośrednio w skrzynce odbiorczej użytkowników Gmaila. Najbardziej intrygującym aspektem jest to, że takie reklamy mogą być kierowane na podstawie treści poprzednich 200 maili klienta. Tak więc, jeśli klient korespondował z jednym z Twoich bezpośrednich konkurentów, możesz wysłać mu wiadomość reklamową.

reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy