Czym jest marketplace?

Marketplace to strona internetowa, na której wielu sprzedawców może oferować swoje produkty w tym samym czasie. Typowe targowisko, które gromadzi kilku sprzedawców i ich klientów w jednym miejscu, jest najlepszym podejściem do porównania takiej platformy.

Marketplace, podobnie jak typowy sklep internetowy, może specjalizować się w określonej kategorii produktów. Na przykład, jeśli wejdziemy na polski rynek Empik, znajdziemy tam głównie książki, gry elektroniczne i planszowe oraz elektronikę. Większe marketplace’y elektroniczne, takie jak Allegro, mają jednak tendencję do dzielenia się z czasem na konkretne, większe kategorie.

Na czym polega Marketplace?

Serwis Marketplace jest łatwy w użyciu i zrozumiały. Udostępnia użytkownikowi listę firm internetowych, które sprzedają poszukiwane przez niego przedmioty, a następnie kieruje go na stronę wybranego sprzedawcy. Dzięki ogromnej ilości danych, które gromadzi, można uzyskać wiele informacji, w tym o cenach, dostępności towarów i czasie dostawy. Dzięki temu zakupy przebiegają niezwykle sprawnie i szybko, co stanowi ogromną korzyść dla kupujących.

Marketplace angażuje się w znaczące inicjatywy marketingowe, aby być rozpoznawalnym i przyciągnąć użytkowników na swoją stronę. Doskonałym tego przykładem jest serwis Allani (połączony ze sklepami na platformie Sky-Shop), który pozwala użytkownikom dzielić się własnymi stylizacjami i śledzi najnowsze trendy w modzie. Szczęście użytkowników serwisu odzwierciedla zdobytą w ten sposób wiedzę, a bezpośrednie linki do poszczególnych elementów odzieży umożliwiają zakup całych zestawów, jak i wybranych części.

Dla kogo przeznaczony jest Marketplace? 

Marketplace to usługa, która umożliwia firmom uruchomienie sklepu internetowego bez konieczności inwestowania w tworzenie własnych artykułów. Sklep wypełniony jest przedmiotami od sprzedawców, którzy oferują je na targowisku za prowizję. Platforma jest zarządzana przez operatora. 

Jest to również doskonała opcja dla sklepów, które chcą zdywersyfikować swoje źródła przychodów. Taki marketplace nadal oferuje własne towary. Prezentuje również produkty innych sprzedawców oraz swoje własne. Marża na artykuły w sklepie internetowym jest ustalana przez właściciela sklepu. Marże produktów mogą być zmieniane w dowolnym momencie. W marży można zmienić dowolny procent lub kwotę w PLN. Właściciel sklepu może nadal sprzedawać własne produkty, jednocześnie umożliwiając innym sprzedawcom sprzedaż ich produktów i zarabianie na prowizji. 

Marketplace to wspaniała opcja dla dużych firm e-commerce lub małych przedsiębiorstw, które nie mają możliwości lub zasobów do zarządzania własnym sklepem internetowym i chcą zlecić tę usługę na zewnątrz.

Jakie są korzyści z zakupów na marketplace?

Klienci preferują marketplace’y, ponieważ ich rozbudowana struktura sprawia, że zakupy online są niezwykle proste:

  • pozwala na szybkie zapoznanie się z ofertą bez konieczności przeglądania wielu stron internetowych.
  • dostarcza informacji o cenach, liczbie dostępnych pozycji i czasie dostawy, dzięki czemu można wybrać ofertę odpowiadającą potrzebom klienta; 
  • skraca czas zakupów, ponieważ klient nie jest zmuszony do przeglądania wielu stron w poszukiwaniu produktu; 
  • pomaga w doborze produktów na podstawie trendów; 
  • oferuje zróżnicowany asortyment, w tym specjalistyczne produkty dla konkretnych branż; 
  • weryfikuje sprzedawców, zwiększając bezpieczeństwo zakupów.

Co jest lepsze: marketplace czy własny sklep?

Teraz, gdy już wiesz, jak działa platforma marketplace i czego możesz się po niej spodziewać, odpowiedzmy na to najważniejsze pytanie. Największą zaletą posiadania własnego sklepu internetowego, jest to, że masz pełną kontrolę nad jego wyglądem, funkcjonalnością i zawartością. W rezultacie będziesz w stanie stworzyć własną markę i nawiązać długotrwałe relacje z klientami. Oczywiście wadą tego rozwiązania jest większe zobowiązanie finansowe i wysokie nakłady początkowe związane np. z koniecznością generowania ruchu na stronie.

Korzyści i wady korzystania z platformy są podobne jak w przypadku własnego sklepu internetowego: niższe koszty początkowe i bieżące są równoważone mniejszą kontrolą nad sposobem prezentowania produktów i budowania własnej marki. Chociaż nie musisz się tak bardzo martwić o pozyskanie odwiedzających, właściciel targowiska prawie zawsze będzie pobierał część zysków z zakupów.

Korzyści płynące z zastosowania marketplace’u w sklepie internetowym 

Od dawna wiadomo, że sprzedaż za pośrednictwem wielu kanałów jest niezbędna do maksymalizacji przychodów. Marketplace doskonale sprawdza się w podejściu omnichannel, pozwalając nie tylko sprzedawać więcej, ale także zatrzymać konsumentów na dłużej. Możliwość sprzedaży przedmiotów w dodatkowych lokalizacjach nie jest jedyną korzyścią płynącą z korzystania z marketplace. Współpraca z platformą marketplace pozwala Ci na:

  • Masz dostęp do dziesiątek tysięcy potencjalnych konsumentów. 
  • Nie musisz martwić się o marketing. 
  • Korzystasz z zaufania konsumentów i znajomości marki. 
  • Zdobywasz pozycję w branży, poprawiasz pozycjonowanie swojej linii produktów i oszczędzasz pieniądze. 
  • Zwiększasz świadomość marki. 

Marketplace to fantastyczna możliwość dla firmy internetowej, ponieważ pozwala na szybkie i łatwe dotarcie do dużej liczby klientów. Samodzielne budowanie dużego zasięgu byłoby nie tylko czasochłonne, ale i kosztowne, na co mniejsze firmy nie mogą sobie pozwolić.

Najpopularniejsze platformy marketplace

Nie zawsze chcesz lub możesz założyć własną platformę rynkową. Wszystko zależy od Twojej własnej filozofii biznesowej i strategii rozwoju. Jeśli tak jest, a nie chcesz otwierać własnego marketplace’u, możesz skorzystać z już istniejących. Jeśli masz własny sklep, również możesz to zrobić. Można je wtedy wykorzystać jako dodatkowy kanał sprzedaży. Powinieneś spodziewać się lepszych wyników, jeśli wybierzesz znaną i sławną markę.

W większości przypadków możesz rozpocząć sprzedaż na obecnych platformach rynkowych w ciągu kilku minut. Wszystko, co musisz zrobić, to zalogować się do odpowiedniego panelu i postępować zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie. Każda z wymienionych poniżej platform może być używana w połączeniu ze sklepem internetowym opartym na PrestaShop. Następnie, każdy produkt znajdujący się w magazynie sklepu zostanie automatycznie przeniesiony na jedną z poniższych platform.

Allegro

Allegro to obecnie zdecydowanie najpopularniejsza platforma e-commerce na polskim rynku. Uważa się, że sprzedaje się tam ponad sto milionów różnego rodzaju przedmiotów. Korzysta z niej ponad sto tysięcy firm, które sprzedają swoje produkty. Jej stronę odwiedza dziennie nawet 14 milionów użytkowników. Wszystkie te liczby są niesamowite. Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że Allegro jest dużym rynkiem. W rzeczywistości nie ma on własnych produktów. Zamiast tego gromadzi i prezentuje w jednolitych ramach przedmioty wystawione przez innych. W rezultacie jest to podręcznikowy przykład marketplace’u.

OLX

W naszej branży OLX jest uważany za drugą co do wielkości i najbardziej znaną platformę rynkową. Skierowana jest do firm lokalnych, choć ostatnio zmieniły się jej zainteresowania. Wcześniej przyjmowała wyłącznie ogłoszenia od osób prywatnych, a obecnie przyjmuje ogłoszenia od firm. Co więcej, w zdecydowanej większości kategorii oferowanych na giełdzie OLX nie pobiera opłat za zamieszczanie ogłoszeń. Jedyne płatne kategorie to ogłoszenia wyróżnione, które zapewniają im większą widoczność przez określony czas.

Amazon

Mimo że Amazon dopiero niedawno uruchomił całkowicie polską stronę internetową, jest najsłynniejszą platformą rynkową na świecie. Co więcej, jest nią już od dawna. Jest niezwykle znana i przynosi ogromne dochody. Choć zaczynała od sprzedaży książek, dziś dzięki takim rozwiązaniom jak marketplace można kupić niemal wszystko. Co więcej, daje Ci to dostęp do dużej bazy klientów z wielu różnych miejsc na świecie. Mimo że liczba krajów wysyłających towary jest czasami ograniczona, wciąż istnieje duża pula potencjalnych klientów.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]
reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy