Czym jest rebranding?

Rebranding to proces nadawania nowych cech i właściwości wewnątrz i na zewnątrz już istniejącej organizacji lub oferty, aby nadać istniejącej marce nową tożsamość, która pomoże jej być rozpoznawaną inaczej lub stworzyć zupełnie nowy wizerunek marki na rynku.

Mówiąc prościej, kiedy cechy marki, takie jak nazwa, projekt, logo itp. już istniejącej organizacji lub oferty są zmieniane lub modyfikowane w celu zmiany istniejącego wizerunku marki lub sprawienia, że będzie ona rozpoznawana inaczej niż dotychczas, mamy do czynienia z rebrandingiem.

Kilka kluczowych fraz, na których należy się skupić, aby lepiej zrozumieć definicję rebrandingu:

  • Rebranding polega na nowym oznaczeniu istniejącej już marki.
  • Celem rebrandingu nie jest stworzenie nowej marki, ale nadanie istniejącej takiego liftingu, aby mogła ona konkurować na ciągle zmieniającym się rynku.
  • Rebranding nie skupia się tylko na wizualnych aspektach marki, ale również na wewnętrznych operacjach, które zarządzają marką. 

Kiedy potrzebny jest rebranding?

Rebranding to skomplikowany i kosztowny proces, który niesie ze sobą duże ryzyko zarówno dla dużych, jak i małych firm. Dlatego powinieneś mieć poważne powody, aby wdrożyć tę metodę w swoim biznesie. Oto główne powody, dla których warto rozważyć rebranding:

  1. Jeśli jest repozycjonowanie rynku. Repozycjonowanie polega na zmianie istniejącej marki firmy lub statusu produktu na rynku. Proces ten jest krytyczny, gdy firma ma słaby lub przestarzały wizerunek, wymaga globalnych zmian strategicznych lub potrzebuje nowej grupy docelowej. Jeśli zdecydujesz się na repozycjonowanie swojego produktu w celu dotarcia do zupełnie nowego segmentu rynku poprzez nowe opakowanie, rozmiar, smak, kanały promocyjne, cenę lub miejsce, warto pomyśleć o rebrandingu.
  2. Kiedy chcesz poprawić reputację swojej firmy. Skandal w mediach społecznościowych, niska jakość produktów czy wyciek danych mogą skutkować nadszarpniętą reputacją. Oczywiście, ma to negatywny wpływ na Twoją firmę i jej klientów. Prawdziwe zmiany w firmie mogą pomóc wyeliminować negatywne skojarzenia, które pojawiają się w umysłach ludzi i ponownie zdobyć zaufanie klientów.
  3. Jeśli dojdzie do fuzji firm. Jeśli dwie firmy łączą siły i stają się jedną, mamy do czynienia z fuzją. Aby zaprezentować najlepsze cechy każdej z firm, zdobyć zaufanie klientów, rozwinąć świadomość marki i uniknąć zamieszania, konieczne jest odświeżenie wizerunku. Fuzja pozwala firmie wejść na nowe rynki, efektywnie wykorzystać zasoby finansowe, uzyskać większy zysk, nowe kierownictwo i wiele innych. Proces ten ma również wpływ na konsumentów, ponieważ skutkuje lepszą obsługą klienta, wyższą jakością produktów i niższymi cenami.
  4. Kiedy chcesz wejść na rynek międzynarodowy. Kiedy firma wchodzi na rynki międzynarodowe, często ucieka się do rebrandingu, aby osiągnąć wyróżniający się wzrost i zyski finansowe. Aby połączyć się z nowymi lokalizacjami, firmy wymyślają nową nazwę firmy i logo, które identyfikuje Twoją markę, jest unikalne, łatwe do zapamiętania i może być zrozumiane w innych krajach.

Pamiętaj, aby nie wprowadzać zmian tylko dlatego, że znudziło Ci się logo lub slogan, albo szukasz uwagi, bo Twoje wysiłki w budowaniu świadomości marki nie spełniły wszystkich oczekiwań. Wprowadzasz siebie w błąd, jeśli myślisz, że zmiana marki jest najszybszym i najłatwiejszym sposobem na poprawę swojego biznesu.

Aby skutecznie wdrożyć tę strategię, musisz przestudiować dostępne rodzaje rebrandingu i wybrać ten, który najbardziej Ci odpowiada.

Rodzaje rebrandingu 

Rebranding częściowy

Ta strategia jest stosowana, gdy zdecydujesz się dodać coś nowego do swojej obecnej marki bez jej całkowitej zmiany. Odświeżenie jest konieczne, gdy logo i wizerunek firmy stały się przestarzałe lub nastąpiła niewielka zmiana w celach biznesowych.

Rebranding całkowity

Ta opcja jest używana, gdy firma przeszła fundamentalną zmianę, taką jak fuzje, zmiany w przywództwie, zmiany w produktach, itp. W rezultacie, Twoja marka musi przejść zmianę tożsamości marki wraz z misją, wizją i wartościami. Nadchodzi kompletna metamorfoza.

Korzyści z rebrandingu

Dotarcie do nowej grupy docelowej

Główną zaletą rebrandingu jest szansa na dotarcie do nowej grupy docelowej. Jeśli skupisz się na misji, wizji, wartościach swojej firmy i właściwie je zakomunikujesz, ludzie to zauważą.

Wyższa relewantność

Rebranding pozwala utrzymać firmę na bieżąco. Niezależnie od wieku Twojej marki, powinna ona zawsze pozostawać aktualna. Firmy muszą działać szybko i podążać za nowymi trendami w marketingu, aby dotrzymać kroku. Jak wiadomo, trendy w projektowaniu odgrywają ważną rolę w tym, jak klienci postrzegają Twoją markę i produkty, które oferujesz. Upewnienie się, że zawsze jesteś na bieżąco, pomoże Ci zdobyć zaufanie klientów i pewność, że Twoja marka jest najlepsza.

Lepsza rozpoznawalność marki

Uczłowieczenie Twojej marki poprzez autentyczną historię lub wideo podczas rebrandingu może sprawić, że Twoja firma pozostanie w pamięci klientów. Badania pokazują, że klienci chętniej angażują się w działania firmy, która dostarcza im wrażeń, odpowiada ich poglądom lub wywołuje określone emocje.

Lepsza pozycja w Google

Biorąc pod uwagę fakt, że SEO zajmuje drugie miejsce na liście najwyższych ROI po email marketingu, inwestowanie w swoją firmę w celu zbudowania silnej marki jest słuszną decyzją. Jeśli klienci zaangażują się w Twoją nową markę i będą ją rozpoznawać, możesz być pewien, że Google oceni Twoje wysiłki.

Usprawniona praca zespołowa

Jeśli Twoja firma nie ma jasno określonej misji, wizji i strategii, masz szansę zrestrukturyzować je zgodnie z Twoimi potrzebami. Ta strukturalna przejrzystość jest kluczowa dla poprawy efektywności Twojego biznesu: zatrudnij właściwych pracowników i spraw, by pracowali dokładnie, zarządzaj operacjami firmy i podejmuj właściwe decyzje biznesowe.

Istotne jest, aby zdawać sobie sprawę z zalet kampanii rebrandingowej. Ponadto, ważne jest, aby wiedzieć, w jakich sytuacjach należy rozważyć ten ryzykowny ruch.

Jak przeprowadzić rebranding firmy?

Zdefiniuj na nowo swoją grupę docelową i rynek

Przeprowadź badania, aby zrozumieć swoją grupę docelową, co robi konkurencja, co jest wyjątkowego w Twojej marce i jak różni się ona od innych firm z tej samej branży.

Dogłębne badania, które obejmują grupy fokusowe i analizę danych, pozwolą Ci zauważyć, czy Twoi klienci i konkurencja nie pasują do Twojego pomysłu. Zidentyfikuj swoich aktualnych nabywców i ich preferencje. Porównaj te dane z początkowym rynkiem docelowym i grupą odbiorców, aby znaleźć pewne różnice, po czym przejdz do realizacji swojej strategii.

Przemyśl na nowo swoją wizję, misję i wartości

Każda firma ma trzy główne elementy, które musisz ocenić: misję, wizję i wartości. Przeanalizuj każdy z nich, aby zrozumieć, co jest nie tak.

  • Wizja. Wizja nadaje kierunek Twojej marce i określa działania, które Twoja firma musi podjąć. Z czasem wizja Twojej firmy może ulec zmianie i jest to całkowicie normalne. Jednak bardzo ważne jest, aby zdefiniować wizję na nowo, gdy tylko to się stanie, aby upewnić się, że Twoi pracownicy podążają we właściwym kierunku i podejmują odpowiednie decyzje.
  • Misja. To definiuje cel Twojej firmy. Misja opisuje głównych konsumentów, produkty, które produkujesz i lokalizację. Jest to mapa drogowa Twojej firmy. W miarę jak zmienia się misja firmy, musi się też zmieniać sposób przekazywania informacji.
  • Wartości. Wartości Twojej firmy wyjaśniają, dlaczego pracujesz nad swoją wizją i dlaczego jesteś zaangażowany w swoją misję. W miarę ewolucji marki, mogą one zmieniać swoje stare wartości. Musisz więc odzwierciedlić swoje nowe wartości, aby pokazać swój główny cel.

Pamiętaj, że jeśli wymienione powyżej elementy ulegają zmianie, sposób w jaki komunikujesz je swoim odbiorcom również wymaga zmian. Język, którego używasz, ton i głos muszą być dopasowane do wiadomości, którą chcesz przekazać.

Przemyśl ponownie nazwę swojej firmy

Oczywiście, zmiana nazwy firmy to poważny krok, ponieważ może kosztować Cię rozpoznawalność marki i ruch organiczny. Jeśli jednak poważnie myślisz o zmianie nazwy swojej marki, upewnij się, że masz plan naprawczy po rebrandingu.

Ogólnie rzecz biorąc, jeśli nazwa firmy nadal jest zgodna z misją, wizją i wartościami, lepiej ją zachować. Jeśli jednak nie pasuje do Twojej tożsamości, warto ją zmodyfikować. Upewnij się, że nazwa Twojej nowej marki przekazuje Twoje przesłanie, jest łatwa w pisowni i chwytliwa. Właściwa nazwa wspiera również Twoje cele i rozwój biznesu.

Wymyśl slogan swojej marki

Twoim celem jest stworzenie sloganu, który przekazuje misję firmy, wizję, a także jest zapamiętywalny. Rozważ jego zmianę ostrożnie, ponieważ podkreśla on cel Twojej marki.

Na pewno klienci pamiętają chwytliwe slogany znanych marek, takie jak “Just do it” z Nike, “I’m Lovin’ It” z McDonald’s, czy “Because You’re Worth It” z L’Oreal. Aby stworzyć świetny slogan, zastanów się nad instrukcją, roszczeniem, metaforą lub językiem poetyckim.

Aby pomóc Ci stworzyć świetny slogan dla Twojej marki, oto kilka prostych wskazówek:

  • Niech będzie krótki, prosty i jasny;
  • Wykorzystaj swoją unikalną propozycję wartości;
  • Bądź konsekwentny;
  • Upewnij się, że wytrzyma próbę czasu;
  • Weź pod uwagę swoją grupę docelową i rynek.

Rebranding – podsumowanie

Pamiętaj, że rebranding nie musi oznaczać całkowitego pozbycia się tego, co go zbudowało. Wszystko zależy od Twojej motywacji. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby nadal korzystać z dziedzictwa marki. Najważniejszą rzeczą, którą musisz zrobić na starcie, jest zarządzanie projektem, na który składają się pomysły, czas, zespół i budżet. 

Wiesz już, czym jest rebranding i jakie kroki musisz podjąć, aby nadać marce nowy szykowny wygląd. Teraz Twoja marka potrzebuje czasu, aby przejść pełną transformację. 

reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy