Tagi to krótkie wyrażenia lub słowa, które są związane z konkretnym tekstem, obrazem, wideo lub innym elementem multimedialnym. Są często używane do opisywania materiałów tekstowych oraz w bazach danych. Są używane do nawigacji i klasyfikacji treści na Instagramie, Twitterze i innych platformach mediów społecznościowych, a także do dostarczania dalszych informacji.
Tagi służą jako linki do listingów większej ilości informacji o pokrewnej tematyce i treści na tej samej stronie internetowej. Pomagają czytelnikowi jeszcze przed rozpoczęciem czytania tekstu i zapewniają szeroki przegląd tematu. Klasyfikują również wpisy na stronie do odpowiednich kategorii w celu ich uporządkowania. Na pozycjonowanie strony duży wpływ mają przypisane tagi.
Tagi a kategorie w serwisie internetowym
Na przykład artykuły na blogu biznesowym mogą być uporządkowane za pomocą kategorii. Mogą być one podzielone na szerokie działy tematyczne, co umożliwia użytkownikowi zlokalizowanie treści poruszających konkretne zagadnienia. Na przykład na stronie salonu pięknośći użytkownik może wybierać spośród takich kategorii jak:
- Zabieg na twarz,
- Zabieg na cialo,
- Bony podarunkowe,
- Medycyna estetyczna
Dla stron o szerokiej tematyce można stworzyć podkategorie, aby dodatkowo uporządkować wpisy na blogu i precyzyjnie wskazać użytkownikom miejsce, w którym znajdą odpowiednie informacje. Większość platform CMS, w tym WordPress, wymaga od Ciebie skategoryzowania każdej treści. Nowa lokalizacja zostanie umieszczona w domyślnej kategorii, jeśli nie wybierzesz jej ręcznie.
Podstawowe zasady tworzenia tagów
- Tagi są dodatkową metodą porządkowania treści, nazwy tagów nie mogą być identyczne jak nazwy kategorii czy innych stron serwisu. Na liście tagów powinny znaleźć się unikalne frazy.
- Tagi powinny zawierać słowa kluczowe, których szukają konsumenci, dlatego wybieraj nazwy tagów oparte na takich słowach kluczowych. Używanie fraz long tail jest mądrym posunięciem. W takim przypadku można polegać na wystarczającym linkowaniu wewnętrznym, np. ze stron produktów przypisanych do tagów, aby osiągnąć dobry ranking w wyszukiwarce.
- Zrób małą listę tagów; mniej znaczy więcej w świecie tagowania. Ważne jest, aby umieścić terminy, które pomogą uporządkować materiał (lub elementy) prezentowane na stronie, jednocześnie tworząc ramy witryny. Wybierz najważniejsze słowa kluczowe związane z treścią witryny do swojej listy tagów.
- Używaj tagów, które można zastosować do wielu produktów lub artykułów blogowych i wybieraj tagi, które grupują jak najwięcej treści lub towarów. Dodawanie kolejnych tagów do nowo wgranych treści to fatalny pomysł.
- Unikaj używania synonimów tagów, odmian i słów bliskoznacznych, ponieważ nie ma żadnych korzyści z perspektywy SEO i użyteczności strony dla tagów takich jak krzesło i krzesła. To nie są słowa kluczowe i nie powinno być wielu różnych ich permutacji, aby pomóc witrynie uplasować się wyżej w wynikach wyszukiwania.
- Ogranicz liczbę tagów, które są stosowane do konkretnej podstrony; dodawanie dziesiątek tagów do pojedynczego wpisu lub elementu w witrynie e-commerce nie jest najlepszym sposobem działania, ponieważ nie przynosi korzyści użytkownikom ani nie wspomaga procedury indeksowania witryny.
- Twórz oryginalne opisy dla podstron agregujących materiały według dostarczonych tagów, ponieważ w wyniku tagowania powstają nowe podstrony, które często mają identyczny tekst (tytuły artykułów), który już pojawia się na podstronach kategorii lub listach blogów. Jakie podejście powinieneś zastosować w tej sytuacji? Stosunek materiałów oryginalnych do zduplikowanych zmniejszy się, jeśli każda podstrona tagu będzie miała unikalny opis.
- Umieszczenie tagów na stronie głównej wspomoże proces indeksowania witryny, ale zbyt duża liczba linków wewnętrznych obniży pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Dlatego unikaj wyświetlania rozbudowanej chmury tagów na stronie głównej (duża liczba linków wychodzących jest często traktowana przez algorytmy wyszukiwarek jako black hat seo).
- Popraw adresy URL i upewnij się, że adres podstrony tagu jest przyjazny dla użytkownika, czytelny i niezbyt długi. Przyjazne adresy URL są łatwiejsze do zapamiętania przez użytkowników, lepiej wyświetlają się w wynikach wyszukiwania i dobrze wyglądają, gdy są linkowane na innych stronach.
Problemy, które można napotkać przy tworzeniu tagów:
- Traktowanie tagów jak słów kluczowych lub hashtagów: Wielu właścicieli stron internetowych i blogów uważa, że tagi powinny być używane w taki sam sposób jak słowa kluczowe lub hashtagi, aby jak najdokładniej skategoryzować i opisać tematykę postu lub podstrony. W efekcie artykuły mogą otrzymywać setki tagów, z których wiele jest wymiennych (np. sukienka i sukienki). Ponieważ tagi są bardziej podobne do kategorii niż słowa kluczowe, używaj ich oszczędnie na stronie.
- Gdy strona posiada kategorię Odżywianie i tag odżywczy, roboty wyszukiwarki nie będą w stanie zdecydować, która podstrona jest najlepsza do wyświetlenia w pierwszej kolejności, co skutkuje kanibalizacją słów kluczowych. Niestety, nie za każdym razem zostanie wybrana strona, na którą chcemy, aby trafił ruch organiczny. Ponieważ od czasu do czasu w wynikach wyszukiwania pojawi się nowa podstrona, często dochodzi do regularnych zmian pozycji danej frazy w takiej sytuacji kanibalizacji słów kluczowych.
- Obfitość tagów w witrynie powoduje obfitość podstron z niewielką lub żadną treścią (jeśli nie stworzyliśmy unikalnej treści dla każdej podstrony z tagiem). Zindeksowanych zostanie wiele podstron z tagami, o podobnych nazwach lub tylko z przypisanymi pojedynczymi produktami, co może mieć negatywny wpływ na to, jak wyszukiwarki pozycjonują całą witrynę.
- Tagi o małej wartości dla użytkownika, takie jak “99”, “cool”, “fix” czy “do”, które często powstają przypadkowo, nie zwiększą użyteczności strony ani jej pozycjonowania.
- Brak strategii tagowania – Jeśli nie masz czasu lub środków na stworzenie przemyślanej strategii tagowania, warto powstrzymać się od oznaczania artykułów na blogu lub produktów w sklepie internetowym.