Marketing mix – co to jest?

Wpływ marketingu mix na potencjalnych klientów jest mocno podkreślony w koncepcji marketingu mix dla usług. Ta taktyka marketingowa jest porównywalna do torby zawierającej pewne składniki, które są używane przez korporację, aby wzbudzić zainteresowanie konsumentów konkretnymi usługami lub towarami. 

Ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że marketing mix nie jest jedną, uniwersalną ideą. Teoria marketingu mix ewoluowała w czasie, odpowiadając na bieżące trendy rynkowe, i obecnie istnieją różne pomysły w jej ramach, z których najbardziej powszechne są 4P, 7P i 4C, które zbadamy w dalszej części artykułu. 

Cechy marketingu mix

Wzajemne powiązanie licznych aspektów marketingu mix jest pierwszą i najbardziej kluczową cechą. Silna strategia marketingowa wymaga dostosowania narzędzi, taktyki i procedur do grupy docelowej, konkurentów i aktualnych warunków rynkowych. Poszczególne elementy marketingu są ze sobą powiązane. Aby kampania była w pełni zrozumiała dla odbiorcy, musi być realizowana według określonej kompozycji. 

Marketing mix, niezależnie od tematyki, jest niezwykle elastyczny. Nie ma sztywnych reguł, które regulowałyby sposób działania korporacji w tym sektorze, sposób promocji czy ceny produktów. Dzięki temu można dopasować strategię do otoczenia, w którym się działa, a także do wyników, jakie chce się osiągnąć.

W dzisiejszych kompozycjach marketingowych bardziej niż kiedykolwiek istotne jest skupienie się na konsumencie, a nie na produkcie czy firmie. Wymagania klienta, problemy i oczekiwania są krytyczne. Sprzedając produkty lub usługi, rozwiązujesz problemy i poprawiasz życie swoich konsumentów. W związku z tym, każde pojęcie powinno być skoncentrowane na konsumencie.

Marketingu mix formula 4P

4P produkt

Jest to produkt (lub usługa) firmy, który dostarcza ona swoim klientom. Istotne jest również otoczenie produktu, takie jak jego wartość, korzyść, jaką daje, marka, gwarancja, opakowanie, czy jakość. Produkt musi zaspokajać potrzebę klienta. Potrzeba ta może już istnieć, ale może też zostać stworzona od podstaw. 

4P cena

Jest to cena, jaką musi zapłacić użytkownik końcowy, aby stać się w pełni właścicielem produktu. W marketingu 4P cena obejmuje również koszty wprowadzenia produktu (lub usługi) na rynek docelowy. Niezwykle ważne jest, aby zastanowić się, ile wart jest Twój produkt i ile Twoi klienci są gotowi za niego zapłacić. Im większa wartość produktu dla klienta, tym wyższa cena, którą będzie skłonny zapłacić.

4P miejsce 

Stworzyłeś już produkt i ustaliłeś dla niego cenę. Zdecyduj, jak będzie sprzedawany, czy w sklepach, czy w internecie. Określ, gdzie Twój produkt będzie znajdował się dla klientów, w tym jego położenie w sklepie i na półkach. Jeśli sprzedajesz rzeczy online, upewnij się, że masz przyjazną dla użytkownika stronę internetową z łatwymi opcjami płatności i wysyłki. 

4P Promocja 

Nawet najbardziej intrygujący produkt pozostanie niezauważony, jeśli nie zacznie się o nim mówić. Wszystkie części marketingu mix są więc zbudowane na podstawie reklamy. To tutaj trafia wszystko, co ma związek z marketingiem produktu. Sprzedaż bezpośrednia, promocja sprzedaży i inne kampanie reklamowe i spoty są dostępne.

Marketing mix – jak wdrożyć?

  1. Zdefiniuj szczegółowo cel, który zamierzasz osiągnąć. Może to być poprawa ilości konsumentów, rozpoznawalności marki wśród docelowej grupy demograficznej lub statusu. Będzie to miało wpływ na resztę marketingu mix. 
  2. Następnie określ, kim jest Twoja grupa docelowa. Czy starasz się dotrzeć do osób indywidualnych lub firm? Do mężczyzn czy kobiet? Określ problemy, pragnienia i oczekiwania swoich potencjalnych konsumentów. Zbadaj ich wymagania, a także to, gdzie wolą spędzać czas i robić zakupy. Co można powiedzieć, aby przekonać ich do korzystania z produktu?
  3. Teraz skup się na produkcie lub usłudze, którą świadczysz. Znajdź cechę wyróżniającą, która pomoże Ci wyróżnić się z tłumu. Jaka jest postrzegana przez klienta wartość Twojego produktu? Czy jest on skuteczny w rozwiązywaniu ich problemów? Na tym etapie możesz również wymyślić innowacyjną i przyciągającą uwagę strategię jego reklamowania. 
  4. Na koniec należy zbadać konkurencję, ustalić cenę produktu (lub wprowadzić do niej korekty) i zdecydować o kanałach dystrybucji. Upewnij się również, że wszystko, co zrobiłeś do tej pory, jest zgodne z misją Twojej marki.

Marketingu mix formuła 7P

Formuła 7P uzupełnia marketing mix 4P o nowe czynniki. Należą do nich ludzie, procesy i namacalne dowody. 

Ludzie 

Zasoby ludzkie są istotnym elementem każdej firmy. 7P marketing mix idea koncentruje się na działaniach ludzi, które mogą pomóc firmie rozwijać się i sprzedawać więcej produktów. Konsumenci są włączeni do tej koncepcji. Celem tej koncepcji marketingu mix jest zastosowanie pewnych strategii sprzedaży, aby zachęcić klientów do korzystania z usług, kupowania towarów i bycia bardziej lojalnym wobec marki.

Proces

Proces ten jest zbiorem czynności, które mają bezpośredni wpływ na jakość obsługi firmy. Najważniejszym z nich jest zainteresowanie potencjalnego klienta produktem, co prowadzi do rozpoczęcia kolejnych etapów, takich jak dostarczenie informacji o produkcie, sprzedaż towaru, czy wreszcie obsługa posprzedażowa. Dobrze zaprojektowana procedura, zwiększając zadowolenie odbiorców oferty, ma znaczący wpływ na efektywność organizacji.

Świadectwo materialne

Świadectwa materialne składają się ze wszystkich elementów, które wpływają na to, jak nabywcy postrzegają wizerunek firmy. Należą do nich takie rzeczy jak logo firmy, strona internetowa, adres e-mail, lokalizacja i styl siedziby, a nawet strój personelu. Wszystkie namacalne kwestie związane z referencjami powinny być ze sobą spójne, aby jak najkorzystniej wpłynąć na odczucia klientów.

Marketingu mix koncepcja 4C

Robert Lauterborn w 1990 roku stworzył koncepcję 4C, która obejmuje narzędzia marketingu mix z perspektywy klienta. Jej założenia są wzmacniane przez aspekty Marketing Mix 4P, które koncentrują się jedynie na punkcie widzenia firmy. Warto podkreślić, że istotne jest również to, jak klienci reagują na marketing.

Potrzeby i pragnienia

Korzyści, jakie klient uzyskuje po nabyciu produktu firmy o formule 4P są ważniejsze od samego produktu. Korporacja musi skupić się na szczegółowym zbadaniu hierarchii wartości konsumenta, a także jego wymagań i aspiracji, aby podnieść jakość dostarczanych produktów.

Koszt dla klienta

W formule tej cena z koncepcji marketingowej 4P jest przekształcana na koszt, jaki ponosi klient nabywając dane przedmioty. Koszt produktu powinien być proporcjonalny do możliwości finansowych konsumenta.

Wygoda

Wygoda zakupu jest odpowiednikiem dystrybucji w koncepcji 4P i odnosi się do wszystkich cech, które mogą poprawić zadowolenie klienta podczas zakupu produktu. Może to obejmować takie rzeczy, jak przyjazne środowisko podczas zakupu przedmiotów, które mogą zachęcić klientów do powrotu do sklepu i skorzystania z oferty. 

Komunikacja

Formuła 4C w Marketing Mix przekształca promocję w dwukierunkową komunikację. Aby sprostać rosnącym wymaganiom klientów, firma musi brać pod uwagę ich sugestie, a nie opierać się tylko na faktach.

Podsumowanie

Powinieneś teraz całkowicie zrozumieć, dlaczego marketing mix i narzędzia w nim zawarte są tak istotne. Bez niego firmy nie byłyby w stanie kierować strategią lub realizacją wprowadzenia nowej oferty. Marketing mix jest fundamentem każdej strategii firmy. 

Każde narzędzie ma wpływ na pozostałe i odgrywa kluczową rolę w miksie, który musi być dokładnie zrozumiany, zanim będzie można osiągnąć postęp. Stworzenie idealnej mieszanki gwarantuje, że Twój produkt jest prawidłowo pozycjonowany na rynku w celu osiągnięcia maksymalnego zysku i sukcesu.

Ważne jest, aby pamiętać, że marketing mix jest unikalny dla Twojego produktu i konsumentów, i może być modyfikowany i zoptymalizowany w miarę jak zmieniają się ich wymagania, co oczywiście przynosi korzyści Twojej firmie.

reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy