Działanie, które ma na celu przekształcenie pasywnego użytkownika w aktywnego, nazywamy konwersją. Konwersja ma miejsce, gdy ktoś coś kupi, wykaże zainteresowanie usługą, kliknie w link lub zapisze się na newsletter.
Konwersja, odpowiednio dobrana i wdrożona, finalnie przekłada się na zysk, nie tylko dla sklepów i stron internetowych, ale także dla internetowych programów szkoleniowych prowadzonych przez ekspertów, którzy chcą wejść w interakcję z potencjalnymi klientami i sprzedawać swoją wiedzę online.
Więc, czym jest konwersją? Jest to procedura, która ma miejsce po sukcesie w uchwyceniu uwagi użytkownika poprzez posty, projekt strony internetowej, tekst, grafika i biuletyny. Celem jest przyciągnięcie tłumu, który będzie często odwiedzał stronę i zamieni się w zaangażowanych użytkowników i klientów, a nie tylko przejeżdżających gości. Jeśli chcesz zobaczyć te rodzaje wyników ze swojej strony internetowej, upewnij się, że jest zoptymalizowany i umieszczony prawidłowo.
Co to jest wskaźnik konwersji?
Słowo “współczynnik konwersji” lub “wskaźnik konwersji” odnosi się do proporcji konwersji do odwiedzających witrynę. Wynik pomaga w określeniu skuteczności witryny i liczby odwiedzających, którzy zaangażowali się w cel konwersji, dokonując zakupu lub podejmując inne działanie.
Cele konwersji
Istotnym elementem strategicznym przy budowaniu szkieletu strony internetowej lub sklepu internetowego i jego optymalizacji jest konwersja docelowa. Pomoże ona w podjęciu decyzji o podejściu do przyjęcia konkretnej grupy docelowej. Ustalenie celów konwersji pomoże w przekształceniu odwiedzających w płacących klientów.
W zależności od profilu firmy, cele konwersji mogą ulec zmianie. Celem sklepu internetowego jest dokonanie sprzedaży, natomiast celem stron internetowych jest skorzystanie przez odwiedzających z usługi lub po prostu zbudowanie relacji z firmą (np. poprzez kontakt lub newsletter). Konwersja to coś więcej niż tylko jednorazowa wizyta.
Chcemy, aby użytkownik lub klient zapamiętał stronę, przebywał na niej jak najdłużej, korzystał ze świadczonych usług, ale także wracał i realizował kolejne transakcje.
Jakie cele może mieć konwersja?
- Założenie konta klienta
- Zapisanie się do newslettera
- Podanie danych kontaktowych
- Wypełnianie ankiet, statystyk, kwestionariuszy i formularzy
- Kliknięcie w dostarczony baner reklamowy
- Obejrzenie filmu na stronie internetowej
- Przeglądanie, wybieranie i pobieranie obrazów i infografik
- Poruszanie się po podstronach serwisu.
- Pobranie któregokolwiek z zamieszczonych na stronie internetowej darmowych zdjęć, plików PDF lub e-booków.
Dlaczego konwersja ma znaczenie?
Nie jesteś świadomy, kim są twoi klienci.
Prowadzisz marketing i sprzedaż do niewłaściwej grupy demograficznej, a w rezultacie mówisz do nich obcym językiem. Bez wątpienia zauważysz wzrost konwersji, jeśli skierujesz swoje treści do odpowiednich odbiorców.
Sortowanie i filtrowanie na Twojej stronie są fatalne.
Klient odwiedza stronę Twojego sklepu szukając konkretnego przedmiotu. Staje się sfrustrowany i rezygnuje z poszukiwań, ponieważ nie może znaleźć rzeczy, które spełniają jego potrzeby. Nie stracisz klienta upewniając się, że użytkownik może dowolnie filtrować i sortować rzeczy, a współczynnik konwersji Twojej witryny wzrośnie.
Tracisz mobilnych klientów
Ruch z urządzeń mobilnych jest nieodpowiedni dla Twojej strony internetowej. Będzie to robił niezależnie od platformy, na której czytają Twoją ofertę. W tym momencie promowanie aplikacji mobilnych jest równie istotne. Stworzyłeś mobilną wersję swojej strony internetowej? Doskonale!!! Zadbaj o to, aby użytkownicy zostali o niej poinformowani!
Jak mierzyć konwersję?
Konwersje w Google Ads
Google Analytics to kluczowe narzędzie do wyznaczania celów i oceny wyników konwersji. Za jego pomocą można ocenić, czy stosowane strategie optymalizacji przynoszą odpowiednią liczbę nowych klientów i pomyślnie zakończonych sprzedaży. W procesie mierzenia konwersji należy określić:
- Ile osób trafiło na stronę główną,
- jak długo pozostali na stronie internetowej,
- jakie i ile stron obejrzeli
- jakie działania podjęli.
Wykorzystanie raportów Google Analytics pomoże w analizie jakości witryny i podpowie, czy konieczne jest uwzględnienie dodatkowych funkcji, które spodobają się użytkownikom i spowodują konwersje prowadzące do zakupu lub skorzystania z usługi.
Konwersje na Facebooku
Podczas korzystania z tej usługi interakcje z reklamami są określane jako konwersje na Facebooku. Dotyczą one reklam, które są zamieszczane na Facebooku i zostały wykonane w ramach interfejsu Facebooka. Piksel Facebooka, mały fragment kodu, który umożliwia monitorowanie zachowań użytkowników w celu określenia skuteczności reklam, zbiera dane dotyczące konwersji. Zebrane informacje są następnie dostępne w menedżerze reklam Facebooka.
Upewnij się, że maksymalizujesz współczynnik konwersji na Facebooku, jeśli rozwijanie skutecznych reklam na Facebooku jest kluczowym elementem Twojej strategii social media. Ważne jest, aby pamiętać, że platformy mierzą konwersję w różny sposób, co opisujemy w odrębnym eseju porównującym Google Analytics i Facebook.
Sposoby na zwiększenie konwersji
Zwiększenie konwersji to bez wątpienia problem każdego przedsiębiorstwa. Jakie działania może podjąć firma, aby to osiągnąć? Przykłady działań, które zwiększają konwersje to m.in:
Stosowanie dobrze przemyślanego planu marketingowego,
- Reklamy powinny być starannie ukierunkowane, aby zapewnić, że dotrą do osoby, ktora jest zainteresowana danym produktem lub usługą.
- Dokładną ocenę potrzeb konsumentów,
- Wybór odpowiednich słów kluczowych,
- Minimalizacja czasu ładowania strony,
- Inwestycje w przyjazny dla użytkownika design i user-experience (UX), aby użytkownicy mogli szybko i bez wysiłku znaleźć to, czego szukają,
- Stosowanie certyfikatu SSL w celu zwiększenia bezpieczeństwa transakcji (ważne zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, które wymagają płatności online i rejestracji danych),
- Redesign strony przyjaznej urządzeniom mobilnym,
- Poprzez publikację dokładnych opisów produktów,
- Podawanie dokładnych informacji
- Jeśli chodzi o e-commerce, to dostępność wielu metod płatności, dobrze zarysowana polityka zwrotów
- Dodanie przycisku call-to-action do postów na blogu (np. przekierowanie użytkownika prosto do zakupu produktu),
- Prowadzenie newslettera, aby informować klientów o wydarzeniach i ofertach,
- Remarketing polega na wyświetlaniu reklam osobom dla wcześniej oglądanych przedmiotów lub przedmiotów, które dodali do koszyka, ale nie dokonali transakcji.
- Korzyści z zakupu produktu lub korzystania z usługi są jasno wyartykułowane, podobnie jak trudności, na które odpowiada produkt lub usługa.
- Dodanie referencji klientów do strony internetowej, aby zwiększyć dowód społeczny
- Jasne wytyczne cenowe,
Dobrze zaprojektowane formularze nie powinny wymagać od użytkownika wypełniania zbyt wielu pól, ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo, że szybko straci on cierpliwość i opuści stronę. Dodatkowo, nie zawsze trzeba prosić o podanie numeru telefonu użytkownika, ponieważ wiele osób niechętnie dzieli się nim publicznie. Aby określić, które działania przynoszą najlepsze rezultaty, użyj testów A/B. Testy A/B porównują dwie iteracje strony internetowej, każda z jedną modyfikacją. Aby testy A/B były skuteczne, muszą być prowadzone przez co najmniej dwa tygodnie i przy dużym ruchu na stronie. Jakie wnioski można wyciągnąć z powyższych przykładów? Przeanalizuj każdy czynnik, który może mieć wpływ na współczynnik konwersji.