Co to jest aromamarketing i jak działa?

Jednym z aspektów współczesnego marketingu, który wpływa na podświadomość i przenika do sieci neuronowych mózgu, aby wywołać wspomnienia, uczucia i skojarzenia, a także uspokajać i energetyzować zachowania jest aromamarketing. Opiera się on na celowym i regulowanym wykorzystaniu zapachu. Jego celem jest wyczarowanie dobrej i charakterystycznej atmosfery, która wpłynie na decyzje zakupowe klientów i ich postrzeganie firmy, hotelu lub marki w ogóle. Dodatkowo, zapachy mogą podnosić prestiż miejsca, sprawiać wrażenie, że czas płynie wolniej, łagodzić stres czy pobudzać. Mogą być zarządzane przez ekspertów od aromatyzacji pomieszczeń zgodnie z preferencjami i zamierzonym efektem.

Jak działa marketing zapachowy i aromamarketing?

Jest to możliwe dzięki starannie dobranym zapachom, które wtapiają się w markę i stają się częścią jej osobowości. zwłaszcza, że konwencjonalne techniki marketingowe nie mają już takiego wpływu jak wcześniej. Ponieważ klient jest zewsząd nagabywany przez nowości, promocje, kupony i rabaty, zbiegają się one w jedną masę. Wrażenia i emocje są teraz ważne. Jak wynika z badań i opinii konsumentów, charakterystyczna atmosfera jest jedną z rzeczy, która sprawia, że ludzie chcą wrócić lub zostać dłużej.

Każda czynność jest podświadomie zaaranżowana. Każdy oddech uruchamia zmysł węchu. A przeciętny człowiek może oddychać nawet 20 000 razy dziennie. Każdy z nich ma wpływ na to, jak postrzegamy świat, środowisko, w którym się znajdujemy, czy ludzi, których spotykamy. Te impulsy są kierowane przez aromamarketing i nadawane im wyraźne znaczenie. W ten sposób starannie dobrany zapach daje wiele korzyści: wpływa na komfort pracy personelu i klientów czy gości, wyczarowuje przyjemne emocje, zachęca do dłuższego pobytu, przyczynia się do kreowania wizerunku marki. Wpływa korzystnie na wizerunek i wyniki sprzedaży.

Jak jednak wygląda to na poziomie reakcji? Zmysł węchu danej osoby może samodzielnie rozpoznawać zapachy i reagować na nie. Pamięć długotrwała to miejsce, w którym zatrzymywane są informacje o zapachach i ma ona znaczący wpływ na pamięć emocjonalną. Układ węchowy znajduje się w pobliżu regionów mózgu, które są zaangażowane w pamięć i emocje. Są to układ limbiczny i hipokamp. To dzięki nim aromamarketing jest tak skuteczny i dobrze prosperuje. Pozytywne skojarzenia wzmacniają się i utrwalają przy pewnym poziomie powtarzalności, czyli wielokrotnym powracaniu do tej samej aromatyzowanej przestrzeni. A stąd już prosta droga do tego, by ktoś stał się konsekwentnym i oddanym konsumentem.

Na czym polega aromamarketing?

Olfakcja, zwana również zmysłem węchu, jest jednym z dwóch zmysłów chemicznych, obok smaku. Wszystkie substancje o zapachu mają tę wspólną właściwość, że są lotne. Jest to warunek konieczny, aby ich zapach mógł do nas dotrzeć.

Proces, w którym działa zmysł węchu wiąże się z wykrywaniem szerokiej gamy zapachów, a także rozpoznawaniem różnych bodźców, którymi są cząsteczki pewnych związków chemicznych. Najstarszym zmysłem człowieka jest węch, czyli olfakcja.

Korzyści z zastosowania aromamarketingu

  • Zwiększa wrażenie luksusu 
  • Zwiększa liczbę odwiedzających 
  • Przedłuża pobyt klienta w sklepie 
  • Zwiększa poczucie lojalności 
  • Zwiększa wartość produktów 
  • Zwiększa prestiż lokalizacji

Aromamarketing jako sposób na zwiększenie sprzedaży

Z pomocą przychodzi również aromamarketing, czyli marketing zapachowy. Sprzedaż zyskuje dzięki zaletom aromamarketingu. Dzięki aromamarketingowi klienci lepiej postrzegają firmę i miejsce, w którym się znajduje, a ich zainteresowanie przedmiotami wzrasta. Perfumy w sprayu wpływają na decyzje zakupowe ludzi w sposób subtelny, ponieważ działają poza świadomością. Zapachy aromamarketingowe mają bezpośredni wpływ na sprzedaż poprzez tzw. sprzedaż krzyżową np. produktów spożywczych lub pośrednio poprzez wzmocnienie reputacji marki w świadomości konsumentów, wydłużenie czasu przebywania w sklepie i promowanie ponownych wizyt. Spontaniczność decyzji zakupowych jest chyba najbardziej znaczącym efektem aromamarketingu.

Gdzie stosuje się aromamarketing?

Nie ma branży, której nie moglibyśmy aromatyzować, ani miejsca, które nie skorzystałoby z nadania przyjemnego, charakterystycznego zapachu. Aromamarketing znajduje użycie typowo w środowiskach handlowych, usługowych i biurowych. Wszędzie tam, gdzie środowisko jest znaczne, gdzie liczą się ludzie – klienci, dostawcy, pracownicy i oczywiście ich komfort. Ludzie czują się szczęśliwi, gdy ich komfort i dobre samopoczucie są brane pod uwagę. Stopień zadowolenia ludzi wpływa na ich oceny, postrzeganie i wybory zarówno w przypadku dóbr handlowych, jak i konsumpcyjnych.

Dzięki temu sklepy, centra handlowe, wszelkie salony, hotele, restauracje i kawiarnie są głównymi użytkownikami aromamarketingu. Mamy również zadowolonych klientów z branży beauty, w tym salonów, fryzjerów i SPA. Szeroko rozumiany sektor medyczny to również. Gabinety lekarskie i stomatologiczne, przychodnie, szpitale, a także apteki są przez nas aromatyzowane. Działanie neutralizujące olejków wykorzystywane jest w klinikach weterynaryjnych, klubach zdrowia i siłowniach. Banki, instytucje finansowe, organizacje finansowo-ubezpieczeniowe dbają o komfort swoich klientów, dlatego zapachują budynek. Biura, biurowce i różne miejsca obsługi klienta są stopniowo aromatyzowane.

Ile kosztuje aromamarketing?

Obszar nieruchomości, na którym chcesz rozpylić zapach, będzie miał największy wpływ na cenę realizacji aromamarketingu. Cena dyfuzora będzie rosła wraz z jego mocą. W cenie aromamarketingu należy uwzględnić koszt zatrudnienia lub zakupu aromaterapeuty, a także przewidywaną ilość olejków zużytych podczas aromatyzacji. Wydatki na aromamarketing natychmiast się zwracają, ponieważ zapach znacznie zwiększa sprzedaż. 

Chcesz dowiedzieć się więcej o aromamarketingu i aromatyzacji wnętrz? Chcesz wiedzieć, ile będzie kosztowało wdrożenie aromamarketingu? A może chciałbyś dowiedzieć się więcej o sprzęcie do aromamarketingu lub o designerskich zapachach do pomieszczeń i wnętrz?

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]
reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy