Spis Treści
Jednym z aspektów współczesnego marketingu, który wpływa na podświadomość i przenika do sieci neuronowych mózgu, aby wywołać wspomnienia, uczucia i skojarzenia, a także uspokajać i energetyzować zachowania jest aromamarketing. Opiera się on na celowym i regulowanym wykorzystaniu zapachu. Jego celem jest wyczarowanie dobrej i charakterystycznej atmosfery, która wpłynie na decyzje zakupowe klientów i ich postrzeganie firmy, hotelu lub marki w ogóle. Dodatkowo, zapachy mogą podnosić prestiż miejsca, sprawiać wrażenie, że czas płynie wolniej, łagodzić stres czy pobudzać. Mogą być zarządzane przez ekspertów od aromatyzacji pomieszczeń zgodnie z preferencjami i zamierzonym efektem.
Jak działa marketing zapachowy i aromamarketing?
Jest to możliwe dzięki starannie dobranym zapachom, które wtapiają się w markę i stają się częścią jej osobowości. zwłaszcza, że konwencjonalne techniki marketingowe nie mają już takiego wpływu jak wcześniej. Ponieważ klient jest zewsząd nagabywany przez nowości, promocje, kupony i rabaty, zbiegają się one w jedną masę. Wrażenia i emocje są teraz ważne. Jak wynika z badań i opinii konsumentów, charakterystyczna atmosfera jest jedną z rzeczy, która sprawia, że ludzie chcą wrócić lub zostać dłużej.
Każda czynność jest podświadomie zaaranżowana. Każdy oddech uruchamia zmysł węchu. A przeciętny człowiek może oddychać nawet 20 000 razy dziennie. Każdy z nich ma wpływ na to, jak postrzegamy świat, środowisko, w którym się znajdujemy, czy ludzi, których spotykamy. Te impulsy są kierowane przez aromamarketing i nadawane im wyraźne znaczenie. W ten sposób starannie dobrany zapach daje wiele korzyści: wpływa na komfort pracy personelu i klientów czy gości, wyczarowuje przyjemne emocje, zachęca do dłuższego pobytu, przyczynia się do kreowania wizerunku marki. Wpływa korzystnie na wizerunek i wyniki sprzedaży.
Jak jednak wygląda to na poziomie reakcji? Zmysł węchu danej osoby może samodzielnie rozpoznawać zapachy i reagować na nie. Pamięć długotrwała to miejsce, w którym zatrzymywane są informacje o zapachach i ma ona znaczący wpływ na pamięć emocjonalną. Układ węchowy znajduje się w pobliżu regionów mózgu, które są zaangażowane w pamięć i emocje. Są to układ limbiczny i hipokamp. To dzięki nim aromamarketing jest tak skuteczny i dobrze prosperuje. Pozytywne skojarzenia wzmacniają się i utrwalają przy pewnym poziomie powtarzalności, czyli wielokrotnym powracaniu do tej samej aromatyzowanej przestrzeni. A stąd już prosta droga do tego, by ktoś stał się konsekwentnym i oddanym konsumentem.
Na czym polega aromamarketing?
Olfakcja, zwana również zmysłem węchu, jest jednym z dwóch zmysłów chemicznych, obok smaku. Wszystkie substancje o zapachu mają tę wspólną właściwość, że są lotne. Jest to warunek konieczny, aby ich zapach mógł do nas dotrzeć.
Proces, w którym działa zmysł węchu wiąże się z wykrywaniem szerokiej gamy zapachów, a także rozpoznawaniem różnych bodźców, którymi są cząsteczki pewnych związków chemicznych. Najstarszym zmysłem człowieka jest węch, czyli olfakcja.
Korzyści z zastosowania aromamarketingu
- Zwiększa wrażenie luksusu
- Zwiększa liczbę odwiedzających
- Przedłuża pobyt klienta w sklepie
- Zwiększa poczucie lojalności
- Zwiększa wartość produktów
- Zwiększa prestiż lokalizacji
Aromamarketing jako sposób na zwiększenie sprzedaży
Z pomocą przychodzi również aromamarketing, czyli marketing zapachowy. Sprzedaż zyskuje dzięki zaletom aromamarketingu. Dzięki aromamarketingowi klienci lepiej postrzegają firmę i miejsce, w którym się znajduje, a ich zainteresowanie przedmiotami wzrasta. Perfumy w sprayu wpływają na decyzje zakupowe ludzi w sposób subtelny, ponieważ działają poza świadomością. Zapachy aromamarketingowe mają bezpośredni wpływ na sprzedaż poprzez tzw. sprzedaż krzyżową np. produktów spożywczych lub pośrednio poprzez wzmocnienie reputacji marki w świadomości konsumentów, wydłużenie czasu przebywania w sklepie i promowanie ponownych wizyt. Spontaniczność decyzji zakupowych jest chyba najbardziej znaczącym efektem aromamarketingu.
Gdzie stosuje się aromamarketing?
Nie ma branży, której nie moglibyśmy aromatyzować, ani miejsca, które nie skorzystałoby z nadania przyjemnego, charakterystycznego zapachu. Aromamarketing znajduje użycie typowo w środowiskach handlowych, usługowych i biurowych. Wszędzie tam, gdzie środowisko jest znaczne, gdzie liczą się ludzie – klienci, dostawcy, pracownicy i oczywiście ich komfort. Ludzie czują się szczęśliwi, gdy ich komfort i dobre samopoczucie są brane pod uwagę. Stopień zadowolenia ludzi wpływa na ich oceny, postrzeganie i wybory zarówno w przypadku dóbr handlowych, jak i konsumpcyjnych.
Dzięki temu sklepy, centra handlowe, wszelkie salony, hotele, restauracje i kawiarnie są głównymi użytkownikami aromamarketingu. Mamy również zadowolonych klientów z branży beauty, w tym salonów, fryzjerów i SPA. Szeroko rozumiany sektor medyczny to również. Gabinety lekarskie i stomatologiczne, przychodnie, szpitale, a także apteki są przez nas aromatyzowane. Działanie neutralizujące olejków wykorzystywane jest w klinikach weterynaryjnych, klubach zdrowia i siłowniach. Banki, instytucje finansowe, organizacje finansowo-ubezpieczeniowe dbają o komfort swoich klientów, dlatego zapachują budynek. Biura, biurowce i różne miejsca obsługi klienta są stopniowo aromatyzowane.
Ile kosztuje aromamarketing?
Obszar nieruchomości, na którym chcesz rozpylić zapach, będzie miał największy wpływ na cenę realizacji aromamarketingu. Cena dyfuzora będzie rosła wraz z jego mocą. W cenie aromamarketingu należy uwzględnić koszt zatrudnienia lub zakupu aromaterapeuty, a także przewidywaną ilość olejków zużytych podczas aromatyzacji. Wydatki na aromamarketing natychmiast się zwracają, ponieważ zapach znacznie zwiększa sprzedaż.
Chcesz dowiedzieć się więcej o aromamarketingu i aromatyzacji wnętrz? Chcesz wiedzieć, ile będzie kosztowało wdrożenie aromamarketingu? A może chciałbyś dowiedzieć się więcej o sprzęcie do aromamarketingu lub o designerskich zapachach do pomieszczeń i wnętrz?