Co to jest Audiomarketing?

Audiomarketing to rodzaj marketingu, który jak sama nazwa wskazuje skupia się przede wszystkim na oddziaływaniu dźwięku. Celem audiomarketingu jest wpływanie na zachowania lub uczucia konsumentów poprzez wywołanie odpowiednich wrażeń dźwiękowych w ich uszach.

W XX wieku pojawiły się pierwsze świadome próby wykorzystania mocy muzyki. W tym czasie postęp technologiczny umożliwił wykorzystanie do tego celu urządzeń elektrycznych, takich jak radio. Badania nad związkiem pomiędzy dźwiękami otoczenia a zachowaniem rozpoczęły się również w ubiegłym wieku. Ross Curnow i Patricia Smith przeprowadzili badania nad wpływem muzyki na ludzkie pobudzenie i decyzje zakupowe w 1966r. (Arousal Hypothesis and the Effects of Music on Purchasing Behavior). Już wtedy rozumiano, że zakupy są znacznie przyspieszone przez tempo i intensywność dźwięków. To z kolei zachęcało klientów do dłuższego przebywania w sklepie.

Ronald Milliman, Eric Spangenberg, Richard Yalch, Adrian North i Jennifer McKendrick, między innymi, rozpoczęli kolejne badania, głównie w latach 80-tych i 90-tych. Wykazali oni jeszcze silniejszy związek między tym, co słyszymy, a naszymi działaniami, myślami i emocjami. W wyniku dokonań badaczy powstała zupełnie nowa gałąź marketingu, której celem jest wpływanie na konsumentów poprzez muzykę. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, czym jest audiomarketing i jak na nas wpływa w chwili obecnej. Jak możemy zostać oszukani? Co możemy usłyszeć w sklepach?

Jaki wpływ ma muzyka na klientów w sklepach?

  • zwiększa ich reakcje emocjonalne
  • wzmacnia zmysły i aktywność umysłową
  • zwiększa prawdopodobieństwo, że klient powróci do punktu sprzedaży poprzez przechowywanie w pamięci określonego miejsca i zdarzenia.
  • towarzyszy podczas dokonywania zakupów
  • wydłuża retencję i zwiększa relacje z marką
  • odpręża i relaksuje

Jak więc narzędzie audiomarketingu, takie jak unikalna playlista stworzona specjalnie dla danej lokalizacji handlowej, wpływa na klientów?

  • łącząc muzykę z marką, możesz poprawić postrzeganie Ciebie przez klientów.
  • jest fantastyczną techniką marketingu bezpośredniego, ponieważ informuje klienta o marce, promocjach i zniżkach.
  • tworzenie piosenki, która reprezentuje markę
  • audiomarketing łączy klienta z punktem sprzedaży i promuje biznes powrotny.
  • stworzenie charakterystycznego otoczenia (dedykowane playlisty okolicznościowe, np. świąteczne)
  • dłuższa sesja zakupowa klienta, niż gdyby w punkcie sprzedaży nie grała muzyka.
  • nieformalne środowisko zakupowe: swobodna atmosfera, bezpretensjonalny dialog, poczucie komfortu i swobody
  • większa skuteczność w sprzedaży i zakupie

Co to jest audiomarketing? Przykłady w sklepach i restauracjach

Pobudzanie i uspokajanie

W zależności od tempa, rytmu, rodzaju dźwięku i głośności, muzyka może relaksować i uspokajać lub pobudzać i nakłaniać do działania. Muzyka w sklepie musi mieć szybkie tempo, ponieważ chce, aby klienci wybierali przedmioty i dokonywali transakcji tak szybko, jak to możliwe. Według badań, muzyka w rytmie upbeat sprzyja impulsywnym zachowaniom oraz wzmacnia poczucie pilności i niepokoju. Chcąc “załatwić sprawę natychmiast”, konsument czuje się bardziej pilnie, dlatego wychodzi ze sklepu nie kończąc innych zakupów. Jest to skuteczne, gdy restauracja chce obsłużyć jak najwięcej klientów w jak najkrótszym czasie. Rozważ słuchanie wolniejszej muzyki, jeśli jakość zakupów jest ważniejsza niż ich liczba. Klienci w tym czasie są zazwyczaj bardziej spokojni, co może zachęcić ich do swobodnego przeglądania sklepu i wirtualnego dodawania kolejnych produktów do koszyka.

Wizerunek marki, opinie o sklepie

Z przytoczonych badań wynika, że istnieje związek między stylem muzyki granej w danym lokalu a jego reputacją. Szybkie, taneczne rytmy wydają się klientom bardziej prestiżowe niż muzyka rockowa, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę supermarkety i sklepy odzieżowe, dlatego okazuje się, że muzyka rockowa nie podnosi znacząco statusu firmy w stosunku do innych sklepów. Klienci mogą natychmiast rozpoznać muzykę niskiej jakości i znudzić się jej odgłosami. Dlatego też, gdy w sklepie gra obskurny muzak, postrzeganie przez klientów kalibru oferowanych usług szybko spada. Klient nie musi dokonywać wyboru ani wyrażać swojej dezaprobaty dla atmosfery i sklepu wprost, aby taka postawa wykształciła się podświadomie.

Zachowanie pracowników

Mówiąc o pracownikach, o komfort pośredni dba również audiomarketing. Należy pamiętać, że pracownik jest często najwspanialszym rzecznikiem konkretnego sklepu, restauracji, pubu czy innego lokalu usługowego. Nie zdecyduje się on na mówienie o nim przychylnie w swoim otoczeniu, jeśli nie będzie się tam czuł swobodnie. Coraz więcej klientów bierze dziś pod uwagę inne czynniki oprócz kosztów i jakości dostarczanych towarów i usług. Zaczyna się liczyć także polityka prowadzona przez daną firmę, także w zakresie zatrudniania i warunków pracy. I czy nam się to podoba czy nie, wpływ na to ma otoczenie, nastrój, a w konsekwencji dźwięki.

Opinia o sobie samym i nastawienie

Nastawienie samych gości i postawa, z jaką przybywają, to kolejny element wpływający na powodzenie danego utworu w konkretnym otoczeniu. Bywalcy ekskluzywnych kawiarni i drogich restauracji nie będą słuchać disco, ponieważ zazwyczaj dystansują się od aktualnych trendów. Kieruje nimi raczej tradycja, wieczne piękno i piękno w klasycznym rozumieniu. Ze względu na obecne skojarzenia z wyrafinowaniem i wysoką kulturą, w tych sceneriach lepiej sprawdzi się jazz lub muzyka klasyczna. Z drugiej strony, nieposłuszny dzieciak chcący kupić jak najbardziej oszałamiający kostium chętniej wejdzie do sklepu z muzyką awangardowych, unikalnych zespołów, które nie są w głównym nurcie.

Audiomarketing – dlaczego warto?

Pierwszym powodem jest to, że odtwarzanie muzyki w punktach sprzedaży sprawia, że klienci są bardziej zmotywowani do dokonania zakupu i poprawia postrzeganie biznesu. Audiomarketing jest formą marketingu sensorycznego, który jest silną formą reklamy, kształtującą style życia, ustanawiającą skojarzenia z towarami lub usługami oraz budującą marki. Audiomarketing umożliwia niezależną, skupioną wyłącznie na konkretnych markach produkcję muzyczną. 

Audiomarketing – cena

Audiomarketing to opłacalna inwestycja, która szybko się zwraca. Koszt zależy od rodzaju playlisty i czasu trwania programów muzycznych (muzyka komercyjna lub royalty free). W pewnym sensie muzyka służy jako Twój emblemat, co zwiększa prawdopodobieństwo, że ludzie rozpoznają Twoją firmę wśród gęstniejącego tłumu. Dodatkowo zyskujesz dostęp do wiarygodnego źródła muzyki i oszczędzasz pieniądze, nie musząc kupować praw do poszczególnych utworów osobno.

Przykładów audiomarketingu jest wiele. Restauracje, centra handlowe, uzdrowiska, hotele oraz firmy, które chcą zapewnić swoim pracownikom przyjemne miejsce do pracy – wszystkie wykorzystują możliwości muzyki w biznesie. Potrójna wygrana!

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]
reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy