Audiomarketing to rodzaj marketingu, który jak sama nazwa wskazuje skupia się przede wszystkim na oddziaływaniu dźwięku. Celem audiomarketingu jest wpływanie na zachowania lub uczucia konsumentów poprzez wywołanie odpowiednich wrażeń dźwiękowych w ich uszach.
W XX wieku pojawiły się pierwsze świadome próby wykorzystania mocy muzyki. W tym czasie postęp technologiczny umożliwił wykorzystanie do tego celu urządzeń elektrycznych, takich jak radio. Badania nad związkiem pomiędzy dźwiękami otoczenia a zachowaniem rozpoczęły się również w ubiegłym wieku. Ross Curnow i Patricia Smith przeprowadzili badania nad wpływem muzyki na ludzkie pobudzenie i decyzje zakupowe w 1966r. (Arousal Hypothesis and the Effects of Music on Purchasing Behavior). Już wtedy rozumiano, że zakupy są znacznie przyspieszone przez tempo i intensywność dźwięków. To z kolei zachęcało klientów do dłuższego przebywania w sklepie.
Ronald Milliman, Eric Spangenberg, Richard Yalch, Adrian North i Jennifer McKendrick, między innymi, rozpoczęli kolejne badania, głównie w latach 80-tych i 90-tych. Wykazali oni jeszcze silniejszy związek między tym, co słyszymy, a naszymi działaniami, myślami i emocjami. W wyniku dokonań badaczy powstała zupełnie nowa gałąź marketingu, której celem jest wpływanie na konsumentów poprzez muzykę. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, czym jest audiomarketing i jak na nas wpływa w chwili obecnej. Jak możemy zostać oszukani? Co możemy usłyszeć w sklepach?
Jaki wpływ ma muzyka na klientów w sklepach?
- zwiększa ich reakcje emocjonalne
- wzmacnia zmysły i aktywność umysłową
- zwiększa prawdopodobieństwo, że klient powróci do punktu sprzedaży poprzez przechowywanie w pamięci określonego miejsca i zdarzenia.
- towarzyszy podczas dokonywania zakupów
- wydłuża retencję i zwiększa relacje z marką
- odpręża i relaksuje
Jak więc narzędzie audiomarketingu, takie jak unikalna playlista stworzona specjalnie dla danej lokalizacji handlowej, wpływa na klientów?
- łącząc muzykę z marką, możesz poprawić postrzeganie Ciebie przez klientów.
- jest fantastyczną techniką marketingu bezpośredniego, ponieważ informuje klienta o marce, promocjach i zniżkach.
- tworzenie piosenki, która reprezentuje markę
- audiomarketing łączy klienta z punktem sprzedaży i promuje biznes powrotny.
- stworzenie charakterystycznego otoczenia (dedykowane playlisty okolicznościowe, np. świąteczne)
- dłuższa sesja zakupowa klienta, niż gdyby w punkcie sprzedaży nie grała muzyka.
- nieformalne środowisko zakupowe: swobodna atmosfera, bezpretensjonalny dialog, poczucie komfortu i swobody
- większa skuteczność w sprzedaży i zakupie
Co to jest audiomarketing? Przykłady w sklepach i restauracjach
Pobudzanie i uspokajanie
W zależności od tempa, rytmu, rodzaju dźwięku i głośności, muzyka może relaksować i uspokajać lub pobudzać i nakłaniać do działania. Muzyka w sklepie musi mieć szybkie tempo, ponieważ chce, aby klienci wybierali przedmioty i dokonywali transakcji tak szybko, jak to możliwe. Według badań, muzyka w rytmie upbeat sprzyja impulsywnym zachowaniom oraz wzmacnia poczucie pilności i niepokoju. Chcąc “załatwić sprawę natychmiast”, konsument czuje się bardziej pilnie, dlatego wychodzi ze sklepu nie kończąc innych zakupów. Jest to skuteczne, gdy restauracja chce obsłużyć jak najwięcej klientów w jak najkrótszym czasie. Rozważ słuchanie wolniejszej muzyki, jeśli jakość zakupów jest ważniejsza niż ich liczba. Klienci w tym czasie są zazwyczaj bardziej spokojni, co może zachęcić ich do swobodnego przeglądania sklepu i wirtualnego dodawania kolejnych produktów do koszyka.
Wizerunek marki, opinie o sklepie
Z przytoczonych badań wynika, że istnieje związek między stylem muzyki granej w danym lokalu a jego reputacją. Szybkie, taneczne rytmy wydają się klientom bardziej prestiżowe niż muzyka rockowa, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę supermarkety i sklepy odzieżowe, dlatego okazuje się, że muzyka rockowa nie podnosi znacząco statusu firmy w stosunku do innych sklepów. Klienci mogą natychmiast rozpoznać muzykę niskiej jakości i znudzić się jej odgłosami. Dlatego też, gdy w sklepie gra obskurny muzak, postrzeganie przez klientów kalibru oferowanych usług szybko spada. Klient nie musi dokonywać wyboru ani wyrażać swojej dezaprobaty dla atmosfery i sklepu wprost, aby taka postawa wykształciła się podświadomie.
Zachowanie pracowników
Mówiąc o pracownikach, o komfort pośredni dba również audiomarketing. Należy pamiętać, że pracownik jest często najwspanialszym rzecznikiem konkretnego sklepu, restauracji, pubu czy innego lokalu usługowego. Nie zdecyduje się on na mówienie o nim przychylnie w swoim otoczeniu, jeśli nie będzie się tam czuł swobodnie. Coraz więcej klientów bierze dziś pod uwagę inne czynniki oprócz kosztów i jakości dostarczanych towarów i usług. Zaczyna się liczyć także polityka prowadzona przez daną firmę, także w zakresie zatrudniania i warunków pracy. I czy nam się to podoba czy nie, wpływ na to ma otoczenie, nastrój, a w konsekwencji dźwięki.
Opinia o sobie samym i nastawienie
Nastawienie samych gości i postawa, z jaką przybywają, to kolejny element wpływający na powodzenie danego utworu w konkretnym otoczeniu. Bywalcy ekskluzywnych kawiarni i drogich restauracji nie będą słuchać disco, ponieważ zazwyczaj dystansują się od aktualnych trendów. Kieruje nimi raczej tradycja, wieczne piękno i piękno w klasycznym rozumieniu. Ze względu na obecne skojarzenia z wyrafinowaniem i wysoką kulturą, w tych sceneriach lepiej sprawdzi się jazz lub muzyka klasyczna. Z drugiej strony, nieposłuszny dzieciak chcący kupić jak najbardziej oszałamiający kostium chętniej wejdzie do sklepu z muzyką awangardowych, unikalnych zespołów, które nie są w głównym nurcie.
Audiomarketing – dlaczego warto?
Pierwszym powodem jest to, że odtwarzanie muzyki w punktach sprzedaży sprawia, że klienci są bardziej zmotywowani do dokonania zakupu i poprawia postrzeganie biznesu. Audiomarketing jest formą marketingu sensorycznego, który jest silną formą reklamy, kształtującą style życia, ustanawiającą skojarzenia z towarami lub usługami oraz budującą marki. Audiomarketing umożliwia niezależną, skupioną wyłącznie na konkretnych markach produkcję muzyczną.
Audiomarketing – cena
Audiomarketing to opłacalna inwestycja, która szybko się zwraca. Koszt zależy od rodzaju playlisty i czasu trwania programów muzycznych (muzyka komercyjna lub royalty free). W pewnym sensie muzyka służy jako Twój emblemat, co zwiększa prawdopodobieństwo, że ludzie rozpoznają Twoją firmę wśród gęstniejącego tłumu. Dodatkowo zyskujesz dostęp do wiarygodnego źródła muzyki i oszczędzasz pieniądze, nie musząc kupować praw do poszczególnych utworów osobno.
Przykładów audiomarketingu jest wiele. Restauracje, centra handlowe, uzdrowiska, hotele oraz firmy, które chcą zapewnić swoim pracownikom przyjemne miejsce do pracy – wszystkie wykorzystują możliwości muzyki w biznesie. Potrójna wygrana!