Marketing społecznościowy – jak skutecznie nim zarządzać?

Marketing społecznościowy to zbiór działań marketingowych ukierunkowanych na przyciąganie odwiedzających na stronę internetową za pomocą mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Linkedin, YouTube i Instagram. 

Aktywna obecność w mediach społecznościowych ułatwia firmie identyfikację nowych klientów i dotarcie do nich z pomocą reklamy. Użytkownicy będą kierowani na stronę internetową firmy, strony produktów lub bloga za pośrednictwem mediów społecznościowych. Jest to również świetny obszar do angażowania się z regularną publicznością i nawiązania relacji między firmą a klientem. W rezultacie, marketing w mediach społecznościowych pomaga w rozwoju długoterminowego planu marketingowego. 

Czym są social media w marketingu?

Ogólnie rzecz biorąc, media społecznościowe odnoszą się do stron internetowych i aplikacji mobilnych, które umożliwiają użytkownikom danego portalu lub aplikacji tworzenie i udostępnianie treści. Ilość kontaktów między użytkownikami jest zazwyczaj nieograniczona i odbywa się w czasie rzeczywistym. Aby zarejestrować prywatne konto na większości z tych platform, należy mieć ukończone 13 lat. 

Marketing społecznościowy: na czym polega?

Wybranie odpowiedniej platformy social media. Wybierz tę, która ma największą liczbę osób zainteresowanych towarami lub usługami. Może to pomóc w określeniu docelowej grupy demograficznej. Wiek, miejsce zamieszkania, płeć i zainteresowania to tylko niektóre z cech, które definiują potencjalnego odbiorcę.

Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo błędnej kampanii, warto poświęcić temu tematowi więcej uwagi lub nawet zainwestować w kursy online. 

Dlaczego warto założyć profil firmy

  • Przede wszystkim może on poprawić wizerunek firmy, który do tej pory pozostawał niezauważony. Zwiększa się legitymizacja firmy, a w wyniku zaangażowania innych osób w jej istnienie powstają silne relacje między konsumentami a instytucją. Systematyczna interakcja sprawia, że klienci ufają tobie i produktom ktore sprzedajsz i chętnie wydają pieniądze. 
  • Korporacja może zyskać popularność i rozgłos wśród internautów dzięki wykorzystaniu platform społecznościowych. Znajomi danej osoby zauważają akceptację danej firmy przez tę osobę. Ma to na celu przyciągnięcie większej ilości potencjalnych klientów. Ciekawość tego, czym interesują się Twoi rówieśnicy jest ważnym krokiem w zdobywaniu uwagi dla firmy. Internauci chcą samodzielnie podejmować decyzje, brać udział w konkursach, korzystać z ofert promocyjnych, a platformy social media są świetnym sposobem na zwrócenie na to uwagi. Zbudowanie pozytywnej relacji z klientem powoduje, że zapoznaje się on z firmą i może korzystać z jej usług nie tylko ze względu na niskie ceny czy wysoką jakość, ale również z powodu lojalności i zaufania, które zostało ustanowione. Należy jednak unikać pisania zbyt wielu postów lub wysyłania zbyt wielu wiadomości do swoich znajomych na raz. Jest możliwe, że bombardowanie ich informacjami będzie miało odwrotny wpływ od tego, na co liczysz.
  • Reklamy i materiały promocyjne firm udostępniane za pośrednictwem inicjatyw marketingowych w mediach społecznościowych są nieinwazyjne. Firmy budują własne profile i wchodzą w życie społeczne człowieka na tyle, na ile chcą. Jeśli internauta chce być częścią istnienia firmy, w każdej chwili może stać się jej fanem.  Podobnie działa rezygnacja z działalności firmy: jeśli internauta nie lubi być zalewany informacjami lub innymi niekorzystnymi praktykami, może szybko zakończyć współpracę. Prezentowany materiał musi być na tyle atrakcyjny i treściwy, by zachęcić internautów do zaangażowania się w codzienne funkcjonowanie firmy.
  • Komunikacja z konsumentami nabiera dzięki sieciom społecznościowym nowej jakości. Można nawiązać z nimi bezpośrednie, lojalne relacje. Użytkownicy mogą na bieżąco otrzymywać informacje zwrotne. Możemy również śledzić publiczne postrzeganie nas i reagować na nie w sposób metodyczny. W ten sposób poznajemy preferencje i wymagania obecnych i przyszłych klientów. Często odpowiadamy na zapytania konkretnego użytkownika, dając mu poczucie, że jest traktowany indywidualnie i że jesteśmy firmą, która dba o swoich konsumentów.
  • Marketing w mediach społecznościowych to fantastyczny sposób na wymyślanie nowych pomysłów na firmę. Konsumenci są niezwykle pomysłowi i często za pośrednictwem portali społecznościowych otrzymujemy od nich pomysły, na które sami byśmy nie wpadli. Jest to niezwykle korzystne dla wysiłków firmy.  Poprzez marketing w mediach społecznościowych możemy dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, nie tylko w kraju, ale również na arenie międzynarodowej. Ten rodzaj marketingu daje nam dużą swobodę w zakresie tego, co możemy osiągnąć, a także elastyczność i oryginalność, jeśli chodzi o odbiorców przekazu. Co więcej, reklama na portalu społecznościowym jest prawie zawsze darmowa. Należy jednak odpowiednio się do niej przygotować i poświęcić jej odpowiednią ilość czasu.
  • W rzeczywistości zaangażowanie w social media często przyczynia się do wzrostu liczby odwiedzin na stronie internetowej firmy. W efekcie konkretny internauta lepiej poznaje zawiłości biznesu i może uzyskać szereg informacji, które przekonają go do nabycia konkretnego produktu lub usługi. Nawet jeśli nie zdecyduje się na zakup, będzie miał świadomość istnienia firmy.

Jakie zalety i wady ma marketing społecznościowy?

Marketing społecznościowy: zalety

  • bezpośrednia interakcja z konsumentami; 
  • szeroki zakres informacji; 
  • pozyskiwanie nowych klientów; 
  • duża liczba możliwych odbiorców; 
  • szybkość rozprzestrzeniania się informacji; 
  • możliwość tworzenia więzi z klientami 

Marketing społecznościowy: wady

  • Istnieje szansa na katastrofę; 
  • Dużo informacji;
  • Nie ma kontroli nad tym, co jest przekazywane; 
  • Marketing w mediach społecznościowych trwa długo.

W jakich branżach najlepiej sprawdza się marketing społecznościowy ?

  • Agencje turystyczne
  • Biznes modowy
  • Sklepy odzieżowe
  • Salony kosmetyczne
  • Studia fotograficzne 
  • Restauracji i kawiarni 

Płatny social marketing – czy warto?

Odpowiedź na kilka prostych pytań:

  • ile pieniędzy masz do dyspozycji na kampanię w mediach społecznościowych; 
  • jakich rezultatów oczekujesz, takich jak wzrost liczby odwiedzin na stronie głównej lub rozpoznawalność marki? 
  • Jaki jest obecny poziom świadomości Twojej firmy? 
  • Na jakim etapie rozwoju jest Twoja firma?

Płatny marketing w mediach społecznościowych ma tę dodatkową zaletę, że pozwala nam śledzić nasz ROI (zwrot z inwestycji) w zależności od naszych działań. Możesz uzyskać wiele narzędzi, które pomogą Ci monitorować aktywność użytkowników i ocenić skuteczność swoich wysiłków, jeśli płacisz za edycje premium mediów społecznościowych. Nie ma nic bardziej frustrującego niż wydanie ogromnej sumy pieniędzy na kampanię lub rozwój profilu, który się nie zwraca. W związku z tym, wiele firm decyduje się na opracowanie strategii, która łączy mądre działania organiczne z wykorzystaniem płatnych rozwiązań. 

Ile kosztuje social media marketing?

To nie tylko pieniądze, które wydajesz na marketing w mediach społecznościowych, które się liczą. Są jeszcze inne wydatki, takie jak personel, czas i wysiłek. Zanim zdecydujesz się zainwestować w strategię mediów społecznościowych, musisz wiedzieć, ile to będzie kosztować. Nie ma idealnej formuły cenowej. Plan dla każdej organizacji powinien być unikalny i dostosowany do jej wielkości i budżetu. Zwiększona rozpoznawalność marki może być osiągnięta poprzez marketing w mediach społecznościowych. Firmy powinny postrzegać media społecznościowe jako inwestycję, a nie narzędzie marketingowe, jeśli wiąże się to z wysokimi kosztami. Reklama w mediach społecznościowych jest tanią, wysoce skuteczną metodą promocji. Koszt marketingu w mediach społecznościowych różni się w zależności od rynku docelowego, wielkości firmy i określonych celów. 

Chociaż inwestowanie w taktyce marketingowej mediów społecznościowych nie zawsze może być opłacalne, to nadal może być przydatne dla firm, które chcą współdziałać z ich odbiorców docelowych w znaczący sposób lub po prostu dotrzeć do nich.

reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy