Model biznesowy – czym jest i jak go stworzyć

Większość firm jest zbudowana na modelach biznesowych. Model biznesowy służy jako podstawa działania każdej organizacji. Definicja modelu biznesowego? Jak opracować model biznesowy firmy? Z czym wiążą się na przykład intrygujące modele biznesowe? 

Termin “model biznesowy” odnosi się do pojęcia o kilku definicjach. Model biznesowy to długoterminowa strategia mająca na celu podniesienie zysku operacyjnego przedsiębiorstwa. Jest to wspólny mianownik. Mówiąc inaczej, model biznesowy to tak zwany przepis firmy na wprowadzenie i sprzedawania produktu lub usługi. 

Oczywiście jest to dość wąska definicja. Aby odpowiedzieć na pytanie, czym jest model biznesowy, należy wziąć pod uwagę następujące czynniki: 

  • Jakie są cele firmy?
  • Skad firma bierze pieniądze na finansowanie?
  • Jaką technologią dysponuje?

Trzy podejścia do modelu biznesowego

Naukowcy M. Morris, M. Schindehutte i J. Allen przyjrzeli się 30 różnym definicjom modeli biznesowych. Na podstawie tych badań udało im się wyróżnić trzy metody, a w rezultacie trzy różne rodzaje definicji modeli biznesowych firmy. Są to: podejście finansowe, operacyjne i strategiczne. 

Są one związane z kilkoma sektorami podejmowania decyzji organizacyjnych, co sugerują już ich nazwy. Jeśli przyjrzymy się im bliżej: 

  • definicje finansowe-  firma będzie postrzegana przez pryzmat zasobów i zarobków w terminologii finansowej. Ten zestaw koncepcji biznesowych będzie w większości przypadków ujawniał, w jaki sposób dane przedsiębiorstwo generuje zyski. 
  • definicje operacyjne natomiast będą koncentrować się na charakterze wewnętrznych procedur biznesowych, które umożliwiają organizacji generowanie wartości dla klientów. Zgodnie z tą definicją, decyzje podejmowane na temat modelu firmy będą koncentrować się na tworzeniu tych procesów. 
  • definicje strategiczne polega na rozwóju, relacji i pozycji firmy w ekosystemie rynkowym.
See also  Co to jest CTR i jak go obliczyć?

Dlaczego warto tworzyć model biznesowy?

Każde komercyjne przedsięwzięcie firmy powinno mieć jasno określony cel. W przeciwnym razie jest to bezcelowy kurs bez realnych osiągnięć. 

Modele biznesowe są tworzone przede wszystkim po to, aby zapewnić organizacji trwałą przewagę konkurencyjną podczas podejmowania decyzji związanych z trzema metodami modelu biznesowego (model finansowy, model operacyjny i model strategiczny).

Ponieważ obecnie na rynku jest zbyt duża konkurencja, nawet porządny i profesjonalny produkt nie sprzeda się bez kompetentnego podejścia do sprzedaży. Proces opracowania produktu, wyprodukowania go, a następnie sprzedaży jest niesłychanie wymagający i trudny. Aby skutecznie zrealizować zadania związane z produkcją i sprzedażą, trzeba włożyć wiele pracy. 

Niestety, jeśli biznesplan jest źle zastosowany, nawet najlepszy może zakończyć się niepowodzeniem. W model biznesowy mimo wszystko warto zainwestować, ponieważ porządkuje on dane i informacje o produkcie oraz jasno (często wizualnie) określa, jak i komu dany produkt lub usługa będzie oferowana w przyszłości.

Dodatkowo, niektóre elementy biznesplanu mogą ostrzegać o potencjalnych niedociągnięciach teoretycznych lub praktycznych, pomagając w zapobieganiu wielu problemom. Ponieważ umożliwia on zabezpieczenie biznesu w różnych sytuacjach, zorganizowanie ogólnej strategii działania firmy jest kluczowe.

Kluczowe elementy modelu biznesowego

Jakie elementy muszą być obecne w modelu biznesowym? 

Model biznesowy składa się z czterech kluczowych i powiązanych ze sobą komponentów: 

  • propozycji wartości dla klienta
  • formuły zysku, 
  • krytycznych zasobów oraz kluczowych procedur. 

Istnieją cztery proste pytania, na które należy odpowiedzieć przy tworzeniu modelu firmy. Zacznijmy od pytania, kto będzie naszym klientem i czego będzie wymagał. 

Wynika z tego, że aby sprzedawać nasze towary i świadczyć nasze usługi, musimy opracować profil konsumenta. Co chcemy dostarczyć konsumentowi i jak chcemy zaspokoić jego wymagania to drugie i trzecie pytanie.

Każdy produkt i usługa powinny być dokładnie opisane w tej części elementu modelu biznesowego, który powinien być przygotowany z dbałością o każdy szczegół. Kolejnym zmartwieniem jest to, jak przekazać klientowi dane dobro lub usługę. Niezbędne jest przemyślenie technologii, aparatury czy procedur, które w tym celu zastosujemy. 

See also  Marketing społecznościowy – jak skutecznie nim zarządzać?

Dzięki temu będziemy mogli stworzyć gotowy zbiór narzędzi i technik, które później odegrają znaczącą rolę w strategii firmy. Ostatnie pytanie dotyczy tego, dlaczego i w jaki sposób klienci chcieliby dokonać zakupu naszego przedmiotu lub usługi. Może się okazać, że nie jest to takie proste, jak się na początku wydaje.

Ten komponent oceni Twoje zrozumienie wartości Twojej oferty i Twoje umiejętności komunikacyjne. Są to oczywiście tylko kluczowe pytania dotyczące modelu firmy. Stanowią one jedynie fundament. 

Inne składniki modelu biznesowego obejmują takie rzeczy jak integracja, nasi partnerzy i to, jak będziemy wykorzystywać model w praktyce. Dzięki temu wpisowi rozumiesz już, czym jest model biznesowy, dlaczego ważne jest jego opracowanie i jakie są jego podstawowe elementy.

Dlaczego tak ważne jest, aby opracować model biznesowy?

Dobrze opracowany model biznesowy daje nam możliwość osiągnięcia bardzo wiele. Przede wszystkim pozwala przewidzieć efektywność ekonomiczną naszej firmy, która uwzględnia zmienne zewnętrzne i nasze otoczenie. Za pomocą takiego modelu jesteśmy w stanie jasno określić obszary, w których radzimy sobie lepiej niż konkurencja oraz te, w których radzimy sobie gorzej, a także obszary, których eksploracja może pomóc nam wyróżnić się na tle innych przedsiębiorstw z naszej branży. Solidny model biznesowy to także długoterminowy plan rozwoju marki, pozwalający nam podążać za jasno określonymi celami, zamiast dać się zepchnąć na boczny tor przez obfitość szans i marnować pieniądze na rozwój wszystkiego, co pojawi się na naszej drodze.

Model biznesowy to nie tylko prognozy i tabele, to także, a może przede wszystkim, dobrze wyartykułowana strategia rozwoju i wyprzedzania konkurencji. Dzięki niemu od razu jesteśmy wyżej od firm, które nie poświęciły czasu na przygotowanie swoich planów, a także mamy nad nimi znaczną przewagę, ponieważ wiemy jak i gdzie chcemy się rozwijać. Utrzymanie modelu biznesowego w miarę rozwoju firmy pozwala nam również uniknąć sytuacji, w których podejmujemy się wielu projektów na raz, by w trakcie pracy przekonać się, że wiele z nich wcale nam nie pomoże. Model służy jako rodzaj przewodnika, gdzie należy wprowadzać innowacje. Firma marketingowa AbiMedia może zbadać dla Ciebie dodatkowe informacje na ten temat.

See also  Co to jest social selling index (SSI)?

Przykłady modeli biznesowych

Wiele nowych modeli biznesowych powstało w miarę upływu czasu i zmian w gospodarce i głównych firmach. Te modele są nadal szeroko stosowane dzisiaj, a wiele organizacji po prostu modyfikuje główny plan, aby spełnić swoje możliwości. Poniżej przedstawiono kilka z najbardziej innowacyjnych i lubianych: 

  • Model bankomatowy, który zakłada, że firma może szybciej zebrać pieniądze od konsumentów niż wypłacić je dostawcom i pracownikom; 
  • Crowdfunding, który cieszy się dużą popularnością wśród wszelkiego rodzaju startupów: Delegujemy tę odpowiedzialność na naszych odbiorców i potencjalnych klientów, zamiast sami wspierać firmę;
  • Freemium to koncepcja biznesowa, która jest często stosowana w przypadku dóbr cyfrowych. 
  • Otwarty model biznesowy, który zakłada, że kilka organizacji współpracuje w celu osiągnięcia coraz większej liczby innowacji tak szybko, jak to możliwe, opiera się na idei, że przedmiot lub usługa są udostępniane za darmo z możliwością zapłaty za wersję premium lub więcej funkcji jako część.
Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]
reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy