SEM a SEO

Zanim zaczniesz planować strategiczne podejście do poprawy widoczności Twojej firmy w sieci, musisz zrozumieć używaną terminologię i co ona oznacza. Używanie niewłaściwych opisów w dokumencie strategicznym dystrybuowanym do innych osób może być szkodliwe dla Twojego sukcesu i uzyskania zatwierdzenia budżetu i taktyki. Więc przełammy to w terminach laika, które są łatwe do zrozumienia. 

Dwa podstawowe obszary w branży marketingu wyszukiwania to:

  • SEO – Podejście, które wykorzystuje organiczne metody, aby pojawić się w wynikach wyszukiwania.
  • SEM – podejście, które wykorzystuje płatne metody, aby pojawić się w wynikach wyszukiwania. Ważne jest, aby zrozumieć, że definicja SEM jest często kwestionowana i sprzeczna. W rzeczywistości niektóre źródła, Backlinko jako przykład, przytaczają, że SEM to szerszy kanał wyszukiwania, który obejmuje zarówno organiczne, jak i płatne.

Ogólny konsensus jest taki, że SEO odnosi się do wyszukiwania organicznego, a SEM jest płatne.  Jednak nie zawsze tak było. W rzeczywistości, Danny Sullivan z Google (dawniej z Search Engine Land), po raz pierwszy zaczął odnosić się do terminu SEM w 2001 roku, używając go do opisania wszelkich taktyk, które odnoszą się do wysiłków firmy w celu napędzenia ruchu z wyszukiwarek, w tym zarówno SEO i PPC. Ale z biegiem czasu, postrzeganie wielu w branży zmieniło się i widzieliśmy definicję SEM przesunąć w kierunku znaczenia reklamy w wyszukiwarkach, z organicznych wysiłków spadających dość dużo wyłącznie pod parasolem SEO. Nie zapominajmy, jak bardzo oba te kanały ewoluowały od 2001 roku, czyli od około 19 lat, rozwijając się szybko i oddalając od siebie, jak również o tym, że zespoły SEO i PPC często siedzą osobno w firmach. Na początku lat 2000, zespoły te byłyby znacznie mniejsze i prawie na pewno działałyby razem. Dla nas, SEM jest terminem parasolowym dla taktyki reklamowej wyszukiwania, a organiczne identyfikuje jako SEO. Ale spójrzmy na te dwie taktyki w nieco bardziej szczegółowy sposób, szczególnie patrząc na to, co naprawdę różni te.

Czym jest SEO?

W przypadku SEO, marketerzy optymalizują swoje strony internetowe, pracując nad technicznym SEO, on-page SEO, tworzeniem treści i off-page SEO, aby stworzyć najlepszy wynik dla konkretnego zapytania, które zasługuje na pozycję na szczycie Google.

Przyjrzyjmy się każdemu z tych podstawowych filarów w sposób bardziej szczegółowy:

  • Technical SEO – Technical SEO skupia się na poprawie technicznej struktury strony internetowej i patrzy na poprawę szybkości strony, przyjazności dla urządzeń mobilnych, indeksowania, danych strukturalnych, bezpieczeństwa i indeksowania (aby wymienić tylko kilka!).
  • On-page SEO – On-Page polega na optymalizacji czynników na stronie internetowej, które wyraźnie pomagają wyszukiwarkom zrozumieć treść w kontekście, w tym rzeczy takie jak optymalizacja tytułu, H1 i meta tagów, znaczników alt obrazów itp. 
  • Treść – Treść jest jednym z głównych czynników rankingowych Google, a bez świetnej treści, która odpowiednio dopasowuje się do intencji wyszukiwarki, będziesz miał problemy z zajęciem czołowych miejsc. Ale treść wykracza daleko poza zwykły copywriting, i musi być solidna strategia w miejscu.
  • Off-page SEO – Pomyśl o tym jako o budowaniu autorytetu, obejmującym link building i inne taktyki. Podejście to skupia się na zwiększeniu wiarygodności i autorytetu strony w oczach wyszukiwarek i użytkowników poprzez połączenie jej z innymi stronami o wysokim autorytecie i znaczeniu. Jeśli wyszukiwarki widzą, że użytkownicy ufają danej stronie, będą bardziej skłonne do umieszczenia jej na wyższej pozycji. Ten autorytet i zaufanie pochodzą zazwyczaj z link buildingu, PR i innych podobnych taktyk. 

Aby strategia SEO odniosła sukces, wymagane jest połączenie wszystkich czterech filarów. A to często oznacza współpracę ze specjalista

Czym jest SEM?

Marketing w wyszukiwarkach to strategia wykorzystująca płatną taktykę w celu uzyskania widoczności w wyszukiwarkach. Jest również znany jako PPC (pay-per-click).

W przeciwieństwie do korzystania z taktyki, która pomaga witrynie ranking organiczny, SEM wykorzystuje platformy reklamowe PPC, takie jak Google Ads i Bing Ads, aby użyć dostępnych formatów reklamy, aby dotrzeć do grupy docelowej.

I, jako taktyka, obejmuje wszystko, od ustawiania i optymalizacji płatnych reklam, do zarządzania kontem w celu zwiększenia konwersji i zwrotów.

SEM zazwyczaj rozpoczynają kampanię z kompleksowych badań słów kluczowych i insights konkurencji (które można zrobić z narzędzi, takich jak zestaw narzędzi reklamowych PPC), aby utworzyć ukierunkowane kampanie, które umieszczają swoje produkty i usługi przed docelową publicznością.

Kampanie te obejmują takie jak:

  • Search Ads (reklamy tekstowe)
  • Reklamy sklepowe
  • Reklamy wyświetlane
  • Reklamy Gmaila
  • Reklamy na YouTube

Są to wszystkie różne formaty dostępne w ramach Google Ads – wszystkie z nich mogą pomóc w dotarciu do grupy docelowej. 

Kiedy użytkownicy szukają określonych terminów, że reklamodawca jest uruchomiony reklamy przeciwko, będą one zobaczyć niestandardowe reklamy, zwykle na górze SERPs. Lub, w niektórych przypadkach, reklamy zakupów. Za każdym razem, gdy reklama jest kliknięta, firma płaci za to.

Korzyści z SEM

Podczas gdy z SEO, może często zająć miesiące, aby zobaczyć prawdziwe wyniki, z SEM, można być jazdy kliknięć i konwersji w bardzo krótkim okresie czasu.

Możesz przejąć pełną kontrolę nad tym, kiedy reklamy są wyświetlane i komu, co czyni ten kanał idealnym do testowania nowych strategii, wysyłania ruchu do sprzedaży lub do przyspieszenia ruchu w spokojniejszych okresach. 

W rzeczywistości SEO i SEM nie powinny być postrzegane jako kanały w izolacji, a najlepiej jako dwie części większej strategii cyfrowej, która napędza widoczność, ruch i konwersje z wyszukiwarek.

SEM vs. SEO: czym się różnią?

Przyjrzyjmy się różnicom pomiędzy tymi dwoma kanałami.

SEM widzi wyraźnie oznaczone reklamy w SERPach

Płatne umieszczenie w SERPach można odróżnić po ikonie “Ad”. Listy organiczne tego nie mają, co oznacza, że wyniki organiczne i wyniki płatne wyglądają inaczej. Jak zapewne zauważyłeś na powyższym obrazku, płatne reklamy oferują rozszerzenia reklam, które pozwalają na zwiększenie standardowego wyszukiwania (tekst) reklamy z linków witryny, callouts, numery telefonów i więcej. To powiedziawszy, organiczne rankingi oferują bogate snippety. Jednak z rozszerzeń reklam, masz znacznie większą kontrolę nad tym, jak i kiedy są one wyświetlane.

Płacisz za każde pojedyncze kliknięcie lub impresję z SEM

Z SEM, reklamodawca płaci za każdym razem, gdy użytkownik kliknie na reklamę (CPC – cost-per-click) lub za CPM (cost-per-thousand impressions) w zależności od rodzaju kampanii, którą stworzyłeś. Jednak nie płacą nic, gdy użytkownik kliknie na organiczny wpis, który uplasował się z powodu SEO. 

SEM może przynieść niemal natychmiastowe rezultaty. SEO nie może.

Możesz natychmiast zobaczyć wyniki w ciągu kilku kliknięć, gdy SEM (płatna) kampania jest na żywo. Twoje reklamy będą natychmiast wyświetlane w wynikach wyszukiwania (tak długo, jak są one zatwierdzone, a twoje oferty są wystarczające). SEO, z drugiej strony, może zająć trochę czasu, chyba że nie masz konkurencji, co jest rzadkością. To może potrwać miesiące, aby zobaczyć wyniki organiczne po rozpoczęciu strategii SEO. 

SEO zapewnia skumulowane wyniki

Kolejnym kluczowym punktem jest to, że SEO dodaje wartości w czasie, a zwrot z inwestycji powinien być kumulatywny. Twoja strategia będzie budowana w czasie i pozostawi trwałe rezultaty. Kiedy inwestujesz w SEM, tak nie jest. Jak tylko wyłączysz reklamy, Twoja widoczność się zatrzyma.

SEM jest łatwiejsze do przetestowania i udoskonalenia niż SEO

Płatna reklama zawsze wymaga testowania. Kopia reklamy będzie musiała być zmieniona, nowe grupy odbiorców mogą być kierowane, i prawdopodobnie trzeba będzie zmienić zawartość strony docelowej dla swoich testów do pracy. I z danych, które są dostępne, wszystko to może być zrobione szybko, ze zmianami biorąc efekt szybko i wyniki testów z powrotem w krótkim czasie. Nie możesz testować w ten sam sposób w przypadku SEO, biorąc pod uwagę naturę algorytmu. Oczywiście, testowanie pozostaje bardzo ważną częścią solidnej strategii SEO; nie jest to po prostu porównywalne z tym, co umożliwia PPC.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]
reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy