Ghostwriting, czym jest?

Co to jest ghostwriter?

Profesjonalny pisarz jest zatrudniony do tworzenia treści pod pseudonimem “ghostwriting”, co oznacza, że jego nazwisko nie pojawia się w nagłówku. Ghostwriter pracuje jako freelancer i otrzymuje zapłatę tylko za bieżące zlecenie.

Wykwalifikowany ghostwriter ma doskonałe umiejętności pisania i może zmodyfikować swój styl, aby dopasować się do różnych branż i potrzeb swojego klienta. Ghostwriter ma umiejętności w pisaniu białych księgi, lokalnych stron docelowych SEO, skrypty wideo, projektowaniu technicznych książek biznesowych, oferowaniu usług transkrypcji a także współpracuje przy tworzeniu autobiograficznych książek z popularną postacią.

Czym dokładnie zajmuje się ghostwriter? 

Praca ta polega na całkowitym lub częściowym autorstwie dzieła, którego autor (współtwórca nie uznaje ze względu na umowę stron).

Ponieważ obie strony cenią sobie poufność, trudno jest oszacować powszechność tego zjawiska, ponieważ tylko niewielka liczba przypadków jest publicznie ujawniona. Studenci, którzy dążą do uzyskania dyplomu, ale zmagają się z samodzielnym przygotowaniem pracy dyplomowej, mogą zwrócić się o pomoc do ghostwriterów. Z pomocy ghostwritera może skorzystać zarówno celebryta z pomysłem na bestsellerową książkę, np. autobiografię, jak i polityk, któremu brakuje czasu lub talentu do komponowania porywających przemówień.

Copywriter vs ghostwriter: czym różnią się te dwie profesje?

Juz mamy pojecie kim jest ghostwriter, to teraz zdefiniujmy kim jest “copywriter”. Przede wszystkim należy pamiętać, że copywriting i ghostwriting to dwa zupełnie odrębne pojęcia i kariery. Wbrew temu, co może sugerować pierwszy człon nazwy tego zawodu, copywriter “żyje słowem” i tworzy kreatywne kompozycje. W związku z tym copywriterzy pracują nad tworzeniem różnego rodzaju haseł reklamowych, ale tworzą również dłuższe treści, takie jak wpisy na blogach czy teksty, które zostaną wykorzystane na materiałach reklamowych klienta.

Ponieważ wielu copywriterów zajmuje się przede wszystkim pisaniem tekstów zgodnych z zasadami SEO, copywriterzy są często zatrudniani w firmach reklamowych, zwłaszcza tych, które specjalizują się w marketingu internetowym. Niektórzy copywriterzy działają również jako niezależni wykonawcy, co jest intrygującym sposobem zatrudnienia dla tych, którzy pragną dużej swobody w tej branży i niezależności, aby przyjąć pracę, która jest zgodna z ich zainteresowaniami.

Jakie cechy powinien mieć copywriter? Przede wszystkim musi posiadać niesławne “lekkie pióro”, które często pojawia się w reklamach. Kreatywny styl pisania, jak również, co najważniejsze, pracujący zrozumienie pisowni i konwencji interpunkcyjnych, powinny iść w parze ze zdolnością do przekazywania pomysłów jasno i precyzyjnie. Profesjonalny copywriter jest mało prawdopodobne, aby zrobić błędy gramatyczne lub ortograficzne. Kreatywność i zdolność do dotrzymywania terminów są niezwykle ważne w dziedzinie copywritingu. Ta ostatnia cecha jest szczególnie istotna dla osób, które pracują jako freelancerzy.

Czy ghostwriting jest legalny w świetle prawa?

Podstawowym tematem sporu nie jest jednak to, ile zarabiają ghostwriterzy, ale raczej moralne i prawne implikacje ich pracy. Mimo że stawki są większe, a autor może czasem zgodzić się np. na udział we wpływach ze sprzedaży książki, to taka praktyka nie jest do końca legalna. Umowa między ghostwriterem a klientem wydaje się być prosta, bo ghostwriter pisze treść, wysyła do klienta, otrzymuje wypłatę i po wszystkim? 

Polskie prawo, z uwagi na to, że reguluje je obowiązująca w naszym kraju ustawa o prawie autorskim, nie podchodzi do tego w tak prosty sposób. Dotyczy to również utworów oryginalnych i w tych przypadkach powinniśmy rozróżnić dwa rodzaje praw autorskich:

Sprzedaż autorskich praw majątkowych jest legalna w dowolny sposób, w tym oczywiście poprzez sprzedaż tekstu. Osobiste prawa autorskie są natomiast niezbywalne, a więc osoba podpisująca się jako ghostwriter nie może faktycznie przenieść swoich praw autorskich na osobę trzecią. Można więc stwierdzić, że zleceniodawca narusza prawo przeciwko plagiatowi rozpowszechniając taki utwór, a ghostwriter może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za “wprowadzenie w błąd co do autorstwa” wspomnianego dzieła.

Jak zostać ghostwriterem?

Ghostwriterzy to kariera, którą niewiele osób zna lub o niej słyszało. Dodatkowo nieczęste są ogłoszenia dla osób poszukujących ghostwriterów. W jaki więc sposób można zamienić się w ghostwritera i zdobyć wymagane doświadczenie? Wiemy już, że ghostwriterzy zazwyczaj nie chwalą się swoją pracą ani nie zamieszczają ogłoszeń w sieci.

Bardziej niż inni, ten obszar freelancingu zależy od sieci kontaktów i rekomendacji od zadowolonych klientów. W jaki sposób możesz zapewnić sobie pierwszą pracę jako ghostwriter?

  • Networking. Należy szukać każdej osoby, której dorobek życiowy jest na tyle bogaty, by była zainteresowana napisaniem autobiografii, zwłaszcza polityków, biznesmenów, innowatorów i artystów. Jeśli powiesz wystarczająco dużo ludziom, że piszesz, mogą się ujawnić i powiedzieć, że również piszą książkę. Już przy pierwszym spotkaniu mogą nie być skłonni do przyjęcia zaproszenia do współpracy lub przekazania ci sterów nad książką. Mogą jednak zatrudnić Cię jako korektora lub redaktora. Prawdopodobnie zwiększą zakres twoich obowiązków i przekażą twoje nazwisko znajomym, jeśli wykażesz się taktem, rozwagą i wysokimi kompetencjami.
  • Pisz różnorodnie. Czy dobrze się czujesz pisząc zawiłe kryminały, używając pięknego poetyckiego języka, czy specjalizując się w pisaniu beletrystyki? Świetnie. Dla zdrowej dawki równowagi, włóż czas i wysiłek w produkcję non-fiction. Zaproponuj napisanie tekstu dla pobliskiej gazety, nawiązując z nią kontakt. Oczywiście w grę wchodzi jedynie zapłata po opublikowaniu.
  • Wyceń swoje umiejętności. Jeśli chodzi o wycenę Twoich usług, zaakceptuj początkową cenę, która jest Ci podana. Będzie czas na jej renegocjację, gdy skończysz pisać swoją pierwszą książkę i będziesz miał szansę udowodnić swoje umiejętności. Ponadto, prościej będzie Ci wybrać, czy oprzeć swoją stawkę na liczbie stron czy spędzonych godzin; będzie to w dużej mierze zależało od tego, czy klient dostarczy Ci researchera.
  • Skorzystaj z pomocy agenta. Możesz spróbować związać się z agentem, choć w Polsce nie jest to jeszcze powszechne rozwiązanie. Do jego obowiązków będzie należało nawiązywanie kontaktów z ewentualnymi klientami oraz pomoc w organizacji pracy.

Etapy pracy ghostwritera

Temat

Pomysł na treść może być jak ze strony zleceniodawca tak i ze strony ghostwritera.

Nagrania wywiadów

Ghostwriter zaczyna od rozmowy i przeprowadzenia wywiadu ze swoim klientem. Kluczowe jest zebranie jak największej liczby nagrań, w tym nagrań z rozmów, uwag, przemówień i wykładów.

Etapy pracy ghostwritera

Jeśli klient  jest osobą publiczną zaangażowaną w działalność polityczną lub biznesową, to na pewno będzie posiadał broszury informacyjne, programy partyjne, statuty i inne materiały pisemne, które są świetnym źródłem do napisania treści.

Dodatkowym zasobem do przejrzenia są archiwa gazet i telewizji. Niektórzy ghostwriterzy mogą liczyć na pomoc klienta, którzy zdobędą potrzebne dane i dokładnie je zweryfikują.

Transkrypcja audio

Po zebraniu kilku (kilkunastu) godzinnych wywiadów, ghostwriter musi je przeanalizować i podsumować. Godzinny wywiad wymaga zwykle od trzech do pięciu godzin na transkrypcję.

Pisanie

Po zebraniu informacji, ghostwriter rozpoczyna pisanie. 

Ghostwriting aspekty etyczne i moralne

Zanim zdecydujemy się na tego typu pracę pisarską, należy wziąć pod uwagę wspomniane wcześniej względy etyczne i moralne, a także prawne. Każdy szanujący się copywriter powinien powstrzymać się od tej praktyki, ponieważ moim zdaniem jest ona niemoralna i może być postrzegana jako zwykłe oszustwo. Pisanie za kogoś pracy magisterskiej lub licencjackiej uważam za czyn odrażający i jestem zszokowany autorami, którzy robią to na co dzień. Pisanie wpisu na blogu czy artykułu może nie jest aż tak złe. Niestety mam też świadomość, że ta sytuacja się rozprzestrzenia i będzie narastać mimo potencjalnych reperkusji prawnych.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy