Webwriting – czym jest i jak stosować?

Webwriting – co to jest?

Webwriting obejmuje proces opracowywania treści online, pisania postów na blogach, komponowania tekstów dla mediów społecznościowych i produkcji wszelkich innych treści marketingowych, które są publikowane w Internecie. Celem webwritingu jest dostarczenie treści, które przyciągają czytelników i zachęcają ich do wykonania określonych czynności, takich jak dokonanie zakupu, skorzystanie z usług firmy czy zapisanie się na newsletter.

Pisanie tekstów do Internetu – dlaczego jest ważne?

Dobre pisanie online jest kluczowe i różni się od pisania offline. Teksty w internecie starzeją się szybciej i wymagają stałego monitorowania, aktualizacji i korekty. Copywriter ma świadomość, że jego informacje będą oglądane na różnych urządzeniach i w różnych formatach, a także szybko i niewyraźnie jak zwykle, dlatego ich forma jest również inna. Istnieje wiele innych stron, reklamy i banery w pobliżu, które mogą odwrócić uwagę czytelnika, dając copywriter tylko krótkie okno czasu, aby utrzymać ich zainteresowanie. Celem pisania stron internetowych jest złapać uwagę czytelnika i przekonać ich do podjęcia działań. Zazwyczaj celem jest zamknięcie transakcji. Pisanie w internecie nie zawsze ma sens, jednak może być potężnym narzędziem marketingowym, które może wpłynąć na decyzje zakupowe.

Czym różni się webwriting od zwykłego pisania?

Podstawową różnicą między czytaniem tekstu drukowanego a czytaniem artykułu online jest sposób, w jaki czytamy materiały drukowane. Treści napisane w sieci nie zawsze są czytane od początku do końca. Znalezienie odpowiedzi na pytanie wymaga dalszego przeglądania treści.

To rozróżnienie nakłada ograniczenia na sposób postępowania webwriterów. Jeśli nie będziemy się do nich stosować, użytkownik po prostu poszuka alternatywnego tekstu u konkurencji. I czytelnik jest stracony.

Czym się różnią copywriting, webwriting i m-writing?

Webwriting

Najprostsza definicja webwritingu to zbiór wytycznych dotyczących dodawania treści do stron internetowych. Są to sugestie dotyczące tego, co napisać, jak to napisać i jak to ustrukturyzować. Standardy webwritingu obejmują zarówno szerokie zasady (takie jak potrzeba oryginalnych, wartościowych informacji), jak i szczegółowe instrukcje poprawiające dostępność dla czytelnika (np.: tekst powinien być podzielony na sekcje z nagłówkami i zawierać wypunktowania). Web writing rozważa, jak inaczej odbierany jest tekst linearny (taki jak w książce) i hipertekst (przeważający w Internecie). Twórcy wszelkich komunikatów online, w tym wpisów na blogach, recenzji, artykułów sponsorowanych, tekstów ofertowych, e-booków itp. powinni pamiętać o tych wytycznych. Mimo że celem pisania w sieci jest przyciągnięcie uwagi czytelnika, nie można pominąć trudności technologicznych, a zwłaszcza konieczności takiej modyfikacji tekstu, aby można go było szybko zlokalizować po wpisaniu zapytania do wyszukiwarki.

Copywriting

Jest to wyzwanie, aby wymyślić termin, który będzie obejmować wszystkie formy copywritingu. Lepiej jest użyć terminu najbardziej ogólne tłumaczenie i zdefiniować go jako “produkcji tekstu”. Copywriter to osoba, która tworzy treści, edytuje je i korekty to wszystko w tym samym czasie. Osoba ta odpowiada za wszystkie aspekty pracy nad tekstem, w tym za zbieranie informacji, wybór najlepszego formatu przekazu (poradnik, tekst ofertowy, case study), kształtowanie językowe.

Większość copywriterów tworzy pisma perswazyjne, dlatego muszą znać się na marketingu. Niektórzy z nich stosują koncepcje webwritingu i pamiętają o algorytmach wyszukiwarek podczas pisania treści na strony internetowe i portale.

M-writing?

Najprostszą prostą definicją tego stosunkowo nowego zwrotu jest “produkowanie informacji dostosowanych do urządzeń mobilnych”. Ze względu na znaczący rynek docelowy, jakim są użytkownicy smartfonów, często określa się go również mianem “smartwritingu”. Webwriting i copywriting są pod silnym wpływem M-writingu. Jednak niektóre z idei przewodnich są zmienione. Uwzględnia on dziwactwa związane z czytaniem treści, które zostały umieszczone na mniejszym ekranie lub preferencje tematyczne użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych w celu uzyskania dostępu do Internetu.

Jeden cel łączy wszystkie formy pisania, w tym web, copy i mobile: stworzenie treści, która przyciągnie uwagę czytelnika. W celu dostarczenia informacji, która jest zarówno wartościowa merytorycznie, jak i kreatywnie wyprodukowana, stosuje się podobne koncepcje i strategie.

Pisanie w Internecie – najlepsze praktyki

Pisanie dla Internetu wymaga doświadczenia, zdolności do empatii i zrozumienia potrzeb użytkownika. Pisanie w sieci wymaga czegoś więcej niż tylko cienkiego pióra. Copywriter musi mieć cel i zrozumieć, jak pewne decyzje tekstowe wpływają na zachowanie użytkownika i możliwe wyniki. Copywriterzy muszą być logicznie myślący, którzy również dać każdy tekst ich niepodzielną uwagę. Istnieje kilka wytycznych, do których należy się stosować, aby poprawić webwriting.

Zasada odwróconej piramidy w webwritingu

Model odwróconej piramidy to fantastyczna technika zwiększania zaangażowania użytkowników w kilku początkowych liniach tekstu oraz dla celów SEO. Polega ona na podaniu na początku artykułu jego głównych idei, kluczowych pojęć i zasad przewodnich. Z czasem tematy te stają się coraz bardziej pogłębione i poszerzone. Podejście w formie odwróconej piramidy sprawia, że czytelnik od razu wie, jak wartościowy i ukierunkowany jest tekst. Sam temat zachęca do dodatkowej lektury. W dziennikarstwie często stosuje się tego typu metodę.

Nagłówki

Webwriting zaczyna się od mocnego nagłówka, który zachęca czytelnika do zaangażowania. Generuje on zainteresowanie treścią i zachęca czytelników do pozostania na stronie i przeczytania kolejnych zdań. Użytkownicy często udostępniają artykuły w mediach społecznościowych bez czytania, a robią to właśnie ze względu na informację zawartą w nagłówku, która nie tylko przyciąga ich uwagę, ale także skłania do podzielenia się nią ze znajomymi. Taki nagłówek powinien dawać czytelnikowi informacje, które może wykorzystać.

Krótkie akapity

Pisanie zwięzłych zdań i akapitów pomaga czytelnikowi szybciej zrozumieć i przyswoić treść. W przeciwieństwie do tego, zniechęca się on po obejrzeniu ogromnej ściany tekstu. Krótkie akapity sprawiają, że artykuł jest bardziej przyjazny dla użytkownika, a tym samym bardziej prawdopodobne jest, że zostanie przeczytany. W dobie Internetu krótkie akapity ułatwiają ten proces, ponieważ większość ludzi po prostu przegląda artykuły w poszukiwaniu najważniejszych informacji.

Struktura tekstu

Kolejne odpowiednie rozdzielenie tekstu występuje w webwritingu. Dzięki niemu treść jest bardziej zrozumiała i łatwiejsza do odczytania. Postaraj się, aby oprócz zwykłego podziału materiału na akapity, znalazły się w nim również wypunktowania i wyliczenia. Pamiętaj, że słowa kluczowe są kluczowe i nie powinny być pomijane. Zadbaj o ich mądry dobór, ale nie zużywaj ich zbyt wiele. Spraw, by były unikalne i staraj się, by brzmiały naturalnie. Dla słów i zdań, które są najbardziej kluczowe, dodaj przydatne linki, pogrub znaczące terminy lub zmień rozmiar, rodzaj i kolor czcionki. W miarę możliwości pisz krótkie, przyjazne czytelnikowi zdania. Pamiętaj, że Twój tekst powinien być czytelny i jasny.

Obserwowanie zachowań użytkowników

Musisz stale pamiętać o tym, do kogo i w jakim celu piszesz. Twoje teksty nie powinny być pretensjonalne i nadmiernie zaplanowane. Są one przeznaczone dla osób prywatnych, użytkowników i potencjalnych klientów. Aby dotrzeć do zamierzonych odbiorców i przekazać im swój komunikat, muszą być zgodne z ich gustami. A obserwacja ich zachowań to najprostsze podejście do określenia, jakie są preferencje tej grupy. Sprawdź maile, które wysyłają konsumenci lub komentarze, które zamieszczają użytkownicy. Sprawdź terminologię, której używają, sposób w jaki opisują Twoje produkty/usługi oraz sposób w jaki opisują wady. Czy mają zaawansowaną wiedzę na dany temat, czy wręcz przeciwnie?

Przyjazny język

Najlepiej stosować taki język również w webwritingu. Rodzaj języka, jakim posługują się użytkownicy, możesz określić, słuchając ich wypowiedzi w postach w mediach społecznościowych, mailach czy komentarzach. Jasne i zwięzłe zdania to znak rozpoznawczy przyjaznego języka. Bądź zwięzły i szczegółowy. Staraj się definiować zwroty używane tylko w Twojej branży. Nie wzbudzaj w czytelniku poczucia winy za przeczytanie Twojego tekstu. Informacje muszą być na jego poziomie zrozumienia. Nie może też czuć się zagubiony.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy