Co to jest spam?

Spam to jeden z bardziej powszechnych problemów, z jakimi borykają się użytkownicy Internetu. Czym jest? Do tej kategorii należą niezamówione komercyjne wiadomości e-mail, które bez wątpienia często napotkałeś w swojej skrzynce pocztowej. Spamem można scharakteryzować zagadkowe powiadomienia o “wygranej”, a także niechciane i masowo wysyłane reklamy. Niektórym osobom definicja tego słowa może przypominać newslettery. Gdzie jest to rozróżnienie?

Po pierwsze, zapisanie się na newslettery jest całkowicie opcjonalne. Jeśli oferta danej firmy przypadnie Ci do gustu, możesz zapisać się na jej listę mailingową, aby być informowanym o pojawieniu się nowych produktów lub ofert specjalnych. Autorzy newsletterów podkreślają, że ich treść nie powinna być natrętna i nieprzyjemna. Spam internetowy oznacza coś zupełnie innego – jest natrętny, niepożądany, budzi nieprzyjemne skojarzenia. W niektórych sytuacjach może być nawet szkodliwy.

Rodzaje spamu

Skoncentrujmy się na różnych sposobach, w jakie złodzieje wykorzystują komunikację e-mailową, aby żerować na swoich ofiarach, ponieważ spam jest najbardziej rozpowszechnionym rodzajem wiadomości śmieciowych. Zrozumienie różnych technik dystrybucji spamu pomoże Ci łatwiej wykryć spam i uniknąć bycia oszukanym przez niego.

Phishing

Wiadomości phishingowe próbują oszukać użytkownika w celu wykonania jednej z trzech czynności: pobrania załącznika, kliknięcia linku prowadzącego do niebezpiecznej strony internetowej lub podania nadawcy ważnych informacji. Wiadomości phishingowe często wyglądają na wysyłane przez renomowanego nadawcę i mogą być ukryte, co sprawia że użytkownik zainteresuje się i otworzy wiadomość.

Spam ze szkodliwym oprogramowaniem

Otwieranie lub pobieranie załączników z wiadomości, do których dołączone jest złośliwe oprogramowanie, może mieć wiele niekorzystnych skutków. Zazwyczaj dostarczone pliki zawierają trojany, robaki lub wirusy. Dodatkowo ich instalacja naraża użytkownika na możliwość wykradzenia z pamięci komputera jego danych osobowych.

Pamiętaj również, że wiadomości e-mail z tą formą spamu zazwyczaj zawierają treści o charakterze seksualnym, więc jeśli otrzymasz taką wiadomość, od razu ją usuń.

Hoaxes

Nieprawdziwe informacje w wiadomościach, takie jak ostrzeżenia o zbliżających się terminach płatności odsetek czy łańcuszki mające na celu przestraszenie odbiorcy, to bardzo niebezpieczny rodzaj spamu. Wynika to przede wszystkim z faktu, że e-mail wzbudza niepokój, dlatego Twoja reakcja może nie być racjonalna. Nawet jeśli spam naprawdę Cię przeraża, pamiętaj, aby go nie rozpowszechniać i nie traktować takich rzeczy poważnie.

Scam-mails

Celem oszustwa jest wyłudzenie pieniędzy. Spamerzy posługują się różnymi zmyślonymi opowieściami, na przykład o charytatywnej zbiórce pieniędzy i twierdzą, że możesz zarobić znaczną sumę pieniędzy z zastrzeżeniem, że najpierw musisz wydać określoną kwotę, aby to zrobić. Oczywiście, informacje dotyczące zbiórki datków dla biednych wymagają sprawdzenia, ponieważ mogą nie być spamem, ale w tym drugim scenariuszu możesz być pewien, że nie otrzymasz swoich pieniędzy z powrotem.

Polityczny scam

Bądź świadomy, że jednym z najnowszych trendów wśród spamerów jest spam polityczny. Mimo że wiadomości te zazwyczaj nie mają negatywnych skutków, ignorowanie ich może być faktycznie niebezpieczne. Wynika to głównie z faktu, że spam ten wysyłają potencjalni terroryści i radykałowie polityczni. W tekście zawarte są groźby, mowa nienawiści oraz informacje o nadchodzących atakach. W związku z tym, po otrzymaniu takiej wiadomości zawsze należy zaalarmować odpowiednie agencje.

Oszustwo związane z pomocą techniczną

Częstą techniką ukrywania nadawcy wiadomości e-mail jest stwarzanie pozorów, że pochodzi ona z działu wsparcia technicznego. Duże korporacje, takie jak Apple i Microsoft, znane są z wysyłania tego rodzaju spamu, twierdząc, że występuje problem techniczny lub że konto użytkownika zostało naruszone. Jeśli nie klikniesz linku w powiadomieniu, twoje konto może zostać zablokowane, zgodnie z powiadomieniem. Cyberprzestępcy mogą oszukać Cię w ten sposób, wykorzystując godne zaufania źródło i poczucie pilności. Szczególnie jeśli wsparcie IT żąda od Ciebie wrażliwych danych, takich jak hasła i dane logowania do bankowości online, czerwone flagi powinny pójść w górę.

Spam reklamowy

Reklamy mogą być również zawarte w wiadomościach spamowych. Wielu z nas subskrybuje różne biuletyny internetowe i regularnie otrzymuje wiadomości e-mail z odpowiednimi reklamami. Oferta w reklamie jest prawdopodobnie oszustwem, jeśli wygląda zbyt dobrze, aby była prawdziwa.

Pułapki dotyczące subskrypcji

Konsumenci mogą zostać oszukani do podpisania długich subskrypcji poprzez wpadnięcie w pułapki subskrypcji. Osoba, która wpadnie w pułapkę subskrypcji, może nawet nie być świadoma, że to zrobiła, dopóki nie otrzyma rachunku za rzekome zamówienie. Takie subskrypcje mają niejednoznaczne lub nieistniejące warunki, a ich anulowanie jest maksymalnie utrudnione.

Jak rozpoznać spam? 

Spam to wszelkie niezamówione wiadomości masowe, które otrzymujesz. Odróżnienie spamu od prawdziwych wiadomości nie zawsze jest proste. Jednak poniższe porady mogą pomóc Ci w odróżnieniu spamu od autentycznych wiadomości.

  • Przed otwarciem wiadomości e-mail upewnij się, że znasz nadawcę. 
  • Unikaj wiadomości od nieznanych nadawców.
  • Zainstaluj programy antywirusowe i antyspamowe.
  • Przeanalizuj temat wiadomości. Nie klikaj na linki w e-mailach z kuszącymi ofertami.
  • Należy unikać e-maili z tematami typu “zaloguj się szybko” lub “zaktualizuj informacje o użytkowniku”.
  • Zwróć uwagę na podejrzane adresy URL i załączniki.
  • Nie należy otwierać wiadomości e-mail zawierających błędy lub treści, które wydają się fałszywe.
  • To zwykle spam, więc szukaj linii tematu, która brzmi “to nie jest spam”.
  • Prawdopodobnie powinieneś uruchomić oprogramowanie antywirusowe, jeśli uważasz, że Twój system został zagrożony.
  • Oto kilka ważnych środków, które możesz podjąć, aby powstrzymać spam.

Jak chronić się przed spamem?

Jeśli spam skutecznie zapycha Twoją skrzynkę e-mail, skorzystaj z kilku sprawdzonych metod. Dzięki nim możesz zwiększyć swoje bezpieczeństwo online, jednocześnie zmniejszając ilość niechcianych wiadomości, które otrzymujesz. zwłaszcza, że jesteś już świadomy skutków, jakie wywołuje częste otwieranie lub pobieranie spamu. Podejmij niezbędne działania i nigdy nie lekceważ wartości ciągłego zwracania uwagi na szczegóły, ponieważ tylko wtedy będziesz w stanie wykryć drobne odchylenia, które wskażą na próbę oszustwa.

Stosuj niestandardowe nazwy użytkowników

Używaj nazwy użytkownika, która utrudnia spamerom korzystanie z niej, np. pseudonim, imię i nazwisko itp. Boty są zwykle używane do wysyłania wiadomości i często wybierają wspólne loginy, takie jak kontakt, biuro lub informacje.

Dodawaj e-mail w formie graficznej

Uniemożliwienie opublikowania swojego maila w sieci może być wyzwaniem. Dlatego pamiętaj, aby nie komunikować się tekstem w takiej okoliczności, ponieważ jest to dość proste do odczytania przez boty. Zapisanie adresu e-mail jako obrazka lub zaszyfrowanie go kodem JavaScript byłoby lepszym rozwiązaniem. W najnowszej wersji naszego systemu zarządzania treścią DigiPit.cms w PRIMEO stosujemy podobne zabezpieczenie adresu e-mail za pomocą JavaScript.

Omijaj nieznane strony

Najlepszym sposobem walki ze spamem jest po prostu trzymanie się z dala od stron, które mogą być niebezpieczne. Nigdy nie wpisuj na takiej stronie swojego adresu e-mail ani innych danych osobowych, jeśli już się na niej znajdziesz.

Nie pobieraj nieznane załączniki

Nie pobierać wątpliwych załączników – to najbardziej kluczowa zasada bezpiecznego korzystania z Internetu. Zasada ta dotyczy wszelkich e-maili, które żądają zapłaty, zawierają łańcuszki lub promują konkretne leki. Po prostu zignoruj taką wiadomość lub, jeszcze lepiej, usuń ją, jeśli nie jesteś pewien jej prawdziwości.

Co zrobić, by poradzić sobie ze spamem?

Szukasz dodatkowych zabezpieczeń przed spamem? Jeśli tak, to specjalistyczne narzędzia mogą pomóc, dając Ci jeszcze większą pewność, że Twoja skrzynka mailowa nie będzie zawierała żadnych niechcianych wiadomości. Dodatkowo, rozwiązania te przynoszą korzyści firmom poprzez obniżenie wskaźników błędów pracowników.

Poniżej przedstawiamy kilka najczęściej stosowanych technik walki ze spamem:

  1. Filtr antyspamowy: Serwery, na których ustawiasz swoją skrzynkę e-mail, oferują ten rodzaj zabezpieczenia. Zazwyczaj masz kontrolę nad siłą filtra, dzięki czemu możesz zdecydować, jakie informacje zostaną uznane za spam. Dodatkowo wiadomości, które mogą być szkodliwe są automatycznie kasowane lub umieszczane w wyznaczonym folderze.
  2. Program antyspamowy: To podejście wymaga instalacji unikalnego programu, który zarządza Twoją pocztą elektroniczną. Możesz dokładnie wybrać, które wiadomości powinny zostać usunięte itp. Miej również świadomość, że niektóre programy pocztowe mają zainstalowany tego typu system.
  3. Możesz dodać do czarnej listy podejrzane adresy e-mail lub nadawców, którzy nieustannie zasypują Cię promocyjnymi e-mailami.
  4. Filtrowanie słów jest bezsprzecznie jedną z najstarszych strategii zapobiegania spamowi. Za pomocą tego filtra możesz zdefiniować określone słowa, frazy lub całe zdania, które występują w e-mailu. Jeśli filtr je wykryje, zostaniesz o tym powiadomiony lub wiadomość zostanie natychmiast skasowana.
Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
reklama youtube reklama google merchant center reklama google ads reklama tik tok reklama w prasie reklama zewnętrzna ooh reklama dooh reklama linkedin reklama spotify reklama pinterest reklama twitter reklama facebook reklama instagram reklama w wyszukiwarce reklama w mediach społecznościowych reklama gdn google display network reklama display reklama w radio kampanie sms mms bazy mailingowe b2b biznesowe bazy danych b2c konsumenckie bazy danych call center generowanie leadów jak zrobic newsletter upselling strategia marketingowa powiadomienia web push agencja reklamowa influencer marketing kolory w marketingu lejek sprzedazowy marketing internetowy